العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 22-03-2013, 12:41 PM
ahmkimo ahmkimo غير متواجد حالياً

ahmkimo is on a distinguished road
افتراضي رد: ما هي عيوب ومميزات ماتركس

استهلاك البنزين عالى جوه البلد
قديم 21-08-2013, 04:44 AM
cobrahi cobrahi غير متواجد حالياً

cobrahi is on a distinguished road
عاجل رد: ما هي عيوب ومميزات ماتركس

سؤال مهم جدا ارجوا الرد عليه من ذوى الخبرة ارجـــــــــــــــــــوكم

عاوز اشترى سيارة و كرهت السيارات التقفيل المصرى عن تجربه مع الفيرنا 2012 غير ان غبور حرامى و مش بيركب قطع السيارة الى جايله معها من الخارج و دة شئ معروف .. المهم

انا عاوز اعرف هونداى ماتركس تقفيل مصرى و سعرها كام حاليا 21/8/2013 ؟
ياترى الماتركس احلى و لا الاسبرينزا بما ان ماتور يابانى و عفشه المانى و انا اضمن ابو الفتوح عن غبور و هنا اقصد اسبرينزا M11 ؟

ارجوا الرد ارجوكم انا تعبت من التفكير و انا كمان بفهم ف السيارات كويس جدا و اول ما ابوص ببوص ع ال cc و نوعيه الماتور و العفشه و اساسيات و امكانيات و سعر

منتظركم
قديم 08-11-2013, 03:35 PM
Mohammad Mansour Mohammad Mansour غير متواجد حالياً

Mohammad Mansour is on a distinguished road

الأخ صاحب الموضوع والأخ cobrahi الرد على اسئلتك :
بالنسبة للماتركس السيارة حتى موديل 2007 كورى مائة بالمئة ..... من بعد 2007 بما فيها الشكل الجديد ( الفانوس البيضاوى ) صناعة تركية وتجميع غبور فى مصر وهى سيارة جيدة جدا وبفكر اشتريها كمان شوية قدام ( ربنا يبعت فلوس بس )

الفيرنا سيارة عملية جدا جدا فى فئتها ( اعطال قليلة جدا ومعروفة _ قطع غيار رخيصة _ سحب ممتاز _ عفشة جيدة جدا ومحترمة _ سوقها حلو حاليا فى البيع _ استهلاك بنزين جيد جدا
- تقفيلها بجودة فوق المتوسطة نظرا لأنتاج غبور اعداد رهيبة منها فأكسبه ذلك الخبرة ) يمكن يعيبها ضيقها وفراملها الضعيفة نسبيا ( هيا موش عربية جرى جامد عموما ) وانا معايا فيرنا 2007 وكويسة معايا

الأسبيرانزا برضه 2008 كانت معايا قبل الفيرنا ( الموتور صينى صينى 100% انتاج شركة شيرى ولا يمت لليابان بصلة والعفشة صينى وناشفة جدا حدا _ تقفيل سىء جدا وخامات صنع رديئة _ صوت عالى وكأنك راكب وابور _ قطع الغيار قليلة وبالذات فى الأقاليم _ سحب قمة فى السوء _ غول بنزين _ سعر اعادة بيع سيىء جدا وهتدلل عليها لما تيجى تبيعها ) وما يميزها فقط هو الأتساع الداخلى والثبات ( النسبى ) عند السرعات العالية
قديم 08-11-2013, 04:10 PM
shooter123 shooter123 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير شركة دعاية واعلان

shooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant future

هو الصراحة انا معايا لانسر وابن خالتي هو اللي معاه الماتريكس دي
المهم حصلت ظروف وهو كان معايا وتعب فجأة فكان لازم اسوق انا وهو عربيته 2010 مانيوال وانا عربيتي اوتوماتيك
بصراحة تقفيلها او عزلها زي ما بيقولوا زباااااااااااااااالة رغم انها موديل سنتين فاتوا وهو شاريها زيرو
كمان كنت سامع صوت بلية الدبرياج وعربيه وحشة جدا
مش عارف انا بقول كدا عشان انا راكب ياباني وتقفيل ياباني ولا هي فعلا عربيه كويسة

انا اسف يا جماعه بس انتم اللي سألتوا

العمر لحظة
قديم 04-03-2014, 07:54 AM
attia7875 attia7875 غير متواجد حالياً

attia7875 is on a distinguished road
افتراضي رد: هيونداى ماتريكس ..هل فعلا سيارة تستحق الاحترام ؟

ياعم احمد
طولت ايه ياراجل ريحت قلبى انا معايا ماتريكس 2005 بس مش عارف كورى ولا غبور خصوصا ان كماليتها قليله شوية