العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 05-12-2009, 02:19 PM
waleedashoor waleedashoor غير متواجد حالياً

waleedashoor is just really nicewaleedashoor is just really nicewaleedashoor is just really nicewaleedashoor is just really nicewaleedashoor is just really nice
افتراضي رد: بروتون برسونا تقرير كامل

احب اضيف ان هناك شكوى من ارتفاع استهلاك البنزين حتى فى الطوالى
حديقدر يقولنا بتعمل كام فى الصفيحة
قديم 06-12-2009, 11:44 PM
algaber algaber غير متواجد حالياً

algaber will become famous soon enough

مبروك عليك المغربى و كفاية ان الماليزى بيصنع كفكرة و كصناعة فى ماليزيا اما الرينو فاكيد انت عارف بتتعمل فين كل المنتج بيصنع فى رومانيا و يتم التجميع فى المغرب طبقا لاتفاقية مشتركة بين المغرب و رومانيا ثم يتم التصدير لمصر ام الامم لوجود اتفاقية تبادل التجارة دون جمارك و كلنا عارفين طبعا الرينو بتعووووووووووووووم صح مبروك عليك الرينو
ومش ممك واحد راكب رينو 67 الف يقول رائية فى عربية 92 الف ................ كتييييييييييييييير كدة
قديم 08-12-2009, 10:45 AM
abomariam abomariam غير متواجد حالياً

abomariam is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flashfox مشاهدة المشاركة

انت اللي مشكور علي مرورك و تعليقك الجميل بس الصراحة انا العربية دي كانت معايا انا واصحابي حوالي شهرين (مع العلم ان السيارة كانت من برة بتاعة والد صاحبنا بس هو بيسافر كتيير اوي)و سافرنا بيها مرسي مطروح الصراحة هي اتزان واداء علي الطريق جميل بس الصراحة الكراسي مش مريحة بعض الشئ يعني كنا بنضطر نبدل السواق كل ساعة!! ptmnlo123per113 تقريبا لان كنا بنتعب بسرعة عكس التيجو ولما رجعنا كان معاد صيانة ال 25000 كم ورحنا واتخنقنا لان المكان زحمة و لازم نحجز دور و نستني وقالولنا ان العدد الل جه قليل و ممكن ننتظر وقعدونا 7 ساعات نكلمهم ويهدونا لحد ما جت استراحة الغدا وطبعا صحابي مستحملوش
ولا انا ولما جه الدور دفعونا فلوس كتيير بس بصراحة مرديتش ابص في الفاتورة عشان مموتش حد في اليوم دة بس احنا دفعنا 900 جم تغيير سيور وزيوت ptmnlo123per195
بص هو تقريرك كويس بس يفتقد للحيادية والعربية جين2 معايا ومع ناس كتير ومحدش فيهم اشتكى من راحة الكراسي ابدا وكون ان انت رايح تعمل صيانة من غير ما تعمل حجز مسبق فدي مشكلتك انت مش مشكلة التوكيل لان انت رافض انك تمشي على النظام اللي عامله التوكيل ورغم ان انت مش حاجز بس التوكيل رضي يخلصلك العربية بس طبعا عشان مش حاجز فلازم يخلصوا كل العربيات اللي اصحابهم حاجزين وعربيتك تتعمل في الاخر ودا طبعا حق الناس اللي حاجزة انهم يمشوا الاول اما ال 900 جنيه فياريت تتاكد من الرقم ده او تتاكد ايه الصيانة اللي اتعملت بالظبط لان تغغير الزيت والفلتر في التوكيل ب 180ج فقط لاغير وانا شخصيا محصلش معايا اي مشكلة في العربية غير فردة من السنتر علقت و رحتلهم واتعملت وانا واقف والمعاملة ممتازة والحمد لله بس هما مش منظمين ودا عيب موجود في اغلب التوكيلات في مصر

اولا انا معايا لوجان يعني انا لا تاجر عربيات ولا عندي عربيات صيني لاني مبحبهاش وموضوع البيرسونا دة فعلا حقيقي وانا عن نفسي مش عجابني غير شكلها وسواقتها لكني غير مقتنع بالماليزي
موضوع انك مش مقتنع بالماليزي يوضح ليه انت متحامل في الكلام اللي انت كاتبه بس العربيات بتاعة بروتون محترمة جدا ومفيهاش عيوب صناعة ولكن بعض العربيات بيظهر فيها بعض عيوب التقفيل لكن مفيش مشكلة ولا في موتور ولا عفشة ولا كهربا
قديم 09-12-2009, 02:10 PM
الصورة الرمزية MohabSaeed
MohabSaeed MohabSaeed غير متواجد حالياً

MohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond repute

انت اللي مشكور علي مرورك و تعليقك الجميل بس الصراحة انا العربية دي كانت معايا انا واصحابي حوالي شهرين (مع العلم ان السيارة كانت من برة بتاعة والد صاحبنا بس هو بيسافر كتيير اوي)و سافرنا بيها مرسي مطروح الصراحة هي اتزان واداء علي الطريق جميل بس الصراحة الكراسي مش مريحة بعض الشئ يعني كنا بنضطر نبدل السواق كل ساعة!! ptmnlo123per113 تقريبا لان كنا بنتعب بسرعة عكس التيجو ولما رجعنا كان معاد صيانة ال 25000 كم ورحنا واتخنقنا لان المكان زحمة و لازم نحجز دور و نستني وقالولنا ان العدد الل جه قليل و ممكن ننتظر وقعدونا 7 ساعات نكلمهم ويهدونا لحد ما جت استراحة الغدا وطبعا صحابي مستحملوش
ولا انا ولما جه الدور دفعونا فلوس كتيير بس بصراحة مرديتش ابص في الفاتورة عشان مموتش حد في اليوم دة بس احنا دفعنا 900 جم تغيير سيور وزيوت ptmnlo123per195
للاسف كلام حضرتك كلام مش مظبوط بالتأكيد .

اولا مافيش بيرسونا دخلت مصر غير عن طريق التوكيل ....(( وده لسبب بسيط جدا ان التوكيل بينزلها فى مصر بسعرها بره وده لانه بياخدها اساسا بسعر رخيص من بروتون ماليزيا )) ولو نزلت من برهو اتجمركت تمنها حيعدى ال100 الف جنيه .... يبقى ازاى حضرتك بتقول انها جايه من بره ؟

ثانيا انهى عربيه فى العالم الى تخليك تبدل سواقه كل ساعه علاشان كراسيها مش مريحه ؟ مع العلم ان كراسى البيرسونا جيده جدا " مش حقول ممتازه "

ثالثا البيرسونا و كل سيارات بروتون مش بتغير اى سير عند 25 الف كيلو .... اقرب معاد هو 60,000 كيلو او 3 سنوات .... و اساسا فى الكتالوج موصى بتغيرهم كل 100,000 كيلو او 5 سنوات !!!! يبقى ازاى عند 25 الف تغير سيور

رابعا بفرض ان فعلا تم تغير السيور .. تغيير السيور فى البيرسونا او الجين 2 مش ب 900 جنيه ....لان تمنهم بالمصنعيه مش اقل من 1500 جنيه " طقم السيور و مصنعيه فقط " .

اعذرنى فى كلامى ... بس كل المعلومات الى حضرتك كاتبها غير صحيحة .

