العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 04-06-2015, 12:46 AM
ppiitt ppiitt غير متواجد حالياً

ppiitt is on a distinguished road
افتراضي رد: أي مشكلة في السيارات النيسان ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

الاخ العزيز المهندس المحترم
كثر خيرك جدا على مساعدهدتك لينا لك الف الف شكرا
انا عربيتى اتوماتيك صنى ٢٠١١. عندى مشكله فى العربيه لما بكون ماشي على السرعه ثلاثين الى اربعين بحس زى مايكون فى اهتزاز خفيف فى العربي وعلى الدركسيون وزى مايكون الموتور او الفتيس مخنوق فى السرعه دى تحديدا فلتر هواء وبنزين جديد غيرت زيت الفتيس وزيت العربيه والبوجيهات الميكانيكى بيقول احتمال كوبلن داخلى وانا بقول احتمال حساس ال tps لان العربيه بتجيب سرعه مائه واربعين بالعافيه او ممكن يكون فى بيجو مثلا قاطع بس مفيش تتليت بالعربيه السرعه فى السلانسيه مضبوطه تماما وبحس العربيه مش موزونه بعد ال مائه وعشرين ورصصت العجل كذا مره ومفيش فايده الكاوتش والجنوط كويسين مفهمش حاجه
ارجو تفيدنى بخبرتك وهل ممكن يكون كوبلن داخلى على الرغم من ان الكبالن الخارجيه ممتازه مفهاش اى حاجه
اسف جدا للاطاله على حضرتك
قديم 29-06-2015, 11:00 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أي مشكلة في السيارات النيسان ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ppiitt مشاهدة المشاركة

الاخ العزيز المهندس المحترم
كثر خيرك جدا على مساعدهدتك لينا لك الف الف شكرا
انا عربيتى اتوماتيك صنى ٢٠١١. عندى مشكله فى العربيه لما بكون ماشي على السرعه ثلاثين الى اربعين بحس زى مايكون فى اهتزاز خفيف فى العربي وعلى الدركسيون وزى مايكون الموتور او الفتيس مخنوق فى السرعه دى تحديدا فلتر هواء وبنزين جديد غيرت زيت الفتيس وزيت العربيه والبوجيهات الميكانيكى بيقول احتمال كوبلن داخلى وانا بقول احتمال حساس ال tps لان العربيه بتجيب سرعه مائه واربعين بالعافيه او ممكن يكون فى بيجو مثلا قاطع بس مفيش تتليت بالعربيه السرعه فى السلانسيه مضبوطه تماما وبحس العربيه مش موزونه بعد ال مائه وعشرين ورصصت العجل كذا مره ومفيش فايده الكاوتش والجنوط كويسين مفهمش حاجه
ارجو تفيدنى بخبرتك وهل ممكن يكون كوبلن داخلى على الرغم من ان الكبالن الخارجيه ممتازه مفهاش اى حاجه
اسف جدا للاطاله على حضرتك

طمنا عملت ايه

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 25-08-2015, 01:00 PM
omar sheref omar sheref غير متواجد حالياً

omar sheref is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عربية نيسان صني 2005
عندي نتشة بين الغيار الأول والثاني ..رحت كشفت أعطال طلعلي Line pressure S/V وما فهمته من الكشف ان العيب ممكن يكون في حساس ضغط زيت الفتيس..وعند سؤال محل قطع الغيار ..طلب تصوير الحساس وقالي ان الفتيس فيه 4 حساسات بالاضافة لعقل الفتيس وهو لا يعرف شكل حساس ضغط زيت الفتيس...ممكن رأي حضرتك في خطوات اصلاح العطل واحتمالات التصليح أو وجود سبب آخر غير ما أظهرة التقرير.
قديم 25-08-2015, 08:17 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar sheref مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عربية نيسان صني 2005
عندي نتشة بين الغيار الأول والثاني ..رحت كشفت أعطال طلعلي Line pressure S/V وما فهمته من الكشف ان العيب ممكن يكون في حساس ضغط زيت الفتيس..وعند سؤال محل قطع الغيار ..طلب تصوير الحساس وقالي ان الفتيس فيه 4 حساسات بالاضافة لعقل الفتيس وهو لا يعرف شكل حساس ضغط زيت الفتيس...ممكن رأي حضرتك في خطوات اصلاح العطل واحتمالات التصليح أو وجود سبب آخر غير ما أظهرة التقرير.

الحل بسيط فيه ارضي فاصل عند حضرتك عيب شهير في السيارة

قبل اي شغل لا بد من فحص السيارة مره اخري بالكومبيوتر

والله العظيم اعلي واعلم

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 26-08-2015, 12:24 AM
omar sheref omar sheref غير متواجد حالياً

omar sheref is on a distinguished road

ربنا يكرمك يا باشمهندس..حروح للكهربائي يراجع على توصيلات الأرضي..بس ياريت لو توجهني اوصيه يراجع على انهي ارضي.يعني بتاع انهي فيشة..لو امكن ذلك واااااسف للاطالة..وشكراعلى ذوق حضرتك