العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > دايهاتسو Daihatsu

قديم 29-03-2012, 07:16 PM
تريوس99 تريوس99 غير متواجد حالياً

تريوس99 is on a distinguished road
افتراضي رد: مساعدة: رجاء الافادة تريوس 2000

السلام عليكم اولا ربنا يكون فى عونك انا كمان بدور عليه وروحت كذا مكان وقدامى واحد ب نص عمود كردان مش عامود كامل وعامل 1000 ج بس ان شاء الله الاسبوع اللى جاى اروح بورسعيد واشوف ارجو تتابعنى لو فيه جديد تليفونى 01060196603
قديم 22-04-2012, 12:03 PM

للاهمية سؤال للخبراء

عندى سؤال بخصوص سحب التريوس 99 انا كنت بجيب بيها 140 وهيا مرتاحة ودلوقتى العربية بتجيب ال 100 بالعافية حاسس انها مكتومة مع العلم انى غيرت فلتر البنزين والبوجيهات والميكانيكى قاللى ان الديسك والاسطوانة مفيش فيهم مشكلة ممكن اعرف ايه السبب
قديم 22-04-2012, 12:18 PM
الصورة الرمزية handtools123
handtools123 handtools123 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد دياب
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: صيانة العربيات

handtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud of
افتراضي رد: سؤال للخبراء

الأسباب

الموضوع والاسباب هى كالاتى (1) تفويت الموتور وهذا يحتاج الى عمره (2) انتهاء تيل استوانه الدبرياج وهذا يتطلب تغير الاستوانه (3) تاخير او تقديم الكهرباء الخاصه بالاسبراتير (4) تقديم او تأخير الكاتينه (5) خروج زيت على بوجيه مما يجعل السياره تعمل بثلاثه سلندر (6) خروج بستم من مستر فرامل العجل وعدم عودته الى مكانه (7) تلف فى الكرونه الخلفيه للسياره (8) عدم ظبت التكيهات (9) غلق شاسيه السياره من الامام مما يكتف العجل (10) عدم ظبت الكربراتير (11) ضعف فى موبينه التكرير (12) انسداد علب الشكمان . كل هذه الاسباب تؤخر من سحب السياره وتساعد على استهلاك نسبه كبيره من البنزين
قديم 22-04-2012, 01:01 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة handtools123 مشاهدة المشاركة

الأسباب

الموضوع والاسباب هى كالاتى (1) تفويت الموتور وهذا يحتاج الى عمره (2) انتهاء تيل استوانه الدبرياج وهذا يتطلب تغير الاستوانه (3) تاخير او تقديم الكهرباء الخاصه بالاسبراتير (4) تقديم او تأخير الكاتينه (5) خروج زيت على بوجيه مما يجعل السياره تعمل بثلاثه سلندر (6) خروج بستم من مستر فرامل العجل وعدم عودته الى مكانه (7) تلف فى الكرونه الخلفيه للسياره (8) عدم ظبت التكيهات (9) غلق شاسيه السياره من الامام مما يكتف العجل (10) عدم ظبت الكربراتير (11) ضعف فى موبينه التكرير (12) انسداد علب الشكمان . كل هذه الاسباب تؤخر من سحب السياره وتساعد على استهلاك نسبه كبيره من البنزين
الف شكر يا بشمهنس بس سيادتك كدا شتتنى وانا كدا حاسس ان العربية الميكانيكى ممكن يلعب فيها لانى مش بحب موضوع انه يجرب ياريت تقولى اختبار كل حاجة من دول وازاى اتاكد العيب فين بالظبط وهل الحاجات اللى قولتها دى كلها تخصص ميكانيكى ولا فيه حاجات عايزة كهربائى ارجو يتسع صدرك لسؤالى واسف على الاطالة
قديم 22-04-2012, 06:03 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

فلتر الهواء والبوجيهات أخبارهم إيه ؟؟

اخر مرة غيرتهم امتى ؟

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

الكلمات الدليلية
مطلوب, تيريوس