العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 09-11-2013, 12:35 AM
Walid Yosri Walid Yosri غير متواجد حالياً

Walid Yosri is on a distinguished road
افتراضي رد: مشكلة فى الفرامل شيفروليه لانوس

شكرا على الرد يا جماعة واليكم آخر ما حدث اليوم
انهاردة قولت انزل أبص على العجل عشان اشوف موضوع الخبط ..واتصدمت لأن لاقيت حاجة غريبة
لاقيت زور الطنبور فى العجلة الخلفية اللى بيبات عليها تجويف الجنط مكسور ومشرخ ..وبحط ايدى على الجنوط الأمامية لقيت سخونة جامدة جدا...قولت مبدهاش ورحت عليه وطبعا وريته شكل الكسر فى الطنبور الخلفى ... قالى تمام انا ملزم بيه..قولت خير ... وابص على الصنايعى وهو بيقفل الاقيه برده بيقفل الطنبور المكسور.. دخلت فى حوار طويل معاه المهم خليته يجيبلى طنبور تانى وركبهولى
الحمد لله صوت الخبط اللى فى الفرملة راح .. بس الجنوط الأمامية لسه بتسخن جامد ولسه حاسس بخشونة فى العربية...طبعا انا حمدت ربنا انى أخذت منه الطنبور بدل اللى اتكسر..بس طبعا انا فقدت الثقة فى انه يمد ايده فى العربية تانى اساسا...على فكرة صاحب الورشة دى اللى اسمه على فاهم جدا بس المشكلة فى العيال اللى شغالة عنده كلهم عيال مستهترة وشغلهم أى كلام ...

المهم يا جماعة ايه الحل دلوقتى ... أنا عاوز احل مشكلة الخشونة اللى فى العربية ديه؟؟؟؟؟

التعديل الأخير تم بواسطة Walid Yosri ; 09-11-2013 الساعة 12:41 AM
قديم 12-11-2013, 05:20 AM
Walid Yosri Walid Yosri غير متواجد حالياً

Walid Yosri is on a distinguished road
للاهمية الحمد لله

مفيش أى رد من أى حد؟؟؟
طيب على العموم
الحمد لله
النهاردة ربنا رزقنى بميكانيكى ابن حلال كشف على العربية وحل المشكلة بفضل الله اللى عندى:
سخونة العجل الأمامى كان سببها ان الباشا اللى ربط الفرامل بعد ما غير الرومبيلات
كان مخلى التيل قافش فى الطنبور وكان مسمار رباط الطنبور بالمايوه مكسور

أنا قلت أقولكم اللى حصل معايا عشان الكل يستفيد.
قديم 12-11-2013, 09:27 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحمد لله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Walid Yosri مشاهدة المشاركة

مفيش أى رد من أى حد؟؟؟
طيب على العموم
الحمد لله
النهاردة ربنا رزقنى بميكانيكى ابن حلال كشف على العربية وحل المشكلة بفضل الله اللى عندى:
سخونة العجل الأمامى كان سببها ان الباشا اللى ربط الفرامل بعد ما غير الرومبيلات
كان مخلى التيل قافش فى الطنبور وكان مسمار رباط الطنبور بالمايوه مكسور

أنا قلت أقولكم اللى حصل معايا عشان الكل يستفيد.
والله انا من اول مشاركة وانا مش فاهم يعنى اية الرومبيل دة !!!!
وتانى حاجة ازاى التيل الامامى كان قافش على الطنابير ......فنيا مش بينفع لانة سكاكين والسكاكين ملهاش اى رجلاش فانا محتار لكن المهم ان الموضوع اتحل بفضل الله وعزرا انك ملفتش اجابة مرضية ومتابعين معاك فى اى استفسار اخر ان شاء الله

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 12-11-2013, 09:56 AM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

الرومبيل اغلب الصنياعية بطلقوة علي البلي
شغل دلع يعني
وفي اللغة العربية مدحرجات
وفي اللغة الشامية دواليب

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 12-11-2013, 10:14 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

شكرا للافادة اخى "عمرو السيسي "

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

الكلمات الدليلية
لانوس, اسكندرية, شيفروليه, فرامل