العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 27-11-2012, 04:17 PM
WALEED MOH. WALEED MOH. غير متواجد حالياً
من انا؟: waleed hassan
التخصص العملى: designal
هواياتي: السيارات والجرافيك

WALEED MOH. will become famous soon enough
افتراضي رد: مؤشر الحرارة والسخونة الزيادة

معلش يا جماعه يمكن أنا لسه شايف الموضوع ده دلوقتى وقرأة تقريبآ الموضوع وأراء بعض الأعضاء وارجو أنى أفيدكم بحكم خبريتى البسيطه. 1- بالنسبه لموضوع الحراره وطبعآ هتكلم بالزات على موديل 2012 وانا معايا موديل 2012 أوتوماتيك والحمد لله محصلش معايا موضوع الحراره أنها ترتفع بس أحب أتكلم على أللى انا شوفته وأنا فى مركز القطاميه اولا أغلبية الناس بتشتكى من الحراره بعد صيانة ال 1000 كم وأللى بيحصل الأتى فى الصيانه بيتم رش الموتور بالمياه وليس غسيله علشان محدش يقؤل أنهم بيغسلوا الموتور فى التوكيل هما بيرشوا الموتور بالهوا والمياه وبالتالى بيحصل صدأ على كابل الأرضى الملامس لجسم السياره وده طبعآ غير أن الكابل ضعيف وبعيد بقى عن التوكيل عند البيت أو عند أى كهربائى سيارات نعمل سبورت كابل للأرضى 16 م ونحاس ونراجع على الفيشه أللى راكبه فى ثيرموستات الحراره ممكن يكون فيها صدأ أو كربون من السخونه وأن شاء الله كله بعد كده يبقى تمام. 2- موضوع المراوح أو المبردات أللى حصل أمامى فى التوكيل أن الكهربائى بيوصل مروحة التكيف مع مروحه الريداتير وده فى حد زاتة لعب مش كويس هوه بيعمل كده علشان يزود الهواء أللى بيبرد مياه الريداتير فى حالة أرتفاع درجه الحراره وبكده أنا بحمل على الثيرموستات وبحمل كمان او بمعنى أصح بقصر العمر الأفتراضى لماتور مروحة التكيف مهى شغاله معايا عاطل مع باطل. نوضح بقى الصح وأللى هوه المفروض موجود فى أى عربيه مش ملعوت فى اساسها أن مروحة الريداتير تعمل فقط عند صعود درجة حرارة مياه التبريد وحتى يتم تبريد المياه عند درجه معينه تفصل طب ولما نشغل التكيف مع بداية تشغيل الكومبريسور تبدأ مروحة التبريد الخاصة بالتكيف بالعمل طب ليه علشان يا جماعه التكيف ليه سربنتينة تبريد منفصله عن الريداتير وكمان خالوا بالكو التكيف برضه بيعتمد على شغل ببعض من مياه الريداتير وممكن تبقى مروحة التكيف شغاله ومروحة التبريد لاء طالما درجة حرارة المياه مظبوطه وكمان الخواجة عامل مروحتين فى أى عربيه فيها تكيف علشان التكيف بيبقى حمل على الموتور وبالتالى تعلوا درجه حرارة مياه الريداتير أرجو أنى أكون أفدكم ومكونشى طولت عليكم.
قديم 27-11-2012, 05:01 PM
الصورة الرمزية JILANCO
JILANCO JILANCO غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: مهندس ميكانيك
هواياتي: دراسة علم الميكانيك

JILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ziabassem مشاهدة المشاركة

الحمد لله على حل المشكلة .. وألف مبروك باستمتاعك بالعربية لأني كنت حاسس بيك وبالمنغصات اللي كانت مسببهالك .. ويا ريت متنساش بعد فترة تقولنا أيه الأخبار برضه .
مبروك
قديم 19-12-2012, 07:47 PM
mr_strong mr_strong غير متواجد حالياً

mr_strong will become famous soon enoughmr_strong will become famous soon enough

بالنسبة لمؤشر الحرارة مضبوط حتى الان ولا يعلو على النصف ----لكن اللى قالقنى ان فنى الكهرباء مصصممم على تشغيل مروحة التكييف مع مروحة الرادياتر ولالااسف المهندسين اللى فى التوكيل مش فاهمين ورافضين يقولو ان دة صح اوغلط --يمكن مهندسين الصين يعرفوا؟
قديم 12-01-2013, 05:51 PM

mr_strong will become famous soon enoughmr_strong will become famous soon enough

سؤال هام ---زيت موبيل وان5w50افضل ولا زيت شل الترا5w40 لببب واى دى الزيرو؟لو حد غير منموبيل الى شل ياريت يقول لنا على الزيت الافضل
قديم 02-02-2013, 07:11 AM

السلام عليكم هل زيت شل التر 10000كم افضل من زيت موبيل وان5W50؟لعربية بى واى دى عاملة9000كم؟واية احسن زيت لموتور العربية؟