العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 05-09-2010, 05:53 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أبسط و أضمن تعديل لزيادة السرعة و التسارع (تخسيس العربية)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shadyzzzero مشاهدة المشاركة

معلومات غلط - وماتزعلش - انا قلت كده عشان احذر الناس
هو فعلا لو قللت وزن العربية هتبقا اسرع بكتير بس هتبقا ماشيا على الهوا ومش هتبقا ثابتة خالص
لو وزن عربيتك 600 كيلو هتلاقي العربية تكسر ال240 لاكن لو انت ماشي بيها على 160 واتوبيس عدا من جمبك
هتلاقي العربية بتعوم ومش هتقدر تسيطر عليها.
انا معاية فيرنا ووزنها فوق 1000 كيلو و بتعدي ال200 لاكن ممن بعد ماتعدي 140 بجنوط سبور مبتبقاش ثابته

ده بيعتمد على تعريف حضرتك للثبات, أنا تعريفى للثبات هو أنك تبقى ماشى على سرعة عالية وتقدر تاخد مناورات بالعربية من غير ماتحس بأنعدام فى التحكم فى العربية, ولو العربية خفيفة ومتهبطة وعفشتها سبور وخفيفة جدا هتبقى ثابتة جدا على الطريق, وده اللى أنتهى ليه نقاشى أنا وميدو باشا.

وفيه معلومة تانية لسه فاكرها, فى العربيات بالذات مش مهم الوزن قد ما مهم بعد العربية عن الأرض, لو أنا عندى مقطورة وزنها 5 طن, دى عالية عن الأرض جدا, وده بيؤدى لعدم ثباتها على السرعات العالية وأن أصغر خطأ فى سواقتها يتحول لكارثة, ده طبعا بالأضافة لعوامل أخرى.

وبالتالى لو أنا عندى عربية خفيفة جداومتهبطة صح, مستحيل تتقلب الا بحركة غبية أوى من السواق(وبرضه مش هتتقلب, والدريفتينج بيعتمد على أفقاد العربية ثباتها على سرعة قد تكون عالية, ولازم العربية تكون قريبة جدا من الأرض علشان متتقلبش), لأن كل ما مركز ثقل العربية قرب من الأرض كل ما العربية زاد ثباتها.

وحضرتك أتكلمت على الثبات فى عربية عادية غير متعدلة بأى طريق, ده غير أنها واقفة أو حتى وهى بتتحرك, وأكيد لو وزنها خفيف و مقطورة عدت من جنبها هتهزها, وده على فكرة راجع لعوامل تانية وهو المساعدين والعفشة اللينة, اللى بيسمحوا للطاقة أنها تتنقل من خلال العربية كلها الى السوست وبعدين من السوست للعربية تانى, وده بيسبب الأحساس بأضطرابات الهواء بغباء, وبرضه بعد العربية عن الأرض اللى بيخلى الهواء يمر بسرعة من تحتيها وفوقيها, ووزنها, بس الوزن مش عامل مهم زى العوامل التانية الا لو أنت عايز ثبات على حساب السرعة والتحكم فى العربية, ساعتها بتزود الوزن.

وأساسا التعديلات ديه فى الوزن EXTREME ومحدش يقدر يعملها هنا كلها غير لما يكون بيصنع عربية سباق وساعتها أكيد هيغير العفشة بعفشة أنشف وبالتالى هيزود ثبات العربية ويقربها من الأرض.

وزى ما أنتهينا فى المناقشة السابقة, الوزن عامل من عوامل الثبات, لكن بيأثر على التوجيه والتسارع بالسالب (مع الدوران بيخلى العربية تخرج عن مسارها), لكن الثبات بيأثر فيه أكثر شكل العربية وعفشتها ناشفة ولا ناعمة وقربها من الأرض.

وأسف على ردى الطويل والدوامة اللى عملتها, ويمكن فعلا الموضوع كان محتاج شرح أكبر عن العوامل المؤثرة فى الثبات, بس كان هيدخل فى دوامة كبيرة قوى.
ومستنى رد حضرتك.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 06-09-2010, 02:08 AM
الصورة الرمزية Horsepower
Horsepower Horsepower غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير إلى الله
التخصص العملى: Projects Controller

