العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 24-05-2010, 08:23 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أبسط و أضمن تعديل لزيادة السرعة و التسارع (تخسيس العربية)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههه عندك حق والله ياعم انجيكشن بس الواحد مبيحبش يستعرض عضلات عربيته علشان الناس متتخضش بس

تصدق,أنا كل أما أنزل بالعربية الأقى واحد بفيرنا سوداء بيجرى ورايا, والنهرده وهو عما ياخد غرز كان هيلبس فى تاكسى.ptmnlo123per1146

بس برضه مطلعش منى.

تقريبا الديفل والفلتر بياكل دماغ الناس.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 07-07-2010, 02:58 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

حرام عليك ياراجل, مالعربيات الجيب اللى تعتبر أساسا أتقل عربيات فى السوق المصرى بتتقلب زى الرز (علشان مركز وزنها مش قريب من الأرض).

موضوع الثبات مالوش دعوه بالوزن لكن بالعفشة و المشكلة اللى فالموضوع أنك لما بتخفف وزن العربة السوست بتطول كأنك بترفع العربية بالكوريك ولو العربية عفشتها ناعمة هتزيد نعومة ,و هتقدر تدخل المنحنيات بسرعة أعلى( من غير مالعربية تفقد توازنها وتخمس) وثبات العربية هيزيد لكن هتحس بكل منعطف بتاخده حسب العفشة.

الجيب دي موضوع تاني انا بتكلم عن السيارات السيدان
الاوبل فكترا وزنها اكثر من 1400 كيلو عشان كدا ثباتها خرافي لو قللنا وزنها الي 400 كيلو بنفس نظام التعليق هل هتدي نفس الثبات بتاع ال1400؟؟؟؟
امال لي الناس بتقول حطو جنط تقيل عشان يثبت العربيه
الانترا 1200 كيلو لكن في نفس الوقت منعدمه الثبات لان نظام تعليق سئ جدا مع انها قريبه من الارض و بتحك في المطبات كمان!!!
الموضوع نسبه و تناسب لا نظام التعليق هو الفيصل ولا الوزن عليه كل الحمل
طبعا لو قللنا وزن العربيه بنفس نظام التعليق طبعا الثبات هيقل و العربيه بتكون معرضه لانها تتقلب او تطير بمعني اصح في اي لحظه لان وزن من 1200 كيلو ل400 طبعا دا يهخلي الموتور طياره بمعني الكلمه
و لو كان اوزن ملهوش عامل كبير كانت مرسيدس و بي ام تعمل عربيتها خفيفه علي قد ما تقدر و كدا كدا انظمه تعليق جباره و هل مرسيدس ليست ليها القدره انها تعمل عربيه 1000 ولا 1200 كيلو تقدر لكن لو تلاحظ عربيتها كلها ثقيله جدا!
و جتي الفورميلا 1 الي وزنها لا يتعدي ال600 كيلو شايف جنط العربيه شكله ايه عشان يثبت العربيه و مع ذلك بتتقلب و بطير عادي جدا!
انا في رائيي الموضوع نسبه و تنساب و انا من عشاق الصناعه الالمانيه اعمل ثبات و بعدين ابقا دور علي اداء الامان اولا فأن ارمي جنط محترم و بار علي المسعدين الي ادام و بعدها ابقا ادور علي اداء و اظبط موتوري و فتيسي زي ما انا عاوز
عموما دي وجهات نظر و فعلا هي فكره زكيه و جميله جدا بس عوزه دماغ رياضيه بحت عشان تتنازل عن كل الحجات دي مقابل الاداء

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

التعديل الأخير تم بواسطة medo akef ; 07-07-2010 الساعة 03:06 PM
قديم 07-07-2010, 03:27 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

