العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > أوبترا

أوبترا chevy gold logo

قديم 24-05-2009, 07:23 PM
الصورة الرمزية karem ali
karem ali karem ali غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: طالب
هواياتي: اعشق السيارات وقيادتها

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كارثة فى الاوبترا - ارجوا من الجميع التفاعل

والله يا جماعه انا كنت ناوى اشترى الاوبترا بس بعد الى انا قريته انا مترضض جدا ده يا راجل الصينى مش بيعمل كده وفى النهايه هل الكلام الى على الاوبترا و الافيو ده صحيحptmnlo123per176
<!-- / message -->
<!-- controls -->
قديم 01-06-2009, 04:33 AM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

ليه يعنى هو كان جايب عربيه من راديو شاك
يا راجل دى عربيه معديه ال90 الف يبقى لازم يفضل ورا حقه
طب ياريت كل التوكيلات والمحلات في مصر تبقى زي "راديو شاك" ولا حتى ربع نظام "راديو شاك"
"راديو شاك" لو رحت له بعد شهر من شرائك السلعة عشان ترجعها تاخد فلوسك وانت واقف من غير ولا كلمه ومن غير أبداء أسباب حتى
ولو بعد ثلاثة شهور ظهر عيب في السلعه يغيرهالك على طول ومن غير كتر كلام .... نظام امريكي بقى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo3bdolrahman مشاهدة المشاركة

يا جماعة الخير بدون إنفعال هوا مالوش عند التوكيل غير إنهم يصلحوا المشكلة الموجودة تماما بدون أن يتحمل أى مصاريف إ
أرجو أن لا يكون ما سبق محبط و لكن هذه هى الحقيقة من الناحية الفنية و القانونية و ذلك عن تجربة.
و المساعدة الوحيدة من جانب الوكيل اللى ممكن يقدمهالك هو أن تدفع مبلغ أقل كفرق سعر عند إستبدال السيارة عنده بأخرى من نفس الموديل أحدث أو نفس السنة و تحتسب فترة إستخدام على السيارة القديمة حتى لو ماشية الف كم فقط.. ptmnlo123per160
الكلام ده هو المفيد
الله ينور عليك يا باشمهندس هاني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة somawmotors مشاهدة المشاركة

وانا اعرف ان في واخده دكتوره كانت شاريه باسات من سنتين وكان فيها عيوب والوكيل ماطلها فلما بلغت الجهاز رد لها المبلغ اللي دفعته 250 الف جنيه.
وعلي الصعيد العالمي شركة مازدا اليابانيه مره في بريطانيا كانت احدي سياراتها فيها عيب (تقريبا ار اكس 8) واستردت السيارات اللي باعتها للعملاء وخيرتهم بين اصلاحها او اخد تعويض.
فالمفروض يبلغ جهاز حماية المستهلك
أنا معاك أنه يبلغ جهاز حماية المستهلك عشان يبقى في جانب محايد يحكم على العربيه بعد الأصلاح لكن مش من حقه أنه يرجع العربيه ككل
والأمثله إللي حضرتك ضربتها دي مش واضح فيها العيوب إللي خلت الشركات دي ترجع العربيات تاني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_hussein مشاهدة المشاركة

معلش هو احنا ليه بنقلق من فتح المحرك طالما فى التوكيل
و بعدين المحرك زى اى حاجة فى العربية ممكن اغير حاجة فيه
اللى يعيب العربية ان وش السلندر يتقشط لكن ده اتغير بجديد ايه المشكلة

لو كان فيه حاجة تانية فى المحرك اتأثرت كانت هتتغير و لو كان المحرك كله محتاج للتغيير مافيهاش اى مشكلة و ده حق العميل
الكلام ده موزون جدا
شكرا يا باش مهندس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karem ali مشاهدة المشاركة

والله يا جماعه انا كنت ناوى اشترى الاوبترا بس بعد الى انا قريته انا مترضض جدا ده يا راجل الصينى مش بيعمل كده وفى النهايه هل الكلام الى على الاوبترا و الافيو ده صحيحptmnlo123per176
<!-- / message -->
<!-- controls -->
الأفيو أنا معاك لكن الأوبترا ماتهيقليش أن حاله وللا اتنين تخلينا نقول عليها انها سيارة سيئة
قديم 09-07-2009, 03:34 PM
wela76 wela76 غير متواجد حالياً

wela76 will become famous soon enough

انا لسه شاري اوبترا 2009 من يومين ،،،، فا ماترعبونيش ptmnlo123per118

اهم حاجه الضمان لم الدور و غير الجوانات و الفلاتر
انا كان عندي فيات 132 و عملتلها عمرة كامله مرة و مرة تانيهطقم بستم و جوانات و خلافه
طالما الشغل كويس و الفنيين كويسين مافيش خوف و الموتور حايرجع لحالته الطبيعية ( بس في تليين الأول طبعا ptmnlo123per124

اعتقد ان الحالات الفردية موجوده في كل انواع العربيات ، ولا ايه
قديم 18-07-2009, 05:10 AM
الصورة الرمزية امام بدر
امام بدر امام بدر غير متواجد حالياً
صاحب مؤسسة الرواد لايجار السيارات
من انا؟: امام بدر
التخصص العملى: صاحب مؤسسة الرواد لايجار السيارات
هواياتي: السياااااااااااارات

امام بدر is a name known to allامام بدر is a name known to allامام بدر is a name known to allامام بدر is a name known to allامام بدر is a name known to allامام بدر is a name known to all

الموضوع صعب خصوصا ان السيارة مصنعة بكوريا واعتقد انها مسئولية بتوع الجودة بمنصور ولك الحق فى تغيير الوش دون عمل خرط للقديم وتركيبة وربنا يقويك دة نصيب انا عندى اوبتر احمد الله ذى الفل بعد 60000 كم دون اى شكوى واظنها من اجود السيارات فى فئتها الله يعينك
قديم 06-09-2010, 04:06 PM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light

فى الاخر دى عيوب صناعة و اللى يقدر ميشتريش اى عربية من مصر و يجيبها من الخارج يبقى حصلت له النجاه من عيوب الصناعة و الجودة السيئة للسيارات اللى بتتباع فى توكيلات مصر

الكلمات الدليلية
شيفرولية اوبترا