العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 06-09-2010, 08:59 PM
الصورة الرمزية Horsepower
Horsepower Horsepower غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير إلى الله
التخصص العملى: Projects Controller

Horsepower will become famous soon enough
افتراضي رد: أبسط و أضمن تعديل لزيادة السرعة و التسارع (تخسيس العربية)

Injection باشا الله يكرمك أولا,,,
أنا فعلا رجعت قرأت كلامي لاقيته مفهوم غلط ,,, آسف جدا ,,, أنا ماقصدش أكيد إن تخفيف الوزن مالوش علاقة بالتسارع ,,, كل إللي أقصده إن الكلام عن التسارع يكون بذكر عزم الموتور وليس القدرة الحصانية ,,, لأن التسارع بيتعرف من عزم الموتور ,,,
فيه خطأ شائع إن مثلا العربية إللي قدرتها 130 حصان تسارعها أفضل من إللي قدرتها 120 حصان ,,, الكلام ده مش صح ابدا ,,, القدرة الحصانية مش مقياس أبدا.
مثال توضيحي:
السيفيك قدرتها 125 حصان و عزمها 168 نيوتن/م وتسارعها من 0 - 100 كم/س في 12.5 ثانية.
الباسات ال TSI قدرتها 122 حصان وعزمها 200 نيوتن/م وتسارعها 0 - 100 كم/س في 9.5 ثانية.
بس كدة حضرتك أخدت بالك إن العزم الأكبر (وليس القدرة الأكبر) هو صاحب التسارع الأعلى.
وشكرا ليك يا باشا و أرجو أن أكون قدرت أوضح النقطة دي.

(Anyone can drive a fast car, few can drive a car fast)
Ahmad Sami
قديم 07-09-2010, 01:00 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Horsepower مشاهدة المشاركة

Injection باشا الله يكرمك أولا,,,
أنا فعلا رجعت قرأت كلامي لاقيته مفهوم غلط ,,, آسف جدا ,,, أنا ماقصدش أكيد إن تخفيف الوزن مالوش علاقة بالتسارع ,,, كل إللي أقصده إن الكلام عن التسارع يكون بذكر عزم الموتور وليس القدرة الحصانية ,,, لأن التسارع بيتعرف من عزم الموتور ,,,
فيه خطأ شائع إن مثلا العربية إللي قدرتها 130 حصان تسارعها أفضل من إللي قدرتها 120 حصان ,,, الكلام ده مش صح ابدا ,,, القدرة الحصانية مش مقياس أبدا.
مثال توضيحي:
السيفيك قدرتها 125 حصان و عزمها 168 نيوتن/م وتسارعها من 0 - 100 كم/س في 12.5 ثانية.
الباسات ال TSI قدرتها 122 حصان وعزمها 200 نيوتن/م وتسارعها 0 - 100 كم/س في 9.5 ثانية.
بس كدة حضرتك أخدت بالك إن العزم الأكبر (وليس القدرة الأكبر) هو صاحب التسارع الأعلى.
وشكرا ليك يا باشا و أرجو أن أكون قدرت أوضح النقطة دي.
ربنا يخليك يا باشا, أنا ساعة مكتبت الموضوع كان فيه فى دماغى معادلة حساب العزم والهورس باور, وقلت أكتب على أساس أن العزم والهورس باور مرتبطين, ده غير أن العزم الناس مش بتهتم بيه فى مصر أد الهورس باور, بس طبعا الأدق والأصح كان أستخدام العزم.

ومحتطش فى دماغى فرق التكنولوجيا فى الموتور وتأثيره على العزم, وخاصة أن معظم أن لم يكن كل كلامى نظرى لأن فيه عوامل تانية كتير جدا مؤثرة فى الأداء غير الوزن,والكلام كان زى فضفضة كده لأن التفاصيل العلمية الكثيرة بتخلى القارئ يمل.

وبرضه مستنى تعليق حضرتك, وموضوع من مواضيعك المفيدة.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 07-09-2010, 03:11 AM
الصورة الرمزية Horsepower
Horsepower Horsepower غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير إلى الله
التخصص العملى: Projects Controller

Horsepower will become famous soon enough

الله يكرمك يا باشا,,, كلامك سليم إن مش كل الناس بتهتم إنها تعرف عزم الموتور كام وده غريب جدا لأن للأسف مفهوم خطأ إن التسارع يقاس بال Horsepower ,,, و لو سألت أي واحد عربيته كام Horsepower هايقولهولك على طول إنما لو سألته طيب عزم الموتور كام مش هتلاقي إجابة أو هايديك إجابة تقريبية ,,, مع إن العكس هو المفروض ,,, قدرة الموتور نفكر فيها لما نتكلم عن أداء العربية على المطالع أو تأثير تشغيل التكييف أو مقاومة الهواء على العربية.

(Anyone can drive a fast car, few can drive a car fast)
Ahmad Sami
قديم 07-10-2010, 05:25 AM
الصورة الرمزية venom9x2008
venom9x2008 venom9x2008 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: العلاقات العامه
هواياتي: السيارات

venom9x2008 is a jewel in the roughvenom9x2008 is a jewel in the roughvenom9x2008 is a jewel in the roughvenom9x2008 is a jewel in the rough

دى كده هتبقى موتور بس D:
قديم 07-10-2010, 08:51 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة venom9x2008 مشاهدة المشاركة

دى كده هتبقى موتور بس D:
lulz

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.