العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 02-07-2011, 12:00 PM
Ahmed73 Ahmed73 غير متواجد حالياً

Ahmed73 is on a distinguished road
افتراضي تيجو 2000 ولا 1600

مرحبا بالجميع
ان شاء الله نويت اشترى تيجو ولكنى مش عارف اتخذ قرار فى انها تكون 2000 سىسى أو 1600 سىسى.
فممكن حد يكون جرب العربية أو عنده معلومات حقيقية يفيدنى فى الموضوع ده
وهل الموتور 1600 بتكون كفاءته كويسة فى السحب مع وزن العربية وفى المطالع
وموضوع توافر قطع الغيار لكلا الموتورين واستهلاك الوقود
يعنى من الأخر اشترى مين فيهم
وبارك الله فيكم
قديم 02-07-2011, 12:53 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تيجو 2000 ولا 1600

يا باشا بامانه انا ليه اصدقائى كتير بيشتكوا من العربيه دى كتير
ابعد عن التيجو بامانه و حشه جدا
هى ممكن تكون عجباك لانها شكلها فخم و سعر خيالى بس مليانه عيوب و الفتيس الاوتوماتيك و حش بما تتصور فى التيجو بيحصل فيه مشاكل و حتى المندوبين عن العربيه بيقولوا كده
لو حاجه حصلت فى العربيه لا قدر الله هتوديها للتوكيل فى الضمان يا اما هيؤولك سوء اسنخدام من العميل او هتسيبها شهرين تلاته و يبقى اسمك معاك عربيه
لو اشتريتها و فكرته تبيعها بتقل جامد جدا يعنى لو ب 90 عتلاقيها لو هتبيعها تانى يوم ب حوالى 70 الف
و كل حاجه فيها بالرذع مش بسهوله
خامات التابلوه رديئه جدا
انت ممكن بالسعر ده تجيب كيا كارينز او ب 116 الف تجيب نيسان ليفينا
او ب 102 بونتو ايفو
او هيونداى ماتريكس او اكسنت الجديده او النترا الجديده
نصيحه منى هتتعب جدا من التيجو
او ممكن تجيب فولكس فاجن سوران 2009 مستعمل تعمل حوالى 82000
انا معايا واحده 2009 بس الله ما شاء الله تحفه عربيه فخمه جدا و شكل جذاب و عاليه جدا عن الارض و اوبشنز كتير
قديم 02-07-2011, 01:25 PM
Joker2012 Joker2012 غير متواجد حالياً

Joker2012 is a jewel in the roughJoker2012 is a jewel in the roughJoker2012 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahiaashraf مشاهدة المشاركة

يا باشا بامانه انا ليه اصدقائى كتير بيشتكوا من العربيه دى كتير
ابعد عن التيجو بامانه و حشه جدا
هى ممكن تكون عجباك لانها شكلها فخم و سعر خيالى بس مليانه عيوب و الفتيس الاوتوماتيك و حش بما تتصور فى التيجو بيحصل فيه مشاكل و حتى المندوبين عن العربيه بيقولوا كده
لو حاجه حصلت فى العربيه لا قدر الله هتوديها للتوكيل فى الضمان يا اما هيؤولك سوء اسنخدام من العميل او هتسيبها شهرين تلاته و يبقى اسمك معاك عربيه
لو اشتريتها و فكرته تبيعها بتقل جامد جدا يعنى لو ب 90 عتلاقيها لو هتبيعها تانى يوم ب حوالى 70 الف
و كل حاجه فيها بالرذع مش بسهوله
خامات التابلوه رديئه جدا
انت ممكن بالسعر ده تجيب كيا كارينز او ب 116 الف تجيب نيسان ليفينا
او ب 102 بونتو ايفو
او هيونداى ماتريكس او اكسنت الجديده او النترا الجديده
نصيحه منى هتتعب جدا من التيجو
او ممكن تجيب فولكس فاجن سوران 2009 مستعمل تعمل حوالى 82000
انا معايا واحده 2009 بس الله ما شاء الله تحفه عربيه فخمه جدا و شكل جذاب و عاليه جدا عن الارض و اوبشنز كتير
والله حيرتونا

اللي يقول التيجو ١٠٠٪

واللي يقول التيجو وحشة
قديم 02-07-2011, 01:37 PM
Ahmed73 Ahmed73 غير متواجد حالياً

Ahmed73 is on a distinguished road

انا متشكر جدا على الرد السريع ، ولكن
1- الآراء لا ولن تتفق على ماركة واحدة أو سيارة معينة.
2- انا محتار ما بين سعة اللترية 2000 ، 1600 مع الفتيس مانيوال فى الاتنين ، يعنى الأوتوماتيك بره الحسابات (لأنى قلقان من الفتيس الأوتوماتيك الصينى بجانب الاستهلاك الأكبر وخصوصا انى دائما احب أنقل على لفات موتور منخفضة.
3- انا الكلام اللى سمعته عن التيجو من مالكيها (سعة 1600) كلام ما فيهوش مشاكل أساسية (كله فى التقفيل وده ممكن التغلب عليه) انا اللى محتاجه المقارنه بين 2000 ، 1600 كما ذكرت فى موضوعى الأساسى
وشكرا جزيلا
قديم 02-07-2011, 02:13 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

لو حضرتك عاوز تيجو اخر كلام يبقى 1600 سىسى و ده احسن نوع من الاى كلام
بس خلى بالك فى الابواب هتلاقى كل حاجه بالرذع اكتر من الموديلات التانيه