العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki

سوزوكى Suzuki بدات شركة سوزوكى نشاطها فى عام 1909 كشركة اقمشة لاكن مع الثورة الصناعية فى اليابان تحولت لانتاج السيارات عام 1952 وهيا تخضع حاليا لشركة جنرال موتورز حيث تملك الاخيرة نسبة 20% من اسهمها كما تمتلك سوزوكى شركة ماروتى الهندية Maruti من اشهر موديلاتها: سويفت ماروتى التو ليانا وايجنيس وجيمنى وجراند فيتارا و SX4 XL7

قديم 01-04-2009, 07:16 PM
dr.darsh dr.darsh غير متواجد حالياً

dr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond repute
عايز أعرف رأيكم في العربية دي....سوزوكي جيمني

السيارة: سوزوكي Jimny

المواصفات

1328

السعة اللترية

89,900 L.E

السعر

أوتوماتيك

نقل الحركه

ملخص عن السيارة

مصدات جانبية ونظام للغلق المركزي للأبواب وريموت للتحكم في غلق وفتح الأبواب ونوافذ كهربائية وباورستيرنج ومؤشر للتنبيه عند انخفاض الوقود داخل تانك البنزين الذي يتم فتحه من داخل السيارة لمزيد من الأمان وواقي شمس كما تم تدعيم السيارة باسطوانات فرامل أمامية وخلفية وأحزمة أمان وتتميز السيارة بمصابيح هيلوجين ومقوي إرسال وماسح للزجاج الخلفي وتصل سعة تانك البنزين إلى 40 لتر ونظام الوقود يعمل بتقنية MPI بمتوسط استهلاك 7.3 لتر كل 100 كيلو متر محرك 4 سلندر سعة 1328 CC يولد 85 حصان ونظام قيادة 4x2 / 4x4 وناقل حركة أوتوماتك بأقصى سرعة 140 كيلو متر في الساعة وتستغرق السيارة 14.1 ثانية للتسارع من الثبات إلى 100 كيلو متر

منقول

دي المعلومات اللي قدرت احصل عليها عن العربية
ياريت لو أي حد عنده معلومات عن العربية يدلنا عليها وياريت الكل يشارك في تقييم العربية
قديم 01-04-2009, 10:17 PM
dr.darsh dr.darsh غير متواجد حالياً

dr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond reputedr.darsh has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز أعرف رأيكم في العربية دي....سوزوكي جيمني

أنا رأيي ان العربية معقولة جدا وتستحق الاهتمام
يعني سوزوكي اسم مش عملاق في عالم السيارات لكنه برضه له اسم في السوق و في موديلات كتير باعت وانتشرت في مصر أهمها طبعا السويفت القديمة والفيتارا

أنا شايف ان العربية سعرها مغري جدا بالنسبة لامكاناتها........بس الحاجة الوحيدة اللي مش عارفها هي هل العربية دي 4*4 ولا 4*2 ؟
قديم 08-07-2009, 10:59 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
رد: عايز أعرف رأيكم في العربية دي....سوزوكي جيمني

السوزوكى جيمنى كانت عاجبانى شكلها مش وحش بس انت مش شايف ان 1300 قليل

وحكاية باب واحد ده حتزهقك انت واللى جنبك لانك كل شويه حتنزل وتطلع فهى فراى

عربية ل>ي>ة بس مش عملية
قديم 09-03-2010, 09:20 PM
shawadfy shawadfy غير متواجد حالياً

shawadfy is on a distinguished road

لو سمحتم عايز اعرف اسعار قطع الغيار للجيمني لان اذاكانت اسعار قطع غيارها غالية مثل الفيتارا يبقي مش هشتريها وانا عارف ان قطع غيارها هنا في السعودية رخيصة بالنسبة للفيتارا فمثلا تيل فرامل الفيتارا 900 ريال بينما للجيمني 300 ريال فقط فرجاء تزويدي باسعار القطع في مصر وشكرا
قديم 15-09-2010, 12:07 PM
نانا96 نانا96 غير متواجد حالياً

نانا96 is on a distinguished road

انا برضه عجبانى ومحتارة اوى بينها وبين التيجو

بس على فكرة سعرها 100 الف والتيجو 105 الف