العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 12-04-2010, 09:48 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي فيشة اوكتان اللانوس ( شرح موضوع الاستاذ طارق صقر )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tareksakr مشاهدة المشاركة

فيشة الاوكتين في اللانوس عاملة زي جامبر الهارد ديسك ودي صورتها وهي مكانها يا تحت الموكيت اللتحت الكرسي بجوار السائق يا اما جنب الكنترول يونت تحت الفبرة اللي تحت التابلوه بجوار رجل اللي قاعد علي الكرسي الل حنب السواق والفيشة دي ليها أربع ظبطات أو اختيارات اولا في مصر بتبقي مظبوطة علي بنزين 87 وهتلاقي عليها ورقة ملزوقة مكتوب عليها 87 منعا للخبطة بارقام الاسلاك .......... هما 3 الوان فى ضفيره العربيه اللى رايحين على فيشة الاوكتين : اسود(ارضى) و بنى/ابيض و بنى
83 توصل الثلاثة ببعض
87 توصل البنى مع الاسود (ضبطة المصنع للعربيات المصريه)
91 مافيش حاجة واصله خالص (الفيشة مخلوعة)
95 توصل البنى/ابيض مع الاسود
اانا باشكر الاستاذ طارق صقر على المعلومات الدقيقة العلمية
و بحب اوضح انى قدامى كتاب الصيانة 1F ENGINE CONTROLS صفحة 318 مشروح فيه الموضوع ده و انا كنت قرايته زمان بس مفهمتوش غير لما الاستاذ طارق صقر وضحه كده

OCTANE NUMBER CONNECTOR : THE OCTANE NUMBER CONNECTOR IS A JUMBER HARNESS (WHITE) THAT SIGNALS TO THE ELECTRONIC CONTROL MODULE (ECM) THE OCTANE RATING OF THE FUEL

الترجمة فيشة رقم الاوكتان : هى كوبرى (جمبر) لونه ابيض و الذى بدوره بيعرف وحدة التحكم الالكترونية للماتور (الكومبيوتر) رقم الاوكتان للبنزين
ملحوظة ( مش واضحة فى الانجليزى):يعنى المقصود ان الكوميوتر مش حيقدر يحدد البنزين الى انت حطه انت لازم حسب البنزين الى انت ناوى تستخدمه تظبط الفيشة دى و تحطها مكانها و بكده الكومبيوتر حيظبط نفسه على اختيارك

THE CONNECTOR IS LOCATED UNDER THE PASSENGER SEAT NEXT TO THE ECM

الترجمة : توجد الفيشة تحت كرسى الركب الامامى بجانب الكومبيوتر
ملحوظة ( مش واضحة فى الانجليزى): الكومبيوتر تحت الموكيت احسن وضع علشان تقدر توصل للفيشة انك تطلع الكرسى (الامامى يمين) لقدام على الاخر و تتنى طهره لقدام و تفتح الباب الى ورا يمين و تقعد على الارض جنبه من بره و تمد ايدك اليمين من تحت الكرسى و تدخلها تحت الموكيت و تحاول تحس جسم الكوميوتر (حاجة مستطيلة فى حجم الكف تقريبا ) طالع من شماله وصلة بفيشة معشق فيها فيشة الاوكتان (طبعا انت مش شايف حاجة كله بالاحساس) امسكها و حاول ترجعها لورا و ممكن تقدر تشوفها من تحت الموكيت و بعدين تحاول بايدك انك تضغط على مشقبية فيشة الاوكتان و تشدها لبره و انت ماسك الفيشة الى طالعة من الكومبيوتر بايدك التانية علشان السلوك متتقطعش ( لو فكيت الكرسى حتريح دماغك من الوهم ده و حيبقى فكها اسهل بس انا عن نفسى بعملها و الكرسى راكب)

