العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 19-08-2015, 03:57 PM
cars admire
Guest

عاجل رد: خبر وتصحيح - بخصوص عيب خطير فى الفيرنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

مقتل طفلة وشابة و ثلاث نساء وإصابة السائق بجروح بليغة في حادث اصطدام مروع بعمود كهرباء

عنصر في فوج الاطفاء : كان مشهداً قاسياً جداً

قتلت طفلة في الثالثة من عمرها وشابة وثلاث نساء وإصابة سائق السيارة بجروح بليغة في حادث سير مروع على طريق حلب دمشق قرب محطة وقود زيدو ، حيث اصطدمت سيارة سياحية من نوع هيونداي فيرنا كحلية اللون بعمود كهرباء فاقتلعته ثم اصطدمت بالثاني قبل أن تتوقف.

وقد قتلت راكباتها الخمس على الفور ما عدا السائق ، و تحركت سيارة من الإسعاف السريع إلى موقع الحادث ،ونقلت جثتي اثنتين منهن كانتا قد توفيتا على الفور إلى الطبابة الشرعية ، فيما عملت فرقة إنقاذ من فوج إطفاء حلب على استخراج جثث الثلاثة الأخريات.

وقال "ماجد قوجة" من فوج إطفاء حلب " لقد كان مشهداً قاسياً جداً حيث تهشمت الأجساد وتناثرت المادة الدماغية لأكثر من مصابة ،وبينهن طفلة لا تتجاوز الثالثة من عمرها ، وتم نقل الجثث الأخرى إلى الطبابة الشرعية ، لتسليمها إلى ذويها أصولاً".

ويتداول بين العامة في حلب أن هذا الموديل من السيارات التي تمتاز بأن مقودها كهربائي وليس هيدروليكياً كثيراً ما يتوقف مقودها عن الحركة ( يقفل من تلقاء نفسه ) حسب ما يتحدث كثير من مستخدميها.

بالاضافة الى ان عدة شكاوى وردت إلى سيريانيوز حول وجود "عيب" في صنعها ، الأمر الذي لم يتسنى لسيريا نيوز التحقق منه.

ونورد فيما يلي أسماء الضحايا و هن ، شهد الشامي بنت أحمد (3 سنوات) ، بتول دراو بنت عبد المعين (16 سنة ) ، هيفاء حلاق بنت علي (30 سنة ) ، علية زيتون بنت محمد 48 سنة ، فدوى حباب ( 50 سنة ).

مصدر الخبر

باسل ديوب – حلب – سيريانيوز
()
سيريانيوز :: مقتل طفلة وشابة و ثلاثنساء وإصابة السائق بجروح بليغة فيحادث اصطداممروع بعمود كهرباء

التصحيح السيارة اللى فى الصورة هيونداى اكسنت او نيو اكسنت كما يطلق عليها فى مصر وليست فيرنا والعيب ده (بتاع الباور) قريت كلام كتير عنة بره فعلا لاكن لا اعلم مدى صحتة حتى الان

:GR OWIN~12::GROWI N~12::GROWIN~1 2:
قديم 09-09-2015, 04:47 AM
الصورة الرمزية Felefel Ahmed
Felefel Ahmed Felefel Ahmed غير متواجد حالياً
من انا؟: 18 سنه عربيات
التخصص العملى: Senior Supply Chain Manager, now Project Manager
هواياتي: سيارات , صيد, غطس , PS , سفر ,كره سله سابقا

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عيوب و مميزات الفيرنا ال 1600cc

السلام عليكم
احب اكتب باختصار عن الفيرنا. انا فيرناوي من 2008 حتي الان اشتري اي عربيه وابيع بس الفيرنا معرفش مفكرتش ابيعها برغم العيوب
اولا هتكلم علي العيوب
. عزل الموتور عن الصالون غير موجود بمعني اي صوت بره العربيه في الموتور والارض بتسمعه جوه وده بيبان مع السفر والاستخدام وعموما ديه معروفه من زمان
. قطع الغيار عمرها قصير جدا جدا جدا. قطع الغيار رخيصه جدا يعني مساعد امامي ياباني ب 550 جنيه كوري ب 450 جنيه وصيني ب 370 و 260 جنيه . هتركب الياباني هما سنتين بالكتير وفي احين الاحوال وهيجيب زيت وتغيره تاني وتالت ورابع وخامس
ف اي حد يقول قطع الغيار رخيصه اقوله هي فعلا قطع غيار رخيصه والتوكيل حدث ولا حرج تدخل بعيب تطلع ب 4 عيوب . انا غيرت سيور بعد 18 الف بس سير التقسيمه اللي عمره 40 الف قطع . العفشه نفس الكلام اول ما رمان بيا العجل الامامي يضرب هتحس بالونه المشهوره للفيرنا هتروح تغيره هتلاقي صيني وكوري وياباني وايطالي واسباني ودنيا . هتغيره وتروح تكبس البيل وهي سنه وتغيره تاني

. الثبات . الثبات غير موجود حتي 100 في العدل و100 مع المناوره الخطر تبقا بين ايدين الخالق وستره . هتجنط هتلاقيها في السفر ثابته انا مجنط وموطي العربيه وبناور بيها علي 160 و160 في العدل بسيب الدركسيون بس بدفع ضريبه كده في العفشه

الامان. فرامل كهرباء يعني سيب مسافه مناسبه بينك وبين اللي امامك وطبعا فرامل فوق ال 120 ملهاش امان خالص
بودي العربيه ضعيف بس شغله سهل علي الصنيعيه ورخيص طبعا

الموتور جبار ههههه لو مجنط وموطي العربيه مفيش 1600 يطلع منك وتحدي

موفره جدا في البنزين
انا بحبها لانها عمليه للانسان العاقل في القياده لكن تنطيط وغرز وتخميس وعافيه في القياده متنفعش

انا عن نفسي هلخص العيوب في ضعف كفاءه قطع الغيار بس ده ليه حل . اشتري استعمال خارج . اكنه زيرو

اتمنا اكون افدتكم ولو بشئ بسيط

Ahmed Felefel

الكلمات الدليلية
عيوب سيارة, هيونداى, هيونداى اكسنت, هيونداى غبور, هيونداى فيرنا, نيو اكسنت