العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 14-01-2015, 09:08 PM
magdy_64 magdy_64 غير متواجد حالياً

magdy_64 will become famous soon enough
استفسار رد: مركز فريد شوقي

بعد إذن الأعضاء الأفاضل االمشاركين في مركز فريد شوقي للصيانة عندي مشكلة في الستروين C4 وهي كالأتي :
بعد إذنكم معايا عربية ستروين C4 موديل 2006 وفتسها إستربتونك وبعد مشغل العربية وأتحرك بيها وأنا على الوضع الأتو ماتك وعندما يصل إلى الغيار الثالث أحيانا أو عندما أصل إلى الغيار الرابع تحدث نتشه في السيارة ويثب الغيار عند 3 مهما زوت أو قللت سرعة السيارة بعدها أوقف السيارة و أطفأ المتور ثم أعيد تشغيلها مرة أخرى وربما تحدث مرة ثانية أو لاتحدث وقد لاحظت أنه عندما تسخن السيارة لايحدث ذلك أرجوا منكم التوضيح والإفادة جزاكم الله كل خير و في مشكلة ثانية كنت بغسل السيارة في مغسلة وللأسف الراجل غسل الأبواب وفيه مياة جت على اللوحة الرئيسية لرفع زجاج السيارة وتحريك المرايات رحت لكهربائي نظفها و شغل الزجاج ولكن المرايات لم تشتغل هل يوجد إصلاح لكرتة التشغيل أو تغييرها بالكامل وياريت السعر بتاعها لو سمحتوا ولكم مني كل التقدير والإحترام ولو ممكن تبعتوا تيليفون ممركز فريد شوقي مع العنوان

وشكرا لكم
قديم 15-01-2015, 07:28 AM
FARID SHAWKY FARID SHAWKY غير متواجد حالياً

FARID SHAWKY will become famous soon enough
افتراضي رد: مركز فريد شوقي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magdy_64 مشاهدة المشاركة

بعد إذن الأعضاء الأفاضل االمشاركين في مركز فريد شوقي للصيانة عندي مشكلة في الستروين C4 وهي كالأتي :
بعد إذنكم معايا عربية ستروين C4 موديل 2006 وفتسها إستربتونك وبعد مشغل العربية وأتحرك بيها وأنا على الوضع الأتو ماتك وعندما يصل إلى الغيار الثالث أحيانا أو عندما أصل إلى الغيار الرابع تحدث نتشه في السيارة ويثب الغيار عند 3 مهما زوت أو قللت سرعة السيارة بعدها أوقف السيارة و أطفأ المتور ثم أعيد تشغيلها مرة أخرى وربما تحدث مرة ثانية أو لاتحدث وقد لاحظت أنه عندما تسخن السيارة لايحدث ذلك أرجوا منكم التوضيح والإفادة جزاكم الله كل خير و في مشكلة ثانية كنت بغسل السيارة في مغسلة وللأسف الراجل غسل الأبواب وفيه مياة جت على اللوحة الرئيسية لرفع زجاج السيارة وتحريك المرايات رحت لكهربائي نظفها و شغل الزجاج ولكن المرايات لم تشتغل هل يوجد إصلاح لكرتة التشغيل أو تغييرها بالكامل وياريت السعر بتاعها لو سمحتوا ولكم مني كل التقدير والإحترام ولو ممكن تبعتوا تيليفون ممركز فريد شوقي مع العنوان

وشكرا لكم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magdy_64

بعد إذنكم معايا عربية ستروين C4 موديل 2006 وفتسها إستربتونك وبعد مشغل العربية وأتحرك بيها وأنا على الوضع الأتو ماتك وعندما يصل إلى الغيار الثالث أحيانا أو عندما أصل إلى الغيار الرابع تحدث نتشه في السيارة ويثب الغيار عند 3 مهما زوت أو قللت سرعة السيارة بعدها أوقف السيارة و أطفأ المتور ثم أعيد تشغيلها مرة أخرى وربما تحدث مرة ثانية أو لاتحدث وقد لاحظت أنه عندما تسخن السيارة لايحدث ذلك أرجوا منكم التوضيح والإفادة جزاكم الله كل خير ولو في مركز صيانة ممكن أذهب إليه بعيد عن التوكيل لأنه غالي جدا"

وشكرا لكم
الأسباب الآتية هى ال ممكن تعمل كده
تلف بلوف ضغط الفتيس
مشكلة فى ضفيرة الفتيس او كنترول الفتيس
تفويت فى الضغوط من الشنابر
وده يتحدد بالضبط بالجهاز
اما بالنسبة لتشغيل المرايات سهل جداً انشأ الله
والتليفون 01223236021
قديم 26-12-2015, 07:57 PM
BEDO SHOW BEDO SHOW غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم وموحد بالله
التخصص العملى: فنى تشغيل تربينات
هواياتي: القراءة

BEDO SHOW is on a distinguished road

السلام عليكم جميعا
م/ فريد شوقى ممكن استفسار لو سمحت انا معاية استروين بيكاسوا سى فور 2008 المشكلة انى مش عارف اخلى الشاشة تجيب درجة حرارة الماتور العربية لما بتسخن بنور لمبة الحرارة وبس ودورت كتير اوى فى المنتديات مش عارف اظبط الشاشة ازاى مع انى شوفت موديلات c4 من 2005 اقدم من عربيتى فى رسمة ترمومتر على الشاشة بيبين درجة الحرارة عليه .
الميكانيكى بيقولى هى بتنزل كدة من بلدها بس للحق انا مش مقتنع بالكلام دة .
بالمناسبة انا كنت جتلك من سنة فاتت واخدت من عندك ليها تيربو وفعلا انت عملت معاية الواجب بجد واتعرفت على محمد ابنك اللى داخ معاية يومها
قديم 29-12-2015, 07:53 AM
FARID SHAWKY FARID SHAWKY غير متواجد حالياً

FARID SHAWKY will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BEDO SHOW مشاهدة المشاركة

السلام عليكم جميعا
م/ فريد شوقى ممكن استفسار لو سمحت انا معاية استروين بيكاسوا سى فور 2008 المشكلة انى مش عارف اخلى الشاشة تجيب درجة حرارة الماتور العربية لما بتسخن بنور لمبة الحرارة وبس ودورت كتير اوى فى المنتديات مش عارف اظبط الشاشة ازاى مع انى شوفت موديلات c4 من 2005 اقدم من عربيتى فى رسمة ترمومتر على الشاشة بيبين درجة الحرارة عليه .
الميكانيكى بيقولى هى بتنزل كدة من بلدها بس للحق انا مش مقتنع بالكلام دة .
بالمناسبة انا كنت جتلك من سنة فاتت واخدت من عندك ليها تيربو وفعلا انت عملت معاية الواجب بجد واتعرفت على محمد ابنك اللى داخ معاية يومها
استاذى العزيز
فعلا السيارة مافيهاش أمبير بنزين ولكن فيها لمبة حرارة بتنور لما درجة حرارة السيارة ترتفع للدرجة الخطرة زيها ذى السيارة بيجو 301 او السيتروين السي اليزيه
قديم 29-12-2015, 01:20 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FARID SHAWKY مشاهدة المشاركة

استاذى العزيز
فعلا السيارة مافيهاش أمبير بنزين ولكن فيها لمبة حرارة بتنور لما درجة حرارة السيارة ترتفع للدرجة الخطرة زيها ذى السيارة بيجو 301 او السيتروين السي اليزيه
منور المنتدى يا باشمهندس فريد كل سنة وحضرتك طيب

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش