العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 26-11-2011, 11:13 PM
magdy m.s magdy m.s غير متواجد حالياً

magdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to all
افتراضي رد: ارجو ان تساعدني في سيارتي 308 SW مصري بالرياض

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisam2010 مشاهدة المشاركة

بـــلد المنـــشأ:- فرنــسا.
الوزن الإجمالى:-
مانوال >>>>>> 1922 كيلو جرام
أوتوماتيك >>>>> 1948 كيلو جرام

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.....وأشكرك على كلامتك المشجعة وربنا يتقبل منى ومنك إن شاء الله.
المشكلة الأولى:- (سماع صوت (تزيق) عند دوران البور)
مع العلم إن طلمبة الباور فى العربية دى كهرباء ومفيش اى صوت ميكانيكى ممكن يجى من دائرة الباور أعتقد ان الصوت ممكن يكون من قطمة الدريكسيون الى هى اخر جزءعند الدواسات (البدالات).....
هتعبك معايا شويه بص حاول خلى حد يحودلك الدريكسيون يمين وشمال وانزل انت عند دواسات البنزين والفرامل وشوف الصوت منين لو لقيتو من عند الدواسات تقوم مشحم القطمة اما لو غير كدة يبقى لازم تروح لمتخصص يسمع الصوت أثناء ظهوره.
المشكلة الثانية:- (السحب - البطارية - البوجيهات)
موضوع ان مره واحدة تلاقى العربية متسحبش فدة انا اكلمت فيه أكثر من مرة وبيطلع غالبا حاجة بسيطة فى دائرة ال VVT يإما فيوز أو فيشة الموتور الخلفى وحتى لو كانو غيرو البطاريه مش مشكلة كدة كدة البطاريات مش بتقعد أكثر من 1.5 فى الموديلات الجديدة وموضوع تغير البوجيهات النفروض بيتغيرو كل 30 او 40 الف كيلو.
المشكلة الثالثة:- (المروحة الأمامية)
لو حضرتك تقصد ان مرة واحدة وانت ماشى بتسمع صوت المروحة السرعة العالية فلازم مهندس (بيفهم:w6w200504112205326 8) يخش بالجهاز ويعرف العيب هل من الرموحة نفسها ولا حساس الحراة ولا حساس ضغط الفريون ولا حساس الثرموستات ولا من الكنