العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 26-03-2011, 12:26 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نيسان كشكاي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

فكر في مازدا 3
وراجع موضوعات ااستاذ على منير عنها وان شاء الله تعجبك
ألف شكر ياباشا على الرد بس أنا مش بفكر في السيدان خالص هيا فعلا عربية ممتازة بس فكرة السيدان نفسها خلاص خرجت من تفكيري خالص.
غير إني العربية دي بالذات متقيمة غلط في السوق المصري واخدة أكتر من تمنها علشان هيا بس قليلة في السوق.

قديم 26-03-2011, 02:20 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

ربنا يوفقك في عربية حلوة - لو كانت الفرونتيرا لسه بتتباع كنت رشحتهالك - بس النيسان شبهها بالضبط
قديم 26-03-2011, 03:23 PM
mohamedkamel8677 mohamedkamel8677 غير متواجد حالياً
من انا؟: ana da2mn barkb vw tdi
التخصص العملى: free
هواياتي: cars

mohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the roughmohamedkamel8677 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم
قبل ما أكتب أقول أي حاجة نترحم على الفقيد أ.خالد خليفة فقيد قسم النيسان والمنتدى كله رحمه الله.

ثانيا محتاج مساعدة الأعضاء الكرام في موضوع مهم بالنسبالي على الأقل:
أنا بفكر في عربية جديدة وهرتب إحتياجاتي حسب الأهمية:
1- عربية واسعة وعائلية.
2- كبيرة ومحبذ تكون دفع رباعي أو على الأقل تكون دفع ثمائي بس ماتكونشي تقيلة على ماتورها.
3- أنا بحب السفر والرحلات لمسافات طويلة ياعني ساعات ىخد العائلة ونسافر لمجرد السفر.
4- يكفي إني الوكيل يكون موجود في مصر ومنتشر لأني مش بحب أعمل أي حاجة في العربية برا التوكيل.
5- المدى الي محدده لسعر العربية من ميت ألف إلى مئتين ألف وممكن نوصل مع بعض لحد 250 ماشي مش هزعلكوا, عايز أعرف إيه الي من العربيات دي سعره يناسب الشريحة دي.
أمامي عدد من الإختيارات بس مش عارف أرتبهم أو مش عارف مين فيهم الأنسب (نيسان كشكاي, تيوتا أفانزا, كيا سبورتاج, دايهاتسو تيريوس, إسبرانزا تيجو, ماهيندارا إسكوربيو, سانج يونج موسو, فولكس واجن تيجوان, رينو داستر, تيوتا راف فور,....) لو حد عنده إقتراحات تانية ياريت يفيدني.
أنا مش عايش في مصر علشان كدة مش عارف لا أسعار ولا مواصفات العربيات في السوق المصري ومش عارف أحدد.
عاجبني قوي شكل الفولكس والكشكاي وحاسس إني الداستر عربية قوية حد يقدر ينصحني بإيه المناسب وإلي موجود في مصر منه مواصفاته إيه وسعره كام.
أرجوا المساعدة لأني فعلا مش عارف حاجة خالص في سوق العربيات في مصر وكل تجربتي معاه سابقا كانت نيسان صني.
فولكس واجن تيجوان,, تيوتا راف فور
قديم 26-03-2011, 04:25 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

ده رابط لموضوع متعلق بالدايهاتسو تيريوس

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=2435
قديم 26-03-2011, 07:25 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

حضرتك تفضل بتقرير من اعدادي عن سياراتين ممكن حضرتك تشوفهم واتمنى اكون ساعدتك

الاولى : هيونداي توكسون ix35

وهذا تقرير عنها :::http://www.masrmotors.com/vb//showthread.php?t=23987

والثانية شيفرولية كابتيفا

وهذا تقرير عنها
http://www.masrmotors.com/vb//showthread.php?t=15688