THE ELEGANT ALFA ROMEO 156 AUTO DELTA 3.7 GTA - AM SUPER
The Most Beautiful & Powerful Front Wheel Drive Car Ever Made - 400 Horses Power - From 0:100 Km\h in4.8 Sec & Top Speed 290 Km\h
قديم 11-12-2009, 12:45 AM
Ayman_52 Ayman_52 غير متواجد حالياً

Ayman_52 has a spectacular aura aboutAyman_52 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة algaber مشاهدة المشاركة

واضح ان صديقنا ليس لدية اى فكرة عن البيرسونا وواضح ان تاجر سيارات ليس لدية بيرسونا ولكن عندة شوية عربيات كورى او صينى عاوز يبيعها ارجوة ان يركب البيرسونا الاول و بعدين يحكم عليها بذمة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abomariam مشاهدة المشاركة

بص هو تقريرك كويس بس يفتقد للحيادية والعربية جين2 معايا ومع ناس كتير ومحدش فيهم اشتكى من راحة الكراسي ابدا وكون ان انت رايح تعمل صيانة من غير ما تعمل حجز مسبق فدي مشكلتك انت مش مشكلة التوكيل لان انت رافض انك تمشي على النظام اللي عامله التوكيل ورغم ان انت مش حاجز بس التوكيل رضي يخلصلك العربية بس طبعا عشان مش حاجز فلازم يخلصوا كل العربيات اللي اصحابهم حاجزين وعربيتك تتعمل في الاخر ودا طبعا حق الناس اللي حاجزة انهم يمشوا الاول اما ال 900 جنيه فياريت تتاكد من الرقم ده او تتاكد ايه الصيانة اللي اتعملت بالظبط لان تغغير الزيت والفلتر في التوكيل ب 180ج فقط لاغير وانا شخصيا محصلش معايا اي مشكلة في العربية غير فردة من السنتر علقت و رحتلهم واتعملت وانا واقف والمعاملة ممتازة والحمد لله بس هما مش منظمين ودا عيب موجود في اغلب التوكيلات في مصر

موضوع انك مش مقتنع بالماليزي يوضح ليه انت متحامل في الكلام اللي انت كاتبه بس العربيات بتاعة بروتون محترمة جدا ومفيهاش عيوب صناعة ولكن بعض العربيات بيظهر فيها بعض عيوب التقفيل لكن مفيش مشكلة ولا في موتور ولا عفشة ولا كهربا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohabSaeed مشاهدة المشاركة

للاسف كلام حضرتك كلام مش مظبوط بالتأكيد .

اولا مافيش بيرسونا دخلت مصر غير عن طريق التوكيل ....(( وده لسبب بسيط جدا ان التوكيل بينزلها فى مصر بسعرها بره وده لانه بياخدها اساسا بسعر رخيص من بروتون ماليزيا )) ولو نزلت من برهو اتجمركت تمنها حيعدى ال100 الف جنيه .... يبقى ازاى حضرتك بتقول انها جايه من بره ؟

ثانيا انهى عربيه فى العالم الى تخليك تبدل سواقه كل ساعه علاشان كراسيها مش مريحه ؟ مع العلم ان كراسى البيرسونا جيده جدا " مش حقول ممتازه "

ثالثا البيرسونا و كل سيارات بروتون مش بتغير اى سير عند 25 الف كيلو .... اقرب معاد هو 60,000 كيلو او 3 سنوات .... و اساسا فى الكتالوج موصى بتغيرهم كل 100,000 كيلو او 5 سنوات !!!! يبقى ازاى عند 25 الف تغير سيور

رابعا بفرض ان فعلا تم تغير السيور .. تغيير السيور فى البيرسونا او الجين 2 مش ب 900 جنيه ....لان تمنهم بالمصنعيه مش اقل من 1500 جنيه " طقم السيور و مصنعيه فقط " .

اعذرنى فى كلامى ... بس كل المعلومات الى حضرتك كاتبها غير صحيحة .

مش هزيد حاجه

انا معايا جين2 ومافيش ولا حاجه من اللى قولتها بتحصل معايا او قدامى

واكيد شهادة ملاك العربيه واللى معاهم على طول ودايما بيروحوا التوكيل ... بتكون شهادتهم محل ثقه اكتر