العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 03-11-2010, 11:54 PM
khaled khaled khaled khaled غير متواجد حالياً

khaled khaled is on a distinguished road
افتراضي رد: أنا خايف جدأومش عارف أعمل أية برجاء المساعدة

لا شكر علي واجب اتمني كل واحد يعمل زيك وزي ما يعرض المشكله اول مره يقول هيه اتحلت معاه ازاي عشان كلنا نتعلم من المنتدي ونعرف نفيد بعض كويس مشكور
ومبروك علي الجوان الجديد بس خلي بالك من الحراره وشوف الميه كل يوم
هههههههههه ما تكسلش شكــــــــــــــــــــــر ااا لك
قديم 04-11-2010, 01:16 AM
gogofreedome gogofreedome غير متواجد حالياً

gogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura about

السلام عليكم
انا روحت النهاردة عند الميكانيكى علشان يربط تانى على الوش وفعلاً ربط وخليتة يبتدى من نص الوش وقالى ايوة نبدأ من النص صليبة وربط وجابت معاة رباط
أما موصوع المية اليبتنقص ونقصت بالفعل ووصلت بين الماكس والمينى فى 4 ايام فوجد أن غطاء القربة بينفس وانا عارف انه من زمان مش مزبوط بس كونت بلف علية تيفلون واربط جامد ودة اليعملتة تانى
وموضوع التنتيشة على التانى والرعشة فراح فصل فيشة حساس موجود فى النص الي تحت بتاع بلوك السلندر وراحت العربية زبطت شوية وقال الحساس دة هى الي بيخلى العربية تنتش وترعش وعايز يتغير
وفكيت البوجيهات ولقيت شكل البوجية التانى مش مريحنى زى ميكون هيصدى قلتلة دا فى تنفيس مية علية قال لى لاء دا من قبل منغير الجوان وراح جاب سنة مارش والبوجية مخلوع وقال لو فى مية هتنطر من مكان البوجية نقط خفيفة مع سنة المارش ومجبتش مية وقالى أطمن الجوان سليم والعربية زى الفل وانت اليموسوسبس نغير الحساس ده والعربية هتزبط معاك وروحت مروح اية رأى حضرتك فى الكلام ده
قديم 04-11-2010, 08:27 AM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

خير بإذن الله

وأنا حاسس بهذا

لأحساسى بأنك من النوع القلوق إلى حد ما ( زى بالضبط )

وده باين من عنوان موضوعك

يعنى طمن نفسك .....وماعليك إلا المتابعه

وده شىء طبيعى مع أى سياره

أى المتابعه الجيده لأداء العدادت بالتابلوه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gogofreedome مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا روحت النهاردة عند الميكانيكى علشان يربط تانى على الوش وفعلاً ربط وخليتة يبتدى من نص الوش وقالى ايوة نبدأ من النص صليبة وربط وجابت معاة رباط
أما موصوع المية اليبتنقص ونقصت بالفعل ووصلت بين الماكس والمينى فى 4 ايام فوجد أن غطاء القربة بينفس وانا عارف انه من زمان مش مزبوط بس كونت بلف علية تيفلون واربط جامد ودة اليعملتة تانى
وموضوع التنتيشة على التانى والرعشة فراح فصل فيشة حساس موجود فى النص الي تحت بتاع بلوك السلندر وراحت العربية زبطت شوية وقال الحساس دة هى الي بيخلى العربية تنتش وترعش وعايز يتغير
وفكيت البوجيهات ولقيت شكل البوجية التانى مش مريحنى زى ميكون هيصدى قلتلة دا فى تنفيس مية علية قال لى لاء دا من قبل منغير الجوان وراح جاب سنة مارش والبوجية مخلوع وقال لو فى مية هتنطر من مكان البوجية نقط خفيفة مع سنة المارش ومجبتش مية وقالى أطمن الجوان سليم والعربية زى الفل وانت اليموسوسبس نغير الحساس ده والعربية هتزبط معاك وروحت مروح اية رأى حضرتك فى الكلام ده

1- غير طقم بوجيهات تانى ....وياريت تغير طقم سلوك بوجيهات جديد بالمره

2- غير غطاء القربه بواحد جديد

3- ظبط مستوى الميه وجرب عربيتك

ومتعملش شىء تانى ....ومتسمعش كلامه عن الحساسات دلوقتى

إلا أما تعملك مشوارسفر حلو وتجرب العربيه

مع المتابعه

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 06-11-2010, 02:51 PM
gogofreedome gogofreedome غير متواجد حالياً

gogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura aboutgogofreedome has a spectacular aura about

السلام عليكم
انا امبارح لفيت كتير بالعربية طول النهار ومشيت فى الزحمة كتير وطلعت على طريق سريع وجريت وكمان كنت بتعمد أارص على العربية فى الغيارات والحمد لله الحرارة مع التكيف معدتش 90 دا كويس ولا اية؟
-- بس انا بحس انها بتترعش وهية واقفة سلانسية
-- واما موضوع سلوك البوجيهات فهى جديدة أنا كنت مغيرها فى التوكيل علشان كان فى واحد فيهم بيقولوا أنة مقطوع بس اما معايا 3 كويسين ممكن أجرب واغيرهم
-- والبوجيهات جديدة مكملتش 3 اسابيع بس طلعتهم وصنفرتها وقلت أجرب بعد أسبوع كدة أشوفها
--اما غطاء القربة فالمشكلة مش الغطاء المشكلة السن بتاع القربة هو الي مش مزبوط والمفروض كدة أغير القربة ولا اية رأى حضرتك ؟
--وعلى فكرة المية نقصت بعد مشوار أمبارح دة بس بردو مش قادر أحكم غير لما أتأكد أنة مفيش تنفيس من الغطاء بتاع القربة ولا هو التنفيس دة مينقص المية ؟
هو على فكرة مش بينزل مية بس بيسرب بخار المية .
قديم 06-11-2010, 03:16 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute

ينزل مية أو يسرب بخار مية مش هتفرق، في الحالتين حضرتك عندك تنفيس في القربة، والأحسن إنك تغيرها؛ لأنك عشان تطمن على الجوان لازم تكون دورة التبريد كلها تمام. عشان مفيش حاجة تشككك. وربنا معاك، أنا متابع موضوعك من الأول، وبأتمنى من الله أن ينعم عليك بالبركة في سيارتك بإذن الله آمين.