العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 04-12-2012, 06:29 AM
بنت الجبري بنت الجبري غير متواجد حالياً

بنت الجبري is on a distinguished road
افتراضي رد: معرفة اي حاجه عن تركيب السيراميك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
استاذ حمدي
كنت بادور ع النت بخصوص السيراميك لغاية ماوصلت للموضوع هنا
كلام الاعضاء عن حضرتك اعطاني احساس ان حضرتك امين وصادق في المعلومه اللي بتقولها وسجلت في المنتدى علشان اقدر اسأل حضرتك
انا باشطب في شقتي واتعقدت من عدم الامانه واللف والدوران اللي باقابلهم يوميا من الصنايعيه.. مسكت الشقه لمقاول وهو جاب الصنايعيه وكنت باسلمه الفلوس بدون نقاش ولما في يوم طلبت الحساب التفصيلي وقارنت اسعاره باللي باسمعه في السوق لقيت الاسعار غاليه في بعض حاجات لدرجة الضعف واحيانا الضعفين وحاليا بادور على سعر كل حاجة قبل مايعملوها لاني مابقتش واثقه فيه
المهم انا هاركب الصاله بالممرات بورسلين وهاعمل الاوض سيراميك باركيه والمطبخ والحمام سيراميك وفيه بلاطات ديكور ووزر
هو قال انه هيحاسبني المتر ب15 لكله ارضيات وحوائط
اما الباركيه هيتعمل عاشق ومعشوق (مش فاهمة يعني ايه) وعلشان كده هيحاسبني على ضعف المساحه يعني لو ركب 2 متر هياحسبني على 4 ونفس نظام المتر 15 جنيه
ياترى الحساب كده كويس ولا غالي؟؟ والمفروض حوض الحمام والمطبخ ساقط جوه رخامه ..المفروض هو يركب لي الرخامه وبانيو الحمام ولا ايه؟
اعتذر للاطالة وارجو من الله انك تلاقي وقت ترد على اسئلتي
شكرا جزيلا مقدما
قديم 09-12-2012, 11:19 PM
الصورة الرمزية حمدي 84
حمدي 84 حمدي 84 غير متواجد حالياً

حمدي 84 is a jewel in the roughحمدي 84 is a jewel in the roughحمدي 84 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بنت الجبري مشاهدة المشاركة

استاذ حمدي
كنت بادور ع النت بخصوص السيراميك لغاية ماوصلت للموضوع هنا
كلام الاعضاء عن حضرتك اعطاني احساس ان حضرتك امين وصادق في المعلومه اللي بتقولها وسجلت في المنتدى علشان اقدر اسأل حضرتك
انا باشطب في شقتي واتعقدت من عدم الامانه واللف والدوران اللي باقابلهم يوميا من الصنايعيه.. مسكت الشقه لمقاول وهو جاب الصنايعيه وكنت باسلمه الفلوس بدون نقاش ولما في يوم طلبت الحساب التفصيلي وقارنت اسعاره باللي باسمعه في السوق لقيت الاسعار غاليه في بعض حاجات لدرجة الضعف واحيانا الضعفين وحاليا بادور على سعر كل حاجة قبل مايعملوها لاني مابقتش واثقه فيه
المهم انا هاركب الصاله بالممرات بورسلين وهاعمل الاوض سيراميك باركيه والمطبخ والحمام سيراميك وفيه بلاطات ديكور ووزر
هو قال انه هيحاسبني المتر ب15 لكله ارضيات وحوائط
اما الباركيه هيتعمل عاشق ومعشوق (مش فاهمة يعني ايه) وعلشان كده هيحاسبني على ضعف المساحه يعني لو ركب 2 متر هياحسبني على 4 ونفس نظام المتر 15 جنيه
ياترى الحساب كده كويس ولا غالي؟؟ والمفروض حوض الحمام والمطبخ ساقط جوه رخامه ..المفروض هو يركب لي الرخامه وبانيو الحمام ولا ايه؟
اعتذر للاطالة وارجو من الله انك تلاقي وقت ترد على اسئلتي
شكرا جزيلا مقدما
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته واما بالنسبه لكلام الاعضاء عني فهذا الكلام فيه مبالغه وان دل هذا الكلام فانه يدل علي كرم اخلاقهم والا فانا اقل مما ذكر واسال الله ان يجعلني خيرا مما يظنون وان يغفر لي مالا يعلمون والا يفتنني بما يقولون واما عن تسجيل حضرتك فدي شي يسعدنا واسال الله ان تجدي اجابه لكل سؤال واما عن موضوع المقاول الذي تولي مسؤلية تشطيب الشقه فاسال الله ان يعوض عليك خيرا ودي شئ موجود بكثره ومر علي كثير وحتي لو اخذ اكثر من المعتاد هذا كله يهون ان كان الشغل كويس فانا اعرف ناس جابت حاجات غاليه ومع ذلك باظت في الشغل فخسرو الشغل وثمن البضاعه وممكن يتعقدوا من الشقه كلها بسبب مثل هذه الافعال كل ما ذكرته لاقول لك ان حالك افضل من غيرك وانا عايز اقول انه فيه تفاوت في الاسعار في معظم المهن لكنه بسيط واما عن السيراميك فاقول بكل امانه انه سعره كده كويس لو الشغل كويس لسبب ان البورسلين متوسط سعر 20 وبيوصل ل25 يبقي هو خدمك في دي واما عن الباركيه واما عن الباركيه لا يقل سعره باي حال من الاحوال عن 20 لكن متوسط تركيبه 25 لانه بياخذ وقت في التركيب لان الصنايعي لو بيعمل 10متر في الباركيه بيعمل النصف اما عن كونه عاشق ومعشوق فدي تحتاج ايضاح لانه ممكن يكون مثل الطوب يعني البلاطه في نصف الثانيه فدي سهله اما لو سبعات وثمانيات فهذه اصعب ومش كل الصنايعيه بتعرف تركبه كدي وهو دي اساس عرضه في المعرض واللي بيشتريه بيشتريه علي هذا الاساس فيعتبر لو غالي هيبقي غالي 5جنيه لانه كدي محاسبك علي 30 جنيه للمتر لكن لو الشغل كويس مش مشكله لان الباركيه بالذات قل من يضبطه في التركيب لانه معظم عيوبه بيحرف وبيكون بايظ في الميزان يعني الميه ممكن تركن في اي ناحيه
فاعتقد انها زاد في الباركيه 5 وقل في البورسلين نفس الوضع فتكون المحصله ان السعر مش غالي واما عن الحوض والبانيو فدي شغل سباك لكن ممكن صنايعي السيراميك يركبه حسب الاتفاق لان فيه صنايعية سيراميك بيكونوا سباكين في الاساس وفي النهايه اعتذر للاطاله لكن اردت التوضيح واعتذر عن التاخير في الرد لظروف شغلي والله الموفق والمستعان

