العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 12-01-2009, 03:30 AM
الصورة الرمزية lost2008
lost2008 lost2008 غير متواجد حالياً

lost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond reputelost2008 has a reputation beyond repute
رد: حد جرب الشيفورليه لانوس؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohabSaeed مشاهدة المشاركة

* فعلا احنا عندها عقده من الهاتش باك . الهاتش باك يعنى علبه صفيح ملهاش برستيج :-) !!!!!!!!!!
البونتو بجد هايله شيك و بسيطه و معمره و اقتصاديه جدا .

* قطع غيار الفيات متوفره عند الكيلانى فى وسط البلد , ابو عصام السيده زينب , شارع دمشق , الحرفين ... و كتير غيرهم فى كل مكان
و الاسعار و ببتتفاوت على حسب الجوده فى تيوانى و فى تركى و فى ايطالى .
البونتو عموما مش عربيه معقده و سهل صيانتها و ليها كذا مركز صيانه غير التوكيل . النيل الهندسيه و اخبار اليوم + المراكز الصغيره الى بتشتغل فى اى ماركه .
مين دلوقتى بيعتمد على التوكيل ؟
انا لسه عامل صيانه لعربيتى بره التوكيل و اسمها عربيه مش منتشره .
انا سئلت فى شارع دمشق على فوانيس السيينا الجديده ملقيتش, بس لقيت السيينا القديمه, المهم يا باشا محدش قال ان الهاتش باك وحشه بس بالنسبه ليه انا كتير ببقى اسافر مع اهلى و الشنط بتبقى كتير و الهاتش متكفيش حمولة شنط كتيره, انما لو انا لوحدى افضل الهاتش, بالمناسبه انت عربيتك ايه؟
قديم 12-01-2009, 03:59 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حد جرب الشيفورليه لانوس؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohabSaeed مشاهدة المشاركة

* فعلا احنا عندها عقده من الهاتش باك . الهاتش باك يعنى علبه صفيح ملهاش برستيج :-) !!!!!!!!!!
البونتو بجد هايله شيك و بسيطه و معمره و اقتصاديه جدا .

* قطع غيار الفيات متوفره عند الكيلانى فى وسط البلد , ابو عصام السيده زينب , شارع دمشق , الحرفين ... و كتير غيرهم فى كل مكان
و الاسعار و ببتتفاوت على حسب الجوده فى تيوانى و فى تركى و فى ايطالى .
البونتو عموما مش عربيه معقده و سهل صيانتها و ليها كذا مركز صيانه غير التوكيل . النيل الهندسيه و اخبار اليوم + المراكز الصغيره الى بتشتغل فى اى ماركه .
مين دلوقتى بيعتمد على التوكيل ؟
انا لسه عامل صيانه لعربيتى بره التوكيل و اسمها عربيه مش منتشره .
مركز اخبار اليوم اكتوبر خلاص ... بقى تبع فورد من ساعه الوكيل الجديد
النيل الهندسيه جربتهم .. مستريحتش معاهم ....

المشكله مش بس قطع غيار استهلاكيه ... العربيه طالما مش منتشره متلاقيش كل حاجتها
انا كانت معايا سيينا 1400 موديل 2000 ... كنت نازل اشتري اكره باب خارجي ... و قلت بالمره اجيب لوالدي (عربيته كانت كيا برايد وكان محتاج اكره برضو ) ..... لفيت كعب داير .. ...كانت ايه مشكله السيينا :-
كل باب له اكرنه بيعني ادام غير ورا و يمين غير شمال ...
لقيت الاصلي ب 110 جنيه ...كنت حشتري بس مش نفس اللون .. يعني لسه حرش
و انا بلف افتكرت اكره البرايد لقيتها في اول محل ب 15 جنيه ... وطبعا كله زي بعضه... يعني الاكره تركب على اي باب
في الاخر لقيت ب 65 تركي اكره ادام يمين اسمر اللي اتا عايزها ... بس بعد ايه

انا معرفش مدى توفير اوماترا لقطع العيار ... بس بقالهم 3 سنين و معملوش غير مركز صيانه واحد بس !!!!!

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 12-01-2009, 10:24 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

فمع اقتناعى التام بافضلية البونتو فى نواحى كتيرة هتفضل الانوس خيار مطروح وعليه اقبال لان الانوس / البرايد هيفضلوا يتباعوا على مر العصور وخاصة فى مصر لانها تصميمات ناجحة بشكل كبير ومناسبة لطرقنا وجونا ولان ثقافة المشترى المصرى كده ولسه مش هتتغير دلوقتى خالص

تحياتى للجميع

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 16-01-2009, 06:19 PM
الصورة الرمزية MoSHaX
MoSHaX MoSHaX غير متواجد حالياً
من انا؟: Thomas Wadee

MoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond repute

عندك حق يا سام ... مش عارف لية الناس فى مصر بتكرة العربيات الهاتش باك وخاصة الصغيرة مع انها بتكون اقتصادية وموفرة للبنزين وهتفيد البلد وكمان مش بتاخد مكان ومش بتعمل زحمة ........... واحد صاحبى اشترى سبارك ,,, شبع تريقة بسببها كتير اما بكون معاة بسمع تعليقات سيئة ,,, شوف علبة السلامون دى , ههه عاملة زى البيضة , اوعى تتشنكل فيها وانت ماشى ....... لية دة كلة انا مش فاهم حتى الهاتش باك الكبير زى الاسترا والجولف الناس مش بتحبة واى حد يكون معاة تمن العربية يقول لا انا هشترى هاتشباك بـ 150 الف لا ياعم انا اجيب سيدان محترمة ... الناس شكلها عاوزة ترجع للتمنينات والسبعينات ايام العربيات الشيفرولية والتمساحة والحاجات الضخمة دى بس للاسف مينفعش مع الزحمه الحالية خالص

I'M BaD UseR

قديم 16-01-2009, 10:42 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

هي بقت مشكلتنا عامه في كل حاجه ....
الشكليات و المظهر
زي ما يكون اللي اشترى هاتشباك فلوسه خلصت قبل ما يحصل الشنطه.... فكر غريب طبعا بس لو ركزنا فيه حنلاقيه حقيقي ....
علشان الهاتشباك كانت بتبقى ارخص شويه .... يبقى الي اشتراها معوش تمن الشنطه ... هههه
وطبعا مفهوم الشنطه الصغيره مع ان في عربيات هاتشباك بتبقى شنطتها كبيره زي الاسترا و الجولف ... و طبعا ثبات الهاتشباك و مرونتها و مناورتها اعلا كتير من السيدان

كان في موضوع لزميلي العزيز / احمد انور عن موضو ع الهتشباك
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=3390

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &