العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 20-12-2011, 11:39 AM
sayed aly sayed aly غير متواجد حالياً

sayed aly will become famous soon enough
افتراضي رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisam2010 مشاهدة المشاركة

أولا لو حالة العربية كويسة ومش عاملة كيلو متر كتير وكمان مفهاش تربو انصحك تشتريها وبالنسبة لموضوع الحدفة اول حاجة المفروض تعملها انك تظبط زوايا مش ترصيص.
م/هيثم السيارة تم تغيير كمبرسور التكييف من قبل وللاسف الكمبرسور اللي فيها مش اصلى ومحتاج اغيرة علشان بدا يصدر صوت عالى مع وجود حكة فى السير الواصل بالموتور ممكن اعرف سعرة فى التوكيل بكام ولو فى منة استيراد نظيف ولا لا والسيارة مش تربو علشان لو فية مواصفات معينة لية
قديم 20-12-2011, 09:36 PM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed aly مشاهدة المشاركة

م/هيثم السيارة تم تغيير كمبرسور التكييف من قبل وللاسف الكمبرسور اللي فيها مش اصلى ومحتاج اغيرة علشان بدا يصدر صوت عالى مع وجود حكة فى السير الواصل بالموتور ممكن اعرف سعرة فى التوكيل بكام ولو فى منة استيراد نظيف ولا لا والسيارة مش تربو علشان لو فية مواصفات معينة لية
كمبروسور ال 308 فى التوكيل بحوالى 5800 جنيه مصرى من غير ضريبة المبيعات.....اما بالنسبة للإستيراد فلا أعلم ممكن تسأل فى الحرفين أو الوكالة

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668
قديم 27-12-2011, 02:02 AM
ahmed1_com ahmed1_com غير متواجد حالياً

ahmed1_com is on a distinguished road

انا لسه جايب بيجو 307 sw بانوراما وكنت عايز اعرف شوية حجات

1 الجلد بتاع البابين الى ورا والشنطه متكلين ومتقطعين فا ياترى بيتغيرو ازاى وكمان ده طقم بيجى على بعضو وسعرو كام وممكن الاقى بره ولا لا

2-عندى فى باب واخد خبطه الزجاج بتاعو بيعلق نزل وبيجى يطلع بيقف عند حته معينه جيت افك فرش الباب عشان تقريبا المكنه مزنوقه معرفتش افك الفرش كنت عايز اعرف طريقة فك فرش الباب الى ورا

3- طلعت علامة الطرمبه والعربيه مكنتش مظبوطه مع العلم انى عمى مغير الطرمبه لسه جديد بس هى عملتها مره واحد بس لكن معملتش معايا تانى ومظبوطه دلوقتى وتمام هلى فى مشكله كده

4- فى صوت بسيط جدا فى العفشه مع المطبات ده ممكن يكون محتاجه تربيط او اى حاجه

5- كنت عايز اعرف من حضرتك ايه رايك فى العربيه دى انا العربيه ماشيه 78 الف كيلو بانواما كامله فيها خبطه فى الباب الخلفى بس لكن فابريكه بالكامل متغير ليها كل السيور والدينمو والطرمبه مفهش غير شوية الحجات الى قلت لحضرتك عليها فا يه رايك فيها وتعملها كام

قديم 28-12-2011, 08:21 PM
ahmed1_com ahmed1_com غير متواجد حالياً

ahmed1_com is on a distinguished road

وكمان مشكلة الفتيس دى انا عندى فعلان ساعات مش كتير بيحصل نتشه خفيفه بين الاول والتانى بس معنديش اى رسايل فى الكمبيوتر والعربيه كويسه مفهاش اى حاجه وكمان انا اقدر اعرف زيت الفتيس ده منين وحضرتك خوفتنى بكلامك على الفتيس ده من العربيه فا يارت الفتيس ده ممكن يبوظ على كام كيلو وتكلفة تغير زيت الفتيس والبلف الى حضرتك بتقول عليه قد ايه ولو غيرتهم العمر الافتراضى بتاع الفتيس حيبقى قد ايه
قديم 31-12-2011, 02:33 PM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1_com مشاهدة المشاركة

انا لسه جايب بيجو 307 sw بانوراما وكنت عايز اعرف شوية حجات

1 الجلد بتاع البابين الى ورا والشنطه متكلين ومتقطعين فا ياترى بيتغيرو ازاى وكمان ده طقم بيجى على بعضو وسعرو كام وممكن الاقى بره ولا لا

2-عندى فى باب واخد خبطه الزجاج بتاعو بيعلق نزل وبيجى يطلع بيقف عند حته معينه جيت افك فرش الباب عشان تقريبا المكنه مزنوقه معرفتش افك الفرش كنت عايز اعرف طريقة فك فرش الباب الى ورا

3- طلعت علامة الطرمبه والعربيه مكنتش مظبوطه مع العلم انى عمى مغير الطرمبه لسه جديد بس هى عملتها مره واحد بس لكن معملتش معايا تانى ومظبوطه دلوقتى وتمام هلى فى مشكله كده

4- فى صوت بسيط جدا فى العفشه مع المطبات ده ممكن يكون محتاجه تربيط او اى حاجه

5- كنت عايز اعرف من حضرتك ايه رايك فى العربيه دى انا العربيه ماشيه 78 الف كيلو بانواما كامله فيها خبطه فى الباب الخلفى بس لكن فابريكه بالكامل متغير ليها كل السيور والدينمو والطرمبه مفهش غير شوية الحجات الى قلت لحضرتك عليها فا يه رايك فيها وتعملها كام

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1_com مشاهدة المشاركة

وكمان مشكلة الفتيس دى انا عندى فعلان ساعات مش كتير بيحصل نتشه خفيفه بين الاول والتانى بس معنديش اى رسايل فى الكمبيوتر والعربيه كويسه مفهاش اى حاجه وكمان انا اقدر اعرف زيت الفتيس ده منين وحضرتك خوفتنى بكلامك على الفتيس ده من العربيه فا يارت الفتيس ده ممكن يبوظ على كام كيلو وتكلفة تغير زيت الفتيس والبلف الى حضرتك بتقول عليه قد ايه ولو غيرتهم العمر الافتراضى بتاع الفتيس حيبقى قد ايه
اولا:- أعتذر عن تأخرى فى الرد.

1- بالنسبة لفرش الأبواب ممكن تروح لسروجى وممكن تجبها نودهالك المصنع أفضل وبيعملك الى انت عايزو سواء كان باب واحد او الابواب كلها وانت تختار اللون والفرش.
2- بالنسبة لتفوير فرش الباب علشان تطلع ماكينة الزجاج لازم حضرتك تشرفنا واحنا نعملهالك ( شغل سمكرة وكهربائى).
3- بالنسبة للعلامة الى بتظهر معاك فى التابلوة ملهاش اى علاقة بطلمبة البنزين دى لازم جهاز تشخيص الاعطال هو الى يحدد ايه المشكلة بالظبط وبعد كدة تسمح جميع الاعطال المسجلة.
4- لازم اكشف العفشة. ( طبعا زى ما حضرتك عارف فى حجات كتير مينفعش الواحد يشخصها من بعيد لبعيد لازم الواحد يشوف العربية ويجربها)
5- سعرها فى السوق من 70 الف الى 85 الف على حسب حالتها .
6- بانسبة للفتيس غالبا بيبقى عايز شيانة تغير زيت وبلفين وتكلفتهم حوالى 1800 جنية

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668