العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 17-07-2012, 12:47 PM
mahranahm mahranahm غير متواجد حالياً
من انا؟: صاحب صحبى اوى
التخصص العملى: مدير انتاج فى شركة الحمد الصناعية
هواياتي: الكمبيوتر والنت و الاعمال اليدوية

mahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond repute
رأى البطارية الجافة بتااااااااااااااعتى

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يا منتدى العظماء
اخوانى فى الله سؤال او شوية اسأله
اولا انا عندى بطارية جافة acd ديلكو 70 امبير شاريها من حوالى سنة وست شهور جميل لحد دلوقتى
لما اشترتها الراجل بتاع البطاريات شيك على الدينامو وقالى الدينامو دا عايز صيانة او تغير
طيب نبدأ الاسأله

1 - لما روحت لكهربائى عشان يظبطلى شوية حاجات فى العرببية سألته على الدينامو قالى لو الدينامو فيه مشكلة كانت البطارية سافرت على طول لانى انا سافرت بيها القاهرة 4 مرات وروحت بيها الشغل كتير وانا شغال فى برج العرب . ياترى الكلام دا صح ولا غلط (( على فكرة اللشاءة بتاعت العين خضراء جدا لحد الخطوة الجاية ))

2 - من يومين واحد صاحبى خد العربية وبيتها عندة ونسى نور الباركينج شغال وانا روحت عشان اخد العربية لقيت العربية السنتر مش عايز يشتغل قولت عادى لقيت النور بتاع العربية وانا بفتح الكونتاك ضعيف والتاكة التانية بتاعة الدوارة مش بسمع فيها حاجة خالص .
فتحت الكابورت وبصيت على عين البطارية وكانت الصدمة العين اسودت ينهاااااااااااااار .
خت بطارية بتاعت واحد صحبى تانى العربية دارت وزى الفل .
طيب حطيت البطارية على التونجر عند الكهربائى حوالى 2 ساعة .
السؤال الوقت ده كافى ولا لاه المفروض تتجط اكتر من كدة

ثانيا انا خدتها ووضعتها تحت البيت على طول لانى كنت محبط وزعلان جدا على البطارية الكانت عينيها خضراء ومنورة .
جيت انزل تانى عشان اروح مشوار حصل نفس الكلام السنتر اشتغل عادى نور التشيك بتاع الزيت وكدة كويس نور العربية العالى والواطى لحد ما شغال بس ضعيف بس التكة التانية مش بتقول حاجة خالص
انا عايز اعرف اعمل ايه
احطها على التونجر تانى واسيبها اد لازم اعمل بيها مشوار كبير بعد الشحن ولا ايه
ربنا يستر لحسن انا اساسا عندى وسواس من اى حاجة فى العربية ودا عيب فيا
ارجوا من اخوانى الاعزاء سرعة الرد

My car
قديم 18-07-2012, 03:23 PM

mahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond reputemahranahm has a reputation beyond repute
افتراضي رد: البطارية الجافة بتااااااااااااااعتى

معقولة يا جماعة كل دى مشاهدات ومحدش يرد عليا فى الاسئلة

طيب اسهل لكم الاسئلة بأختصار

1 - البطارية عشان تتشحن على التونجر تأخذ وقت اد ايه ؟
2 - العين بتاعت البطارية لما تتشحن بترجع خضراء تانى ؟
3 - لازم بعد الشحن اعمل مشوار كبير بالعربية ولا لاه ؟

اظن كدة بأت سهلة يارب الاقى رد من اخواتى المهندسين واصحاب الخبرة فى الرد على الاسئلة دى

My car
قديم 18-07-2012, 03:31 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

بص طالما الدينامو عندك مظبوط يبقى العربية دى لو اتزقت ودارت الدينامو هايشحنها
انما طالما عندك مشاكل فى الدينامو او شك فى مشاكل يبقى اكيد مش هايقدر يشحن البطارية
المدة اللى البطاريقة فضلت على التونجر مدة كافية جدا لشحن اى بطارية بس هل انت ضامن ان الكهربائي كان حاططها طول الوقت دة ولا كان حاطط معاها اكتر من بطارية اعتقد انك مكنتش واقف على ايدة
يبقى ندور العربية زق ونعلى العربية شوية ونسبها تشحن او لو وراك مشوار وبعدها نجرب

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 18-07-2012, 03:48 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
للاهمية رد: البطارية الجافة بتااااااااااااااعتى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahranahm مشاهدة المشاركة

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يا منتدى العظماء
اخوانى فى الله سؤال او شوية اسأله
اولا انا عندى بطارية جافة acd ديلكو 70 امبير شاريها من حوالى سنة وست شهور جميل لحد دلوقتى
لما اشترتها الراجل بتاع البطاريات شيك على الدينامو وقالى الدينامو دا عايز صيانة او تغير
طيب نبدأ الاسأله

1 - لما روحت لكهربائى عشان يظبطلى شوية حاجات فى العرببية سألته على الدينامو قالى لو الدينامو فيه مشكلة كانت البطارية سافرت على طول لانى انا سافرت بيها القاهرة 4 مرات وروحت بيها الشغل كتير وانا شغال فى برج العرب . ياترى الكلام دا صح ولا غلط (( على فكرة اللشاءة بتاعت العين خضراء جدا لحد الخطوة الجاية ))

2 - من يومين واحد صاحبى خد العربية وبيتها عندة ونسى نور الباركينج شغال وانا روحت عشان اخد العربية لقيت العربية السنتر مش عايز يشتغل قولت عادى لقيت النور بتاع العربية وانا بفتح الكونتاك ضعيف والتاكة التانية بتاعة الدوارة مش بسمع فيها حاجة خالص .
فتحت الكابورت وبصيت على عين البطارية وكانت الصدمة العين اسودت ينهاااااااااااااار .
خت بطارية بتاعت واحد صحبى تانى العربية دارت وزى الفل .
طيب حطيت البطارية على التونجر عند الكهربائى حوالى 2 ساعة .
السؤال الوقت ده كافى ولا لاه المفروض تتجط اكتر من كدة
ثانيا انا خدتها ووضعتها تحت البيت على طول لانى كنت محبط وزعلان جدا على البطارية الكانت عينيها خضراء ومنورة .
جيت انزل تانى عشان اروح مشوار حصل نفس الكلام السنتر اشتغل عادى نور التشيك بتاع الزيت وكدة كويس نور العربية العالى والواطى لحد ما شغال بس ضعيف بس التكة التانية مش بتقول حاجة خالص
انا عايز اعرف اعمل ايه
احطها على التونجر تانى واسيبها اد لازم اعمل بيها مشوار كبير بعد الشحن ولا ايه
ربنا يستر لحسن انا اساسا عندى وسواس من اى حاجة فى العربية ودا عيب فيا
ارجوا من اخوانى الاعزاء سرعة الرد
صلح الدينامو وركب بطاريتك وأطلع بالعربية تشحن كويس بإذن الله وماتقلقش

الدينامو كويس بس شكله شحنه ضعيف علشان كده لما حطيتها ع التونجر عند الكهربائى ومشيت بيها شوية مالحقتش تشحن كويس

بعد مشوارين كده فى طريق مفتوح هتبقى عينها خصرا ومنورة بإذن الله

تقبل مرورى
قديم 19-07-2012, 12:04 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

بص طالما الدينامو عندك مظبوط يبقى العربية دى لو اتزقت ودارت الدينامو هايشحنها
انما طالما عندك مشاكل فى الدينامو او شك فى مشاكل يبقى اكيد مش هايقدر يشحن البطارية
المدة اللى البطاريقة فضلت على التونجر مدة كافية جدا لشحن اى بطارية بس هل انت ضامن ان الكهربائي كان حاططها طول الوقت دة ولا كان حاطط معاها اكتر من بطارية اعتقد انك مكنتش واقف على ايدة
يبقى ندور العربية زق ونعلى العربية شوية ونسبها تشحن او لو وراك مشوار وبعدها نجرب
الف مليون شكر على الرد المفيد وان شاء الله انا قولت زى حضرتك كدة انى اخلى الكهربائى يشيك على الدينامو ولو فيه مشكلة حغيرة خالص لان الكهرباء روح العربية
عمتا شكرا تانى على مجهودك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

صلح الدينامو وركب بطاريتك وأطلع بالعربية تشحن كويس بإذن الله وماتقلقش

الدينامو كويس بس شكله شحنه ضعيف علشان كده لما حطيتها ع التونجر عند الكهربائى ومشيت بيها شوية مالحقتش تشحن كويس

بعد مشوارين كده فى طريق مفتوح هتبقى عينها خصرا ومنورة بإذن الله

تقبل مرورى
الف شكر اخى هشام وجزاكم الله خيرا اخوانى فى المنتدى
وانت طمنت قلبى
يعنى ان شاء الله بعد لما اظبط الدينامو والبطارية تتشحن كويش به العين حتخضر تانى
يارب سمع منك ربنا لحسن الموضوع ده مضايقنى اوى خصوصا ان البطارية مكملتش معايا سنتين بس الحمد لله قدر الله وما شاء فعل

My car