العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > دايهاتسو Daihatsu

قديم 05-07-2010, 04:49 AM
Alioz Alioz غير متواجد حالياً

Alioz will become famous soon enoughAlioz will become famous soon enough
افتراضي رد: تقرير حقيقي عن جراندتيريوس

أها نسيت اقول حاجة برده ....

- قبل ما نسافر و نتكل على دمنهور .... فولنا بنزين 92 ...... 50 لتر ...... و السعر غير قابل للمنافسة 90 جنيه !!!!!!

الحكاية دي يعني ح تعمل ربكة عندي من دلوقتي ....... و غلطة ان انا فولت 92 , كنت فولت 90 ....
قديم 05-07-2010, 07:16 PM
Marawan Mohammed Marawan Mohammed غير متواجد حالياً

Marawan Mohammed will become famous soon enough

ألف مبروك وفى انتظار ملاحظاتك على السيارة . أنا إن شاء الله سوف أشترى Grand Terios 7 seats فى أكتوبر
قديم 05-07-2010, 09:17 PM
الصورة الرمزية ahmedebed
ahmedebed ahmedebed غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس بترول وتاجر دهب

ahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Alioz مشاهدة المشاركة

\

و ادي اول ملاحظاتي.....

الحمد لله استلمنا العربية الساعة 5 بعد الضهر ( يوم الاحد ) ...
اشتريناها من ( شركة الرزق التجارية اللي في داون تاون في اسكندرية ) الصراحة ناس محترمين ...
طبعاً سألناهم على قطع الغيار و الصيانة و الذي منه ..
قالوا لنا : اول صيانة ( صيانة الالف كيلو ) مجانية .... و في تخفيضات على قطع الغيار ( لمدة غير محدودة ) ..... و سلمونا شنطة هدية فيها غطا للعربية .....
المهم ....
لسه بنطلع بالعربية , قلنا نستنى لما نشوف علقوا نمر التجاري و لا لأ .....
نزلت اشوف النمر ..... لقيتها متعلقتش ....
قمنا رجعنا لهم تاني ..... قاموا ركبوا لنا نمر التجاري ...... انا قلت يمكن بس مش مركزين حبتين و لا حاجة ..... علشان في نفس الوقت كانت في بيعة جديدة لزبون جديد يعني ...
المهم , علقوا النمر .... و قمنا طالعين على دمنهور ( انا من دمنهور اصلاً ) .....

العربية تكييفها حلو جداً .... و القعدة مريحة ...... طبعاً الطريق الزراعي السفلتة بتاعته مش كويسة خالص ...... يعني تلاقي حتة عالية و حتة واطية وانت ماشي على الطريق ..... لكن العربية الحمد لله استحملت ..... الكاسيت صوته عالي ( يكفي انه سوني , و تمنه يساوي 2000 جنيه او اكتر ) ... الشاشات بتاعت الفيديو سي دي شغالة ......

العربية لا هى ناعمة و لا هى ناشفة , او يمكن اقول انها ناعمة بنسبة ضئيلة ....... العزل مش قوي , لكنه مقبول .....

طبعاً رجعنا دمنهور بالعربية .... و قابل بقى ..... اللي يمشي يمسح لي ايده في العربية ... و اللي يركن عجلته جنب العربية بالظبط ..... حاجة يعني تعل و تجيب شلل ... لكن ح اقول ايه ..... و النبي لو انا قاعد في الزمالك , برده ح الاقي اللي يمسح لي ايده و اللي شوية شوية ح ينام لي على سقف العربية ...
لكن انا برده مش زعلان للدرجة يعني .... لان عندنا في الشارع عربيات جيب و شيفروليه كروز و مرسيدس و اوكتافيا و ماتريكس مركونة في الشارع و عادي ..... و برده الواحد لازم يتكيف مع البيئة

و انتهت رحلتنا لحد كدا .....

التراخيص ح تخلص على يوم التلات ......

ملاحظات أخرى :

- طبعاً سألناهم على طقم الديفندرات و الأُكر النيكل و الذي منه ..... الطقم عامل 4000 جنيه ..... فاحنا حالياً يا إما نفاصل مع التوكيل .... أو نشوف حاجة ارخص من كدا , لانه حرام 4000 جنيه ( الطقم شامل جنوط سبور ) ...
- العربية تريوس بلاتينيوم 5 راكب بس الفئة التانية .... اللي ناقصها ايرباج - جنوط سبور - فرامل ABS ...
حكاية الايرباج ممكن يركبوها ... لكن طبعاً نظام الفرامل لا يمكن تغييره ( و بصراحة مش ح تفرق ... يمكن هوا عامل امان كويس ... بس لا تبك على اللبن المسكوب و الميزانية كانت 130 , و آخر فئة ب 136 ألف .... و من غير لا كاسيت و لا شاشات و لا الكلام دا ..... انا اخترت الفئة التانية , و على الرغم من انها ناقصة الايرباج و الكلام دا .... لكن الفروق ح اقول انها طفيفة جداً .... و برده انا مخسرتش كتير )
- طبعاً العربية مش عاوزة ميكانيكي اطلاقاً يلعب فيها .... منك للتوكيل على طول .....