Horsepower will become famous soon enough

الله ينور ,,, موضوع جميل جدا ,,,
عايز أقول حاجة بخصوص تخفيف وزن العربية و تأثيره ,,, تأثيره هايكون ملحوظ على السرعة القصوى بس مش هايكون له تأثير ملحوظ على التسارع لأن التسارع يقاس بعزم الموتور وليس القدرة الحصانية ,,, طبعا تخفيف وزن العربية هايقلل الفاقد في قدرة الموتور,,,
الميزة الأكبر وإللي أنا شخصيا بأيد تخفيف وزن العربية علشان نحصل عليها هي تحسن يكاد يكون مضاعف لأداء الفرامل ,,, لأن بالبلدي القوة المطلوبة لإيقاف عربية وزنها 1200 كج هايكون تأثيرها مضاعف لو العربية وزنها 900 كج بس ,,,
موضوع تأثير تخفيف وزن العربية على الثبات ده مش مطلق ,,, يعني بيختلف على حسب تخفيف وزن إيه في العربية ,,, إللي بيتكلم عليه Injection تخفيف وزن الصاج وهو ده الكلام الصح ,,, مفهوم خاطيء جدا إن كل ما وزن (صاج) العربية زاد كل ما الثبات زاد ده هندسيا خطاء شائع جدا ,,, زيادة ثبات العربية من خلال زيادة الوزن يكون بتركيز الوزن على مركز ثقل العربية و الأقرب ما يكون للأرض وده بيتمثل في وزن الشاسيه والموتور و التعليق والجيربوكس (الإمبريزا مثلا ,,, الموتور البوكسر مكانه في أوطى نقطه ممكنة ودي بيزود ثبات العربية و ميزة أخرى خارج الموضوع هنا و هي ضمان تغطية زيت الموتور لكل أجزاء الموتور مع تواجد العربية على ميول شديدة) ,,, (مثال ثاني سيارات الجر الخلفي زي ال BMW مجموعة نقل الحركة من الموتور للعجل الخلفي وزنها حوالي 80 كج و مكانها على نفس مستوى الشاسيه تقريبا و طوليه وده سر ثبات العربيات دي).
الفرق بين عربية وزن الصاج بتاعها ثقيل و عربية وزن الصاج بتاعها خفيف ده بالضبط زي واحد بودي بيلد و الثاني مصارع روماني ,,, صحيح البودي بيلد عضلاته أقوى و أضخم و أثقل و لكن مشكلتها إنها مغطية الجسم كله وده ممكن يعمل أكثر من نقطة تمركز ثقل على الجسم الواحد.
آسف للإطالة.

(Anyone can drive a fast car, few can drive a car fast)
Ahmad Sami
قديم 06-09-2010, 02:35 AM
الصورة الرمزية ابو جودة
ابو جودة ابو جودة غير متواجد حالياً
من انا؟: متواضع لله
التخصص العملى: احدى شركات الغاز
هواياتي: قيادة السيارات

ابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant future

مشكوررر يعنى عربيه على الحديده
قديم 06-09-2010, 02:40 AM
الصورة الرمزية Injection

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

أستاذ أحمد, شكرا على مشاركتك المفيدة, وأنا نسيت جزئية الفرامل فعلا وأن مع زيادة الوزن بتتدهور كفاءة الفرملة, وشكرا لحضرتك لشرح جزئية مركز الوزن بطريقة أكثر علمية, بس التسارع بيقل مع الوزن, لأنه كلما زاد وزن الجسم زادت القوة المطلوبة لتحريكه وزاد زمن وصوله لسرعة معينة.

وموتور عزمه 50 نيوتن متر مثلا بيشد عربية وزنها 500 كيلو غير نفس الموتور لما يشد عربية وزنها 1000 كيلو, ولا أيه, والعلاقة بين العزم والهورس باور علاقة حسابية ثابتة.

والهورس باور معتمد فى أصله على الوزن, وتقليل الوزن بيخلى نفس الموتور يوصل بالعربية لسرعة قصوى أعلى علشان عدد الأحصنة لكل كيلو من وزن العربية زاد, وبالتالى العزم الخارج من الموتور برضه بيحرك العربية بصورة أسرع نتيجة لأنخفاض وزنها.

ومينفعش نقارن تسارع موتوسيكل موتوره بيطلع 50 حصان ووزنه 200 كيلو بعربية فيها نفس الموتور ووزنها 800 كيلو.

ومنتظر رد حضرتك.

قديم 06-09-2010, 02:42 AM
الصورة الرمزية Injection

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو جودة مشاهدة المشاركة

مشكوررر يعنى عربيه على الحديده
ليه يا باشا نسيت الفتيس والموتور.