العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 05-04-2015, 12:12 AM
hanydesigns hanydesigns غير متواجد حالياً

hanydesigns is on a distinguished road
افتراضي لأول مره :..: تغيير كاسيت a516 بالصور

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أخوانى الكرام
النهارده اقدر اقدم تجربتى كامله لأن فى ناس كتيير قوى سألت عليها وبتحاول توصل لحل وانا كنت واحد منهم وبعد تعب كبير وبمساعدة الناس المحترمه اللى مابخلوش عليا بالمعلومات قدرت اغير الكاسيت بنفسى
انا ركبت الكاسيت دا ماتسوبيشى MC81

وبصراحه حاجه فخيمه بعد تجربه 3 سنين من ايام عربيتى 127 ما كان راكب فيها ومش هقول مميزاته لأن فى مواضيع اتعملت عليه واشهرها الموضوع دا

http://www.**********.net/Nile/32645...ishi-mc81.html

علشان وقتكم هدخل فى التفاصيل على طول
الادوات اللى هتحتاجها هتكون
1- بيبه 10
2- مفك صليبه
3- مفك عاده
4- بكره شيكارتون

فكيت الاول الجزء اللى فوق زى الصوره تمام بالمفك العاده وهى بتدخل المفك من تحت وبترفع به بس بالراحه
يعنى ماتتعافاش على حاجه ومعظم الحاجات الفبر اللى راكبه فى العربيه كلها راكبه كبس

بعد كده هتلاقى المسامرين اللى ماسكين الوش وهتفكهم بمفك صليبه

وبعدين هتحاول ترفع الوش من الجنبين من خلال المفك العاده من الناحيتين وبرده راكبه كبس زى الصوره تمام

هنفك الكاسيت من المسمارين اللى فوق بالبيبه 10 وتحتهم هتلاقى مسمارين لجوه شويه هتفكهم بمفك صليبه
وتسحب الكاسيت لبره هتلاقى شابك فيه كابل الاريال وكابل كبير خاص بالكهرباء والسماعات هنروح نفصل الكابلين من الكاسيت وتخرج الكاسيت بره خالص
هتفك الحوامل اللى ماسكه الكاسيت من الجنبين علشان هركب فيهم الكاسيت الجديد والدرج

بمناسبه الدرج جبته بـ 50 جنيه وفى منه حامل أكواب وفى درج عادى وكمان حافظ سي ديهات انا جبت العادى ودى صور الكاسيت والدرج وهما راكبيت مع بعض على الحامل بتاع الكاسيت الاصلى وكمان صور الكرتونه الخاصه بالدرج

نيجى بقى للتوصيل والاسلاك

اول حاجه نمسك الـ 3 ألوان الاحمر - الأصفر - الأسود
الكاسيت فيه نفس الالوان وهتلاقى رسمه للخريطه الخاصه بالتوصيل على ظهر الكاسيت وتقريبا معظم الكاسيتات واحد بس برضه تراجع الخريطه

انا عملت ايه ؟
قشرت الأسلاك بتاع العربيه من النصف يا دوب تعرى السلك علشان تلحم فيه اسلاك الكاسيت
وصلت الاحمر مع الاحمر ودا الخاص بالقفل مع الكونتاكت
وصلت الاسود مع الاسود ودا الارضى
وصلت الاصفر مع الاصفر ودا كهرباء

بعد كده قشرت برضه كل اسلاك السماعات فى الضفيره وهتلاقى الابيض والبينك والرمادى والأخضر
كل سلك من دول موجود منه اتنين موجب وارضى الخاص بكل سماعه والارضى بتعرفه بيكون فيه خط بالاسود
مثال
ابيض وابيض بخط اسود
هتوصل بقى كل خارجى من الكاسيت لكل سماعه
طبعا هتقولى عرفت السماعه يمين من شمال قدام من ورا ازاى
اول ما وصلت ال 3 اسلاك كهرباء وغطتهم بشيكارتون الكاسيت اشتغل مع فتح الكونتاكت
زى كده

مسكت سلكين من اللى خارجين للكاسيت وبيتوصلوا للسماعات وبدات اختبر كل سلك واسمع الصوت واسجل مكان السماعه اللى اشتغلت فين
وعموما الورقه نسيتها فى السياره وبكره ان شاء الله هكتب كل سلك بيودى لأنهى سماعه

وبعد ما خلصت بدأت ارجع كل حاجه مكانها تانى وخطوات التركيب عكس خطوات الفك
ومتنساش تغطى اى سلك بشيكارتون او العازل تجنباً لحدوث اى مشكله

وكمان خلى بالك انا لما ركبت الكاسيت فوق والدرج تحت ما ركبش معايا مظبوط فأضطريت انى ابدل الدرج فوق الكاسيت تحت ودى النتيجه النهائيه

اتمنى انى اكون ساعدتكم لحل المشكله اللى كتير بيدور عليها وانا تعبت جدا علشان اعمل الموضوع دا فأتمنى اللى ينقل الموضوع لأى مكان يذكر المصدر
تحياتى
أخوكم / هانى طه
قديم 05-04-2015, 12:41 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لأول مره :..: تغيير كاسيت a516 بالصور

مجهود رائع .. و صور واضحة .. ربنا يباركلك

قديم 05-04-2015, 04:01 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

ربنا يوسع عليك ويجعله فى ميزان حسناتك
قديم 05-04-2015, 07:25 PM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

موضوع رائع وشرح وافى جزاك الله خيرا
بس بالنسبة للكاسيت المتسوبيشى MC81 انا دورت عليه مش لاقية وسمعت انه مبقاش يتباع فلو ممكن فحضرتك تقولي جبته منين وسعرة كام

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية
قديم 09-04-2015, 12:16 AM
hanydesigns hanydesigns غير متواجد حالياً

hanydesigns is on a distinguished road

شكراً على الردود الجميلة
بالنسبة للكاسيت كنت جايبه من العتبة ش الأزهر من ناحيه الحسين مش من ناحية الميدان
وكان عامل 240 ج
تحياتى للجميع