THERE ARE FOUR DIFFERENT OCTANE NUMBER CONNECTOR SETTINGS AVAILABLE. THE VEHICLE IS SHIPPED FROM THE FACTORY WITH A LABEL ATTACHED TO THE JUMPER HARNESS TO INDICATE THE OCTANE RATING SETTING OF THE ECM

الترجمة : يوجد اربع تجهيزات متاحة لفيشة الاوكتان ، العربية طالعة من المصنع بتيكت ملصوق على الفيشة علشان توضح الظبطة الى عاملها المصنع للفيشة علشان تظبط الكومبيوتر
ملحوظة ( مش واضحة فى الانجليزى): يعنى زى ما قال الاستاذ الكبير اوى الاستاذ طارق صقر عندنا فى مصر التكيت مكتوب عليه 87

THE ECM WILL ALTER FUEL DELIVERY AND SPARK TIMING BASED ON THE OCTANE NUMBER SETTINGS

الترجمة :
الكومبيوتر حيغير توقيتات عمل رشاشات الانجيكشن و البوجيهات بناءا على ظبطة فيشة الاوكتان

THE FOLLOWING TABLE SHOWS WHICH TERMINALS TO JUMP ON THE OCTANE NUMBER CONNECTOR IN ORDER TO ACHIEVE THE CORRECT FUEL OCTANE RATING.
الترجمة : الجدول التالى موضح اى النهايات الطرفية لفيشة الاوكتان التى يجب عمل قنطرة لها ( كوبرى او جمبر ) للحصول على التعرييف السليم لرقم الاوكتان

TERMINAL 2 IS GROUND ON THE OCTANE NUMBER CONNECTOR.
TO FIND THE APPROPRIATE WIRING DIAGRAM, REFER TO ECM WIRING DIAGRAMS IN THIS SECTION.

OCTANE NUMBER SELECTING
83 87 91 95
1.5IEF-6 ECM TERMINAL D12 OPEN OPEN GROUND GROUND
1.5IEF-6 ECM TERMINAL D13 GROUND OPEN OPEN GROUND

الجدول يلخبط بس لو حنكلم على اقل بنزين ممكن يتحط فحيبقى 83 مش 80 يعنى تظبيط خلط نسب بين ال 92 و ال 80 ( يعنى بالتقرييب حط 20 لتر 80 عليهم 7 لتر 92 او 10 لتر 92 لضمان فرق الغش )
و ساعتها حسب الجدول حتفك الفيشة ( محتاجة كهربائى ) و توصل النهاية الطرفية D12 و D13 بالارضى

يعنى ايه :
اسهل لو فاكك الكرسى حتشوف الضفيرة الى طالعة من الكومبيوتر و الى بيركب فيها فيشة الاوكتان
المهم الضفيرة دى فيها 3 سلوك الوانهم بنى و بنى فى ابيض و اسود
الاسود هو الارضى فانت المفروض توصل السلكين التانيين بالارضى و ده حيحتاج تعديل فى الفيشة لانها مظبوطة على 87 الى هو السلك البنى حيبقى واصل بالاسود لو الفيشة راكبه
يبقى زى ما قال الاستاذ طارق الله يباركله فى علمه
حتعمل كوبرى زيادة فى الفيشة علشان تضمن ان كمان السلك البنى فى ابيض بقى واصل للارضى ( الاسود )
و تركب الفيشة و تتوكل على الله تحط النسب الى انا قلت عليها ( بلاش 80 صافى )

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 05-08-2010 الساعة 07:08 PM سبب آخر: تعديل العنوان
قديم 12-04-2010, 09:56 AM
الصورة الرمزية tareksakr
tareksakr tareksakr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: التسويق القاري
هواياتي: السيارات القراءة

tareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فيشة اوكتان اللانوس ( شرح موضوع الاستاذ طارق صقر )