العربية عموماً ممتازة ...... و بارك الله فيما رزق .....

مبرووووووووووووووووووووك مبروووووووووووووووووووووك

ايوه كده حس بينا وشاركنااااااااااااا يا عمونااااااااااااااااااااا اااااااااااا

ياله بقه توكل علي الله واحكيلنا اولا باول

المهم ماتشغلش التكييف يا باشا ا لا لما تعمل صيانه الاف كيلو

وكمان ماتمشيش اكتر من 97 كيلو للساعه كسرعه الا بعد الصيانه دي

انت موووش بتقول قريت التقرير كله ازاااااااااااي بجااااااااااااااااااااااا ا
قديم 05-07-2010, 09:21 PM
الصورة الرمزية ahmedebed
ahmedebed ahmedebed غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس بترول وتاجر دهب

ahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant futureahmedebed has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Alioz مشاهدة المشاركة

أها نسيت اقول حاجة برده ....

- قبل ما نسافر و نتكل على دمنهور .... فولنا بنزين 92 ...... 50 لتر ...... و السعر غير قابل للمنافسة 90 جنيه !!!!!!

الحكاية دي يعني ح تعمل ربكة عندي من دلوقتي ....... و غلطة ان انا فولت 92 , كنت فولت 90 ....

لالالا انت كده صح البنزين ال 90 بيعمل كربون مع الاستعمال عالاجزاء الداخليه

للمش عارف ايه انا نسيت الاسم ياريت حد من خبراء المنتدي يشرح لنا

الفرق في الاستعمال بين بنزين 90 وال 92 في التيريوس

اللي انا فاكره انه علشان نسبه الرصاص فيه زياده فبيعمل طبقه كربون غير مرغوب فيها

علي اجزاء معينه انا موووووش فاكر الفاااااااكر يقووووووووووووول
قديم 05-07-2010, 11:29 PM
Alioz Alioz غير متواجد حالياً

Alioz will become famous soon enoughAlioz will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedebed مشاهدة المشاركة

مبرووووووووووووووووووووك مبروووووووووووووووووووووك

ايوه كده حس بينا وشاركنااااااااااااا يا عمونااااااااااااااااااااا اااااااااااا

ياله بقه توكل علي الله واحكيلنا اولا باول

المهم ماتشغلش التكييف يا باشا ا لا لما تعمل صيانه الاف كيلو

وكمان ماتمشيش اكتر من 97 كيلو للساعه كسرعه الا بعد الصيانه دي

انت موووش بتقول قريت التقرير كله ازاااااااااااي بجااااااااااااااااااااااا ا

واحدة واحدة عليا ...

بالنسبة للتكييف , فانا مشغلتوش ساعة كاملة مثلاً ... انا قلت اجربه بس , اصلاً مشغلناهوش طول السكة يعني ....

لكن بعد كدا .... ح اعمل ايه لو الدنيا حر خنقة ..... و خصوصاً ان احنا في شهر 7 ... و اللي جاي 8 .... اسؤا شهور الصيف في حكاية الحر دي ....

انا لو مبنزلش غير بالليل , كنت قلت التكييف فعلاً ملوش لزمة ...... لكن شغلي و الذي منه بالنهار ..... ف حاتصرف ازاي لو انا اتخنقت من الحر دا يعني ؟!!

بالنسبة للسرعة , انا كنت ماشي على 80 , و المسافة 60 كيلو ....
مدة المسافة العادي لأي عربية : ساعة إلا ربع ....

التقرير انا مقريتوش كله , انا بس يعني قريت بعض المقتطفات كدا منه .....

و بالنسبة للبنزين .... لو انا ح افضل املا 50 لتر بنزين 92 , يبقى ح يتخرب بيتي و لا مؤاخذة يعني ..... و خصوصاً ان البنزين ح يغلى !!!!!!

الف شكر يا استاذ احمد على متابعتك معايا ......

التعديل الأخير تم بواسطة Alioz ; 05-07-2010 الساعة 11:38 PM