واخر دعوانا بتوفيق ربنا ان الحمد لله الذي وحده علا
قديم 16-12-2012, 04:22 AM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدي 84 مشاهدة المشاركة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته واما بالنسبه لكلام الاعضاء عني فهذا الكلام فيه مبالغه وان دل هذا الكلام فانه يدل علي كرم اخلاقهم والا فانا اقل مما ذكر واسال الله ان يجعلني خيرا مما يظنون وان يغفر لي مالا يعلمون والا يفتنني بما يقولون واما عن تسجيل حضرتك فدي شي يسعدنا واسال الله ان تجدي اجابه لكل سؤال واما عن موضوع المقاول الذي تولي مسؤلية تشطيب الشقه فاسال الله ان يعوض عليك خيرا ودي شئ موجود بكثره ومر علي كثير وحتي لو اخذ اكثر من المعتاد هذا كله يهون ان كان الشغل كويس فانا اعرف ناس جابت حاجات غاليه ومع ذلك باظت في الشغل فخسرو الشغل وثمن البضاعه وممكن يتعقدوا من الشقه كلها بسبب مثل هذه الافعال كل ما ذكرته لاقول لك ان حالك افضل من غيرك وانا عايز اقول انه فيه تفاوت في الاسعار في معظم المهن لكنه بسيط واما عن السيراميك فاقول بكل امانه انه سعره كده كويس لو الشغل كويس لسبب ان البورسلين متوسط سعر 20 وبيوصل ل25 يبقي هو خدمك في دي واما عن الباركيه واما عن الباركيه لا يقل سعره باي حال من الاحوال عن 20 لكن متوسط تركيبه 25 لانه بياخذ وقت في التركيب لان الصنايعي لو بيعمل 10متر في الباركيه بيعمل النصف اما عن كونه عاشق ومعشوق فدي تحتاج ايضاح لانه ممكن يكون مثل الطوب يعني البلاطه في نصف الثانيه فدي سهله اما لو سبعات وثمانيات فهذه اصعب ومش كل الصنايعيه بتعرف تركبه كدي وهو دي اساس عرضه في المعرض واللي بيشتريه بيشتريه علي هذا الاساس فيعتبر لو غالي هيبقي غالي 5جنيه لانه كدي محاسبك علي 30 جنيه للمتر لكن لو الشغل كويس مش مشكله لان الباركيه بالذات قل من يضبطه في التركيب لانه معظم عيوبه بيحرف وبيكون بايظ في الميزان يعني الميه ممكن تركن في اي ناحيه
فاعتقد انها زاد في الباركيه 5 وقل في البورسلين نفس الوضع فتكون المحصله ان السعر مش غالي واما عن الحوض والبانيو فدي شغل سباك لكن ممكن صنايعي السيراميك يركبه حسب الاتفاق لان فيه صنايعية سيراميك بيكونوا سباكين في الاساس وفي النهايه اعتذر للاطاله لكن اردت التوضيح واعتذر عن التاخير في الرد لظروف شغلي والله الموفق والمستعان
أخى الفاضل حمدى كل عام وانت بألف خير
وحشتنى والله ياحمدى ربنا يطمنا عليك أبقا أتصل ياعم أنت نسيتنا ولا أيه
والله ينور عليك فى الرد والشرح الوافى لسؤال
أ. بنت الجبرى
أعانك الله ووفقك
أخوك فى الله
أيمن أبو شروق

حبيبت قلبى سبيدر
قديم 17-12-2012, 02:34 PM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

السلام عليكم يا أستاذ حمدى
جزاك الله خيرا على هذا الموضوع الذى نفتقد مثلة دائما

كان عندى سؤال لحضرتك
انا حضرتك دلوقتي هركب سيراميك الشقة هى على المحارة فالمهم عندى ردش ناعم كثير فلما جة الكهربائى قال لي الأفضل تكون على الخرسانة وتجيب رمل علشان تركيب السيراميك وواحد تانى قال لي إنى كدة هحتاج رملة كثيرة جدا لان الارض نازلة حوالى 20 سم فقالو لي أخلي الردش الناعم واجيب فوقة رمل علشان ما اتكلفش كثير
فإية الصح إنى اخلى الشقة على الخرسانة واجيب رمل ولا اخلي الردش الناعم واكمل علية برمل علشان التكلفة ؟؟
وبارك الله فيك

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية

التعديل الأخير تم بواسطة momen_bondok ; 17-12-2012 الساعة 03:18 PM
قديم 01-01-2013, 10:15 PM
yassersaky yassersaky غير متواجد حالياً

yassersaky is on a distinguished road