اولا انا متشكر ليك جدا علي اهتمامك بالموضوع ده وانا لا كبير ولا حاجة احنا كلنا هنا هدفنا نفيد ونستفيد فلما لقيت عندي معلومة قلتها وشكرا لتوضيحك ونتمني نشوفك في مواضيع تانية قريب تقبل تحياتي
قديم 12-04-2010, 05:44 PM
الصورة الرمزية acounter01
acounter01 acounter01 غير متواجد حالياً
من انا؟: الباشا
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: التليفونات المحمولة

acounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond repute

الف شكر علي المعلومة الجيدة دي
بس ليا استفسار لو انا شلت الفيشة دي اساسا ال ال ممكن يحصل من حيث الاضرار أو المنفعة
ملحوظة انا اصلا شايلها
قديم 12-04-2010, 05:50 PM
corsair
Guest

جزاكم الله كل خير وفعلا انا اسمع ان الانوس تقدر تمشي ببنزين 80 وعادي جدا ولا بيحصلها حاجه بس مش كدا يبقي اللي بيعملها بيبقي بيلعب في كهرباء السيارة وممكن يخرج من الضمان
قديم 12-04-2010, 07:15 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tareksakr مشاهدة المشاركة

اولا انا متشكر ليك جدا علي اهتمامك بالموضوع ده وانا لا كبير ولا حاجة احنا كلنا هنا هدفنا نفيد ونستفيد فلما لقيت عندي معلومة قلتها وشكرا لتوضيحك ونتمني نشوفك في مواضيع تانية قريب تقبل تحياتي
شكرا لتواضعكم و ربنا ينفعنا بعلمنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة acounter01 مشاهدة المشاركة

الف شكر علي المعلومة الجيدة دي

العفو

بس ليا استفسار لو انا شلت الفيشة دي اساسا ال ال ممكن يحصل من حيث الاضرار أو المنفعة
ملحوظة انا اصلا شايلها
انا عن نفسى شايلها من زمااااان علشان بحط 92 و زى ما قال الاستاذ طارق و كما هو موضح بكتاب الصيانة المذكور اعلاه ان علشان تظبط ال ECM على التعامل مع 91 يبقى لازم تكون الاتنين تيرمينالز D12 و D13 يكونوا OPEN يعنى الفيشة متشاله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

جزاكم الله كل خير وفعلا انا اسمع ان الانوس تقدر تمشي ببنزين 80 وعادي جدا ولا بيحصلها حاجه بس مش كدا يبقي اللي بيعملها بيبقي بيلعب في كهرباء السيارة وممكن يخرج من الضمان
الصراحة انا عن نفسى متاكد ان ارقام الاوكتان فى مصر مش صحيحة يعنى 80 اكيد اقل
ده غير ان كتاب المستخدم بيوصى ب 91 و كمان مكتوبه على غطا البنزين
بس انا معرفش حكاية الضمان
لكن الى يعملها ميعتبرش بيلعب فى كهرباء العربية ده مجرد انه بيخلى ال ECM تستخدم منحنى توقيت مناسب للانجيكشن و البوجيهات و الاربع منحنيات دول مسجلين جوه ال ECM و المستخدم بيختارهم بناءا على ظبطة الفيشة الى هو حيظبطها على حسب نوع البنزين الى بيستخدمه

عالعموم كل ده علشان العربية متسقفش جامد

بس انا متاكد ان فى حاجات تانية حتبوظ زى

المحول المحفز ( علبة البيئة الى فى الشكمان ) و بيركب مكانها ماسورة عادية و بتبقى كفائة العربية احسن بس البيئة بتنضر لان المحول ده بيحول اول اكسيد الكربون السام الى ثانى اكسيد الكربون الى بيعتبر ناتج طبيعى ضرره اقل

حساس الاوكسوجين اكيد حيبوظ بعد فترة مش عارف اد ايه

سمعت من ناس ان ال 80 فيه شوائب مع ان المفروض ملهاش علاقة بس احتياطى فلتر البنزين يتغير على 5000 كم للحفاظ على مضخة البنزين