العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 29-08-2014, 04:28 AM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دخنه سمرة خفيفه اكسنت 1300 مدويل 2005

السلام عليكم
اعتقد ان الكربيراتير محتاج اكس وباب وتظبيط
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 29-08-2014, 04:55 PM
amostafa85 amostafa85 غير متواجد حالياً

amostafa85 is on a distinguished road

@zing0 طب الورشه دى لازم اروح والعربيه بارده ولا والعربيه سخنه وهما عندهم اجهزة قياس العادم والحاجات دى ..
وحاجه تانيه صديق ليا بيقول احتمال يكون المشكله فى البوابه اللى جوة الكربراتير قالى بص عليها الصبح شوف وضعها ازاى انا صورتهاوهى بارده جايز تفيد .

سؤال كمان تنصحنى اغير البوجيهات الاول ولا اروح لبتاع الكربراتير ده الاول بس عارفنى لازم اروح كده والعربيه بارده "اسبها فى بايته عنده ياعنى" ولا مش فارقه
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg Scr000065.jpg‏ (27.6 كيلوبايت, المشاهدات 1)
قديم 03-09-2014, 10:34 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

آسف على تأخر الرد
لازم العربية تكون بارده طبعاً, بس مش لازم تبات طبعاً
لو حضرتك فاضى يوم الجمعة مثلاً, إطلع بيها قبل صلاة الجمعة (علشان دار السلام زحمة و ده توقيت هتلاقى الشارع شبه فاضى) و إركنها أمام المحل و روح صلى الجمعة (الجامع بعده بمحلين) و إطلع هتلاقى العربية بارده ان شاء الله
أى عربية بتاخد من 3-4 ساعات و تلاقى المكنه مثلجه برة و جوه, هو محتاج المنافول بس يكون بارد علشان يفك منه الكربراتير و ده ساعتين بالكتير و هتلاقية بارد خاصة لو فاتح الكبوت
و هو مش هيفك الكربراتير لو لسه المكنه سخنه متخافش
هينضفلك البوجيهات على فرشة سلك ناعمة على موتوركهربا عنده, و هيضبطلك كهرباء الإسبراتير لحد ما الشاكمان يطلع رذاذ مياه (لو المكنه مش خفيفه) و يشوف الكربراتير محتاج أيه و يعمله و يغسله غسله تمام.
هيضبطلك الحوار كله إن شاء الله

لو عاوز مركز فيه أجهزة تحليل العادم يبقى مركز الصفا إللى فى جسر السويس, بس غالى جداً, لو فك مسمار يقولك 10 جنية و 5 جنية ضريبة و 5 جنية خدمه, بس شغلهم ناس كتير شكرت فيه

أعانك الله

التعديل الأخير تم بواسطة zing0 ; 03-09-2014 الساعة 10:47 PM
قديم 04-09-2014, 11:18 AM
amostafa85 amostafa85 غير متواجد حالياً

amostafa85 is on a distinguished road

اشكر كل الاعضاء المحترمين . للاسف لضيق الوقت معرفتش اروح عند حد من بتوع الكربراتير اللى اعضاء الصفحه بتشكر فيهم
المهم سالت على حد يكون قريب منى فى الهرم قالو فى ورشه اسمها كربراتير شبرا فى المطبعه تبع الاسطى جمال وحسن
المهم روحتلهم وحكيت المشكله كلها . قالو سيب العربيه بايته وندور سوا لازم نشوف فى ايه الصبح . سبت العربيه فعلا بليل يوم التلات قدام الورشه وروحتلو يوم الاربع الساعه 6 مساء بعد الشغل
ودور العربيه وشاف الدخنه وبعدها فتح غطا الكربراتير لقى البوابه اللى جوه قافله "اللى لونها دهبى الصورة فوق" عرض عاليا ان يسيبه مفتوح على طول بس انا معرفش ايه الاضرار من انا الشفاط يبقى مفتوح على طول و قولتول خلينا زى مالخواجه شغال بص كده لقى سوسته معلقه جنب الكربراتير ظبها بمفك وبعدها عالطول الدخنه راحت الحمد الله
وجربت النهارده الصبح الحمد الله مافيش دخنه
بس عندى استفسار على حاجتين :
الاول لو كان ساب البوابه ده مفتوحه هو بيقول السخان او الشفاط "البوبه الدهبى اللى فى صورة الكربراتير" ايه اللى يحصل ؟

تانى حاجه عندى نسبه شك بسيطه انا بتاكل بنزين وملاحظ ان لما ادى العربيه غيار الاول او تانى واشيل رجلى من على البنزين العربيه بتمشى لوحدها على الهادى ده بردو معناه ايه ؟
قديم 04-09-2014, 12:53 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
هات كربيراتير استيراد او اعمل اكس وباب للكربيراتير اللى عندك
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

الكلمات الدليلية
دخنه سمرة, هيونداى اكسنت, كربراتير