العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 13-09-2011, 07:02 AM
ya_abdoo ya_abdoo غير متواجد حالياً

ya_abdoo is on a distinguished road
افتراضي استفسار فى تنظيف بوابه الهواء او الثروتل

السلام عليكم
لو سمحتم كان لى استفسار من يومين رحت انضف فلتر الهواء و البوابه المهم الميكانيكى راء اشترى ازازه اسبراى تنظيف للانجكشن و المهم فك فلتر الهواء و نضفه بالهواء و بعد كده راح فاكك الماسوره اللى موصله بالموتور و قالى دور العربيه و دوس بنزين و قعد يرش من الاسبراى ده الحمد لله العربيه بقت احسن بس انا كنت عايز اعرف ايه اللى كان بيعمله بالظبط وانا بتدوس بنزين هل كان بيرش جوه البوابه و لو كان ممكن اعمل الخطوات دى بنفسى و اذا كان فيه ضرر او خطوره و شكرا
قديم 13-09-2011, 02:13 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار فى تنظيف بوابه الهواء او الثروتل

الراجل عمل الصح معاك وانا لسة عامل الموضوع بنفسى بس الصراحة فى التوكيل بس عادى ممكن تعملة بنفسك عادى هتلاقى دخان ابيض طالع من الشكمان عادى هيروح على طول ومتقلقش عادى جدا كلة بيعمل كدة
قديم 13-09-2011, 03:08 PM
ya_abdoo ya_abdoo غير متواجد حالياً

ya_abdoo is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

الراجل عمل الصح معاك وانا لسة عامل الموضوع بنفسى بس الصراحة فى التوكيل بس عادى ممكن تعملة بنفسك عادى هتلاقى دخان ابيض طالع من الشكمان عادى هيروح على طول ومتقلقش عادى جدا كلة بيعمل كدة
الف شكر على الرد يعنر ادوس بنزين و ارش جوه البوابه نفسها وانا دايس بنزين مفيش مشاكل؟
قديم 13-09-2011, 04:47 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

هى العربية نوعها ايه ؟
يفضل تغيير فلتر الهواء عند من 7 ل 8 تلاف كم احسن من التنضيف بالهواء
الاسبراى يكون مكتوب عليه carb cleaner و مفيش خوف من الطريقة دى بس يفضل البدىء بالنضافة و الماتور مبطل و تشيل الوساخة على قد ما تقدر و الباقى و الماتور داير

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 13-09-2011, 05:51 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

سهل جدا تعملها بنفسك ..

انا دايما بعمل الموضوع ده بنفسى كل فتره ومفيش اى مشكلة ...

وده فيديو من احد اعضاء المنتدى الكرام بيشرح الموضوع خطوه بخطوه ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