العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 04-09-2010, 11:10 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سرعات الفتيس

وبعدين ياعم الميكانيكية عندكم شاطرين وغلابه مش جزارين زي القاهرة ولما كان انجكشن بيقولك على الحرفيين فدي لان كلها صنايعيه ومحلات قطع غيار يعني تدخل اولها ما تخرجش غير ومعاك كل حاجة عربيتك

وان كنت خايف ياعم نبقى نيجلك انا وانجكشن عند البرج بيقولوا فيه فطير مشتلت هناك تحفة
ههههههههههههههههه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 05-09-2010, 12:02 AM
elensaan elensaan غير متواجد حالياً

elensaan is on a distinguished road

والله حاجة عظيمة
المنتدي مليان خبراء علي مستوي
قديم 05-09-2010, 01:17 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

تشرفوا يا سادة المنوفية.. وشكرا على ردكم. فهمت كمان ان فيه سير مروحة وسير تكيف كمان...
قديم 05-09-2010, 09:19 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

فى حاجة عاوز أستفسر عليها منكم... أنا ناوى أجيب غطاء واتر بروف المبطن التقيل للعربية الماتركس... الحقيقة لقيت فى المنتدى هنا محل أسمة " سبير كار" قلت أتصل بيهم أشوف عندهم أو لا، لان فى المنوفية محدش بيجيبة وكله شغال على القماش. فلما سألت الراجل قالى لى 220 جنية وهنعملك خصم طالما جاى من مصرموترز وهيبقى 200 جنية. لما طرحت الموضوع فى المنتدى الكل بيقول لى دة غالى خالص وإن ثمنه مش يعدى 150 وفى بعض الأماكن يمكن أقل من كدة....

اولا: عاوز أعرف لو حد عندة الغطاء الوتربروف المبطن دة يقول لى كان ثمنه كام وأشتراه من أمته

ثانيا ممكن الواحد يلقيه فين فى القاهرة، يعنى أيه المحلات اللى تبيعه بسعر كويس...

الحكاية كمان كانت ناقصة الغطاء دة كمان... الواحد مش سالك فى الزيوت والفتيس والسيور ويطلع له موضوع الغطاء كمان...

شكرا على ردكم الكريم
قديم 05-09-2010, 10:36 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

هو الغطاء ده بالذات أسعاره بتختلف حسب المكان وحسب نوعيته وكمالياته, يعنى فيه غطاء ووتر بروف خفيف جدا طبقة واحدة, وفيه طبقتين واحدة قماش وواحدة ووتر بروف, وفيه غطاء مسامه كبير وتانى مسامه صغيرة, وفيه بييجى معاه شنطة ليه وفيه لأ.

والسعر مش بالضرورة علشان غالى يبقى بتتخم, مع أنى أنصح حضرتك تسأل ألأعضاء فى الموضوع التانى علشان أكيد عندهم تجارب أكثر وعارفين مكان كويس بيبيع.

ولما تجيبه الغطاء ده بيتسرق زى الحلاوة, فياريت يا أما تكتب عليه رقم العربية بأرقام كبيرة, أو تجيب ظلطة أو فوطة وتحطها على الغطاء عند الباب وتقفل عليها الباب وهى على الغطاء علشان محدش يعرف يشيله من على العربية من غير مايفتح الباب.

بس معلش أيه اللى جاب الموضوع فى دماغ حضرتك؟

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.