العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ايه رأيك فى التجديد ده..؟
كويس قوى 66 89.19%
مش بطال 8 10.81%
المصوتون: 74. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 22-05-2011, 12:18 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يوميات سيترونتى........ الـ AX

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mzmr مشاهدة المشاركة

شاكر افضالك ومجهودك
العفو يا برنس انت تأمر
قديم 23-05-2011, 11:13 AM
الصورة الرمزية aymangalal6
aymangalal6 aymangalal6 غير متواجد حالياً

aymangalal6 will become famous soon enough

السلام عليكم

يللا نشوف ايه الجديد واخر التطورات
اثناء التفنيش وملاحظة الحاجات الدقيقة اكتشفت حاجات صغيرة كده بس فى مجملها مهمة
وانا اعتبرتها تحت بند المشاكل اللى محتاجه للتعامل معاها وحلها
تعالوا نعرف ايه الفسافيس دى واتغلبنا عليها ازاى (وطالما فى دمااااااغ يبقى ان شاء الله فى حلوووووول)
بسم الله نبدأ
عايزين نظبط العلامات القديمة اللى بتبقى على شنطة العربية بتاعة الماركة واسم الموديل ..

وكده خلصنا من تظبيط الكلام

نيجى بقى لجزء مهم جدا جدا جدا بالنسبة لى ألا وهو الزراير اللى فى الفرش (الله يسامح السروجى) طبعا بعد شكلها العااااار اللى هتشوفوا دلوقتى حاولت بقدر الامكان الحد من العفاشة والوحاشة والبشاعة لشكل الزراير خصوصا فى باب السواق اللى فى اضافات زراير الزجاج الخلفى طبعا على قد ماقدرت
ملحوظة:تخيلوا ان الوحدة اللى كنت بدور عليها(مجموعة زراير الزجاج الاربعة والسنتر مع بعض) وماكنتش لاقيها وسألت عليها تقريبا كل محلات التوفيقية جديد واستيراد وبرضه مالاقيتش
تخيلوا بقى لاقيتها عند واحد بتاع قطع غيار عادى جدا جدا جدا وفين فى الشارع اللى ورايا بس انا ماكنتش متوقع الاقيها عند الناس دول وطبعا لانى تعاملت مع المشكلة بنفسى زى ما هانشوف ماسألتش على سعرها وصبرت نفسى بإن اللى عملته برضه مخلى الباب على اصلة وخصوصا ان زراير الزجاج الامامى اوريجينال بتاع الـ AX والاثنين الزيادة بتوع الزجاج الخلفى كنت جايبهم من التوفيقية عاديين الواحد بـ 4 جنية اما زرار السنتر فا ده بتاع ستروين برضه مش فاكر اكسارا ولا C حاجه
واتفضلوا شوفوا

ولغاية ما خلصت العزل ده كنت خلصت وتقريبا قعدت طول النهار فى عمل وش للزراير وبطانة الكبوت
بالنسبة لوش الزراير دى برضه سألت عليها عند بتوع قطع الغيار ومالاقيتش وقولت لعل وعسى الاقيها جاهزة لكن قدر الله وما شاء فعل وعملت اللى عملته اضطرارا مش اختيارا
ايه رأيكوا فى النتيجة؟؟؟؟
احنا لسه ماخلصناش
واللى عطلنى دلوقتى وحاليا عدم وجود الكاميرا اللى كنت بصور بيها معايا
لان فى حاجات لازم تتصور بالليل خاصة بالاضاءة وشغل الكهرباء ومستنى لما اجيب الكاميرا واصور الشغل ده فيديو طبعا عشان يكون اوضح
بالنسبة للشكل الخارجى اللى خلص ولله الحمد فاضل فيه حاجه صغير كده (التشميع) عشان نشوف مع بعض على نظافة وده متوقف على مكان ضل ومن غير تراب ان شاء الله لما اروح امبابة اخلصة
وكمان فى حاجه كده طلبتها من الكهربائى يجيبهالى (من ضمن الكماليات ويعتمد عليها كأساسيات برضه) اول ما يجيبها هاركبها عشان تبقى الصور كلها مرة واحد واخيرة وان شاء الله الشكل النهائى هايعجبكم
انا عارف انكم زهقتوا منى وعايزين تولوعوا فيا بس انا مش بشوقكم ولا بعلقكم لا والله ده فعلا غصب عنى
وكمان انا مستعجل اكتر منكم على عرض الصور النهاية عشان نفتح مشاركات النقاش والردود
ان شاء الله هانت والصبر اخرته خير
تابعونى ......................... .........
قديم 23-05-2011, 12:57 PM
الصورة الرمزية احمد الشناوى1981
احمد الشناوى1981 احمد الشناوى1981 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد الشناوى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future

مش عارف اقولك اية بس ما شاء اللة ربنا يبارك لك فى عربيتك و يفرحك دايما بيها
باين المجهود الكبيييييير جدا الى انت تعبتو فى تجديد العربية و النتيجة ما شاء اللة جميلة و افتكر ان دة اكتر موضوع ممكن نشوفوة فية تفاصيل تجديد عربية و اد اية الموضوع مش سهل بتمنالك دايماً التوفيق و ان شاء الله نشوفك راكب اعلى فئة فى ستروين

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم

قديم 23-05-2011, 01:21 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد الشناوى1981 مشاهدة المشاركة

مش عارف اقولك اية بس ما شاء اللة ربنا يبارك لك فى عربيتك و يفرحك دايما بيها
باين المجهود الكبيييييير جدا الى انت تعبتو فى تجديد العربية و النتيجة ما شاء اللة جميلة و افتكر ان دة اكتر موضوع ممكن نشوفوة فية تفاصيل تجديد عربية و اد اية الموضوع مش سهل بتمنالك دايماً التوفيق و ان شاء الله نشوفك راكب اعلى فئة فى ستروين
انا اللى مش عارف اقولك ايه...؟؟؟؟!!!!
اهوه الكلام الجميل ده هوه النجاح الحقيقى والتقدير اللى انا مستكتره عليا وفرحتى بمشاركاتكم فى الردود و الاحساس بيا هوه المكافأه اللى بتمناها ودلوقتى فرحان بالتقدير اكتر من فرحتى بالعربية
ولسه كمان لما تشوف العربية فى الصورة النهائية بالليل والنهار
شكرا لتقديرك
قديم 23-05-2011, 01:30 PM
الصورة الرمزية احمد الشناوى1981
احمد الشناوى1981 احمد الشناوى1981 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد الشناوى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future

و الله يا ايمن انت الى روحك حلوة قوى و بتمنالك كل السعاده و التوفيق

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم

الكلمات الدليلية
ax سيتروين