أنا معاك فى أن نظام التعليق مهم جدا علشان ثبات العربية.
بس موضوع الثبات موضوع كبير, بيأثر فيه عوامل زى "العفشة" والشكل الخارجى و توزيع الوزن جوه العربية.
وناخد كمثال الفيرنا, موتورها قوى وخفيفة, بي ثباتها قليل جدا على السرعات العالية, نظرا للعفشة السيئة والشكل الغير أنسيابى.
والمرسيدس والألمانى عامة وزنهم تقيل علشان الكماليات اللى فى العربية ووسائل الأمان اللى فيها, ده غير الخامات المصنوع منها الموتور والفوانيس ألخ, أنما عربية زى الفيرنا أكبر كماليتها زجاج بالكهرباء أكيد هتبقى خفيفة ولو لاحظت مرسيدس وبى أم بتعمل عربياتها لفئة معينة من الناس " الأغنياء" ودول بيبقوا عايزين كماليات كتير وسرعة, ومرسيدس بتضحى بجزء من الأداء علشان وزن الكماليات.
وعربيات السباق بتتعمل من الكاربون فايبر علشان وزن العربية يبقى خفيف ويتحسن التسارع والسرعة القصوى والتحكم فى الملفات.
فكرتنى, لو تعرف الg force اللى بتأثر على العربية, لو عندى عربية وزنها 2000 كيلو بتلف فى ملف, العربية هتتشد بعيدا عن مركز الملف و بيحصل ده طرديا مع وزن العربية(لما بتلف بالعربية وتلاقى نفسك بتتشد لبره), على عكس العربيات الأخف اللى الموضوع ده فيها بيقل فبتقدر تاخد ملفات على سرعة أعلى من غير العربية متتسحب لبره(مع عفشة سبور و تهبيط العربية للحفاظ على الثبات).
وفى الفورملا وان, العربيات خفيفة وقوية جدا, والجنط مش تقيل ده خفيف بس مساحة تلامس الكاوتش مع الأرض وخفة وزنه هى اللى بتحدد الثبات.
ده حتى لما تشترى جنط جديد مش مهم حجمه قد ما مهم يكون وزنه أقل من القديم, علشان الموتور يعرف يحركه بسرعة وكفائة من غير ماتجهد الموتورفى تحريك وزن الجنط التقيل.
ودى صورة عربية واطية

و أختلاف وجهات النظر هو اللى المنتديات أتعملت علشانه ياباشا
ومعلش أنا طولت المرة دى أوى, أشوفك فى المشاركة الجاية.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 08-07-2010, 03:01 PM
rhanna rhanna غير متواجد حالياً

rhanna will become famous soon enoughrhanna will become famous soon enough

هي فيين العربية !!!!!!!!!
قديم 09-07-2010, 01:24 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

أنا معاك فى أن نظام التعليق مهم جدا علشان ثبات العربية.
بس موضوع الثبات موضوع كبير, بيأثر فيه عوامل زى "العفشة" والشكل الخارجى و توزيع الوزن جوه العربية.
وناخد كمثال الفيرنا, موتورها قوى وخفيفة, بي ثباتها قليل جدا على السرعات العالية, نظرا للعفشة السيئة والشكل الغير أنسيابى.
والمرسيدس والألمانى عامة وزنهم تقيل علشان الكماليات اللى فى العربية ووسائل الأمان اللى فيها, ده غير الخامات المصنوع منها الموتور والفوانيس ألخ, أنما عربية زى الفيرنا أكبر كماليتها زجاج بالكهرباء أكيد هتبقى خفيفة ولو لاحظت مرسيدس وبى أم بتعمل عربياتها لفئة معينة من الناس " الأغنياء" ودول بيبقوا عايزين كماليات كتير وسرعة, ومرسيدس بتضحى بجزء من الأداء علشان وزن الكماليات.
وعربيات السباق بتتعمل من الكاربون فايبر علشان وزن العربية يبقى خفيف ويتحسن التسارع والسرعة القصوى والتحكم فى الملفات.
فكرتنى, لو تعرف الg force اللى بتأثر على العربية, لو عندى عربية وزنها 2000 كيلو بتلف فى ملف, العربية هتتشد بعيدا عن مركز الملف و بيحصل ده طرديا مع وزن العربية(لما بتلف بالعربية وتلاقى نفسك بتتشد لبره), على عكس العربيات الأخف اللى الموضوع ده فيها بيقل فبتقدر تاخد ملفات على سرعة أعلى من غير العربية متتسحب لبره(مع عفشة سبور و تهبيط العربية للحفاظ على الثبات).
وفى الفورملا وان, العربيات خفيفة وقوية جدا, والجنط مش تقيل ده خفيف بس مساحة تلامس الكاوتش مع الأرض وخفة وزنه هى اللى بتحدد الثبات.
ده حتى لما تشترى جنط جديد مش مهم حجمه قد ما مهم يكون وزنه أقل من القديم, علشان الموتور يعرف يحركه بسرعة وكفائة من غير ماتجهد الموتورفى تحريك وزن الجنط التقيل.
ودى صورة عربية واطية

و أختلاف وجهات النظر هو اللى المنتديات أتعملت علشانه ياباشا
ومعلش أنا طولت المرة دى أوى, أشوفك فى المشاركة الجاية.
تمام يا مان زي ما قلت لك الالماني بيقول امان اولا ثم اداء ثانيا
فعلا كلام حضرتك صح ان لو العربيه تقيله هترمي بعيد لكن لو خفيفه هتفضل في نفس الحاره لكن دا بردو حسب نظام التعليق و ممكن تجرب ده بسهوله جدا
نظام التعليق في لانسر 1.3 ملتي كل عجله لوحدها و ده طبعا بيكون متطور جدا في السيارات الفاخره و هو افضل من المتصل
و جرب لانسر 1.6 و هي عفشه رايضيه و متصله
احساسك في الاثنين
ال1.3 هتلاقي العربيه بتقرص علي المسعدين ذياده عن المعداد في العربيات العاديه شويه لان كل عجله شيله حملها لوحدها و العربيه مش هتحاول تروح منك في حاره تنيا
اما ال1.6 فتلاقي العربيه ثابته جدا لكن هتحس بأن الدركسيون بيرمي نفسه جامده الجهه المعاكسه
و طبعا موضوع نظام التعليق كبير جدا و الفرق بنهم اكبر مش عوزين نخش فيه
ممكن ان العربيه لما تكون خفيفه تكون مرنه معاك في الملفات لكن مش هتكون ثابته يعني كسره زياده شويه ولا شويت هوا جامد علي سرعه ممكن يضيع الدنيا و انا ضربت لك مثال الفورميلا ون
كانو يعملو جنط رفيع عشان يبقا الاحتكاك اقل يبقا اداء اعلي؟
لا بس لازم جنط عريض عشان يحولو يسدو العجز الي عملوه في الوزن بس بردو العربيه بطير و بتتقلب و بتعوم و لازم الي سيقها يبقا سائق محترف عشان يقدر يتحكم فيها
و بردو لو تلاحظ المني كوبر حجم صغير ثبات عالي وزن ثقيل!
مستحيل يكون في عربيه وزنها صغير و ثباتها عالي
و الفرنا مع انها هوا علي الطريق في ناس بتغرز بيها علي 160 و 180 دا لأنهم محترفين سواقه و فهمين العربيه زي الفورميلا ون لكن مع الناس العاديه مستحيل لعملو كدا طبعا
يعني الفكره الحقيقه الي هي رائعه و حضرتك اول واحد يقول لنا عليها اني اخفف الوزن دي لازم يعملها سائق محترف مش اي واحد عاوز يجري يعملها لان لو حد عادي عملها هنجيبه من علي شجره كفانا الشر
تخفيف الوزن يعطي مرونه لكن يفقدك ثبات
و بمناسبه السياره الوطيه انا عاوز عربيه وطيه مش عشان عوزها تبقا ثابته لا انا عوزها عشان نفسي اعدي من تحت عربيه نقل لاني بعربيتي اقصي حاجه بدخلها تحت النقل هي الكبوت اكثر من كدا هتفرم!
تمام يا مان اختلاف الرئي لا يفسد في الود قديه و اهو احنا بنتبادل معلومات
و اسف علي التأخير

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