العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 05-09-2011, 04:01 PM
aymanhelmy aymanhelmy غير متواجد حالياً

aymanhelmy is on a distinguished road
افتراضي نصائح لنوبيرا 2 بريميوم موديل 2000 كوري

السلام عليكم انا لسة جايب عربية دايو نوبيرا 2 بريميوم موديل 2000 مانيوال كوري( موتور 1500) مجهزة من بورسعيد عندي شوية استفسارات علشان انا كان عندي عربية تمبرا قبل كدة و نوبيرا مختلفة تماما
1- المفتاح فيه زرارين لغلق الابواب و فتحها فهل فيها انذار و لا اركب واحد و هيكون معايا مفتاحين و لا الغي الاصلى الموجود و لو فيها انذار كيف اشغله
2- العربية فيها صوت في العفشة فعايز عفشجي كويس في شبرا
3- في صوت تصفيق خفيف في موتور العربية ( زي لما تكون عايز تظبط تكيهات في العربيات القديمة ) فهل هذا طبيعى و لا
4- عايز اوديها لمركز صيانة في شبرا علشان يحطها على الاسكانر فلو حد يعرف مكان كويس في شبرا عنده الجهاز ويكون امين لان معظم الناس اللي عندها الجهاز نصابة
5- العربية ماشية كويس معايا و الحمد لله بس انا عايز افحصها كويس لانها بتكون مركونة في الميناء و بتتشحن مسافات طويلة فأكيد في حاجات باظت من الشحن والرطوبة والبحر فعايز افحصها عند حد كويس
6- انا غيرت كل الزيوت وكمان سير الكاتينة ايه تاني ممكن اغيره

عايز نصائحكم في الصيانات الدورية كيف تتم

و اسف للاطالة
قديم 12-09-2011, 11:53 AM
moko_2004 moko_2004 غير متواجد حالياً

moko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud of
افتراضي رد: نصائح لنوبيرا 2 بريميوم موديل 2000 كوري

1- النوبيرا مش بتنزل بأنذار هي بتنزل بريموت سنترلوك و بيني وبينك الانذار غير مهم انا ركبتة وشلتة
2- الصوت في كل النوبيرا اكشف علي العفشة وغالبا ما هتكون جلب مقات هتغير المقصات بأسباني عشان بتعير غير كدة هتدخل في دوامة تغير جلب شهريا
3- التسقيفة اللي بتسمعها هل بتسبب برجلة في العربية ولا لأه اكشف علي سير الكاتينة لأنة ممكن يكون فارق سنة و هذا للأطمئنان اما كدة ولا كدة فية صوت تكتكتة بيجي من مسطرة الرشاشات ودة طبيعي
4- معرفش حد في شبرا استني الزملاء يفيدوك
5- اللي ناقصك حاليا هو تغيير الفلاتر و البوجيهات و اشحن فريون التكييف و دورة المياة و البطارية و سير الدينامو
قديم 12-09-2011, 12:05 PM
الصورة الرمزية semmsem
semmsem semmsem غير متواجد حالياً

semmsem is a glorious beacon of lightsemmsem is a glorious beacon of lightsemmsem is a glorious beacon of lightsemmsem is a glorious beacon of lightsemmsem is a glorious beacon of lightsemmsem is a glorious beacon of light

عربية حضرتك فيها انذار بس مش باللمس (يعني مش لما تلمس العربيه من الخارج )
ده بيكون مع فتح الباب
تقدر تجربه :
ادخل العربيه واقفل بالريموت وبعدين افتح الباب من جوه هتلاقي الانذار اشتغل

لا تأسفـنّ على غـدر الزمان لطالما....رقصـت على جثث الأسود كلاب

لاتحسبن برقصها تعلو على أسيادها.....تبقى الأسود أسود وتبقى الكلاب كلاب
قديم 30-09-2011, 02:30 AM
m.dardir m.dardir غير متواجد حالياً
هواياتي: القيادة والحيوانات

m.dardir has a reputation beyond reputem.dardir has a reputation beyond reputem.dardir has a reputation beyond reputem.dardir has a reputation beyond reputem.dardir has a reputation beyond reputem.dardir has a reputation beyond reputem.dardir has a reputation beyond reputem.dardir has a reputation beyond reputem.dardir has a reputation beyond reputem.dardir has a reputation beyond reputem.dardir has a reputation beyond repute

سمسم باشا كلامه صحيح 100% وبالنسبة للعفشة أنا ركبت طقم مساعدين كامل يابانى ثمن الجوز حوالى 650جنيه وزودت جلب كاوتش حوالى 6سم والحمدلله العربية عالية وزى الفل