العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 29-10-2012, 12:16 AM
aasstt aasstt غير متواجد حالياً

aasstt has a spectacular aura aboutaasstt has a spectacular aura aboutaasstt has a spectacular aura about
افتراضي رد: اي مساعده في الاكسارا انا جاهز

عندى اكسارا 1 مو2000
عند السير بسرعة الحرارة حوالى 75 و عند السير ببط تصل الحرارة الى حوالى 110 و تقترب من 120 و بعدها تنزل الى 90 و يتكرر ذلك طول السير ببطء
فاعتقد ان ذلك بسبب المروحة
فما هو طريقة الكشف على المروحة
وهل يوجد حل لهذة المشكة
و عندى ملاحظة اخرى بعد مشوار طويل العجلتين الاماميتين سخنيين قوى
و عند النقل الى الغيار الرابع لا تأخذ السيارة سرعتها بسرعة رغم انى اشبع الغيار الثالث
و فى داخل كبينة السيارة سرعة مروحة التكييف لا تعمل بالسرعة الاولى و الثانية
ارجو مقتراحتكم و شكرا

التعديل الأخير تم بواسطة aasstt ; 29-10-2012 الساعة 12:25 AM
قديم 17-11-2012, 02:46 PM
aasstt aasstt غير متواجد حالياً

aasstt has a spectacular aura aboutaasstt has a spectacular aura aboutaasstt has a spectacular aura about

اعتقد سخونة السيارة عندى بسبب ان المراوح تعمل عند درجة حرارة حوالى 100 او اكثر و ايضا انها تعمل على السرعة البطيئة فقط (اكسارا 1 2000)
فما علاج ذلك
هل الكتاوت هى السبب ام حساس المراوح او الاثنين معا
وكم سعر حساس المراوح و هل يمكن تركيب حساس مراوح للستروين يكون حساس مرواح لسيارة اخرى (بيجو او رينو او ....)
قديم 21-11-2012, 08:09 PM
safsaf32 safsaf32 غير متواجد حالياً

safsaf32 is on a distinguished road

ياشباب انا معروض عليا سياره اكساره 2 موديل 2002 فبريكا بالكامل ماشيه 138 الف كيلو مانيوال ب45 الف المشكله ان صاحبها بقول ان ماتورها 1400 سى سى !!! انا اول مره اعرف ان فى اكساره 2 1400 سى سى ...انا عايز رايكم فى العربيه دى هل تمنها كده معقول والا لا ؟ وايه اخبار المتور 1400 ده هل كويس وليه قطع غيار والا هيدوخنى فى صيانته ؟؟ والف شكر ليكم مقدما
قديم 22-11-2012, 10:34 AM
mero928 mero928 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: بتاع جاز

mero928 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة safsaf32 مشاهدة المشاركة

ياشباب انا معروض عليا سياره اكساره 2 موديل 2002 فبريكا بالكامل ماشيه 138 الف كيلو مانيوال ب45 الف المشكله ان صاحبها بقول ان ماتورها 1400 سى سى !!! انا اول مره اعرف ان فى اكساره 2 1400 سى سى ...انا عايز رايكم فى العربيه دى هل تمنها كده معقول والا لا ؟ وايه اخبار المتور 1400 ده هل كويس وليه قطع غيار والا هيدوخنى فى صيانته ؟؟ والف شكر ليكم مقدما
ابعدى عن الستروين خالص العربية دى جميلة بس للاسف هطلع عينيكى الاتنين فى المشاكل والصيانات وقطع الغيار الغالية واللى احيانا مش موجودة اصلا. وابسطها حاجات العفشة
قديم 23-11-2012, 02:22 AM
safsaf32 safsaf32 غير متواجد حالياً

safsaf32 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mero928 مشاهدة المشاركة

ابعدى عن الستروين خالص العربية دى جميلة بس للاسف هطلع عينيكى الاتنين فى المشاكل والصيانات وقطع الغيار الغالية واللى احيانا مش موجودة اصلا. وابسطها حاجات العفشة
شكرا يا باشا على النصيحه ...انا معاك انها قطع غيارها وصيانتها صعبه بس برضه سعرها بالنسبه لامكانيتها رائع يعنى مفيش عربيه ممكن تجيبها بالمبلغ ده هتكون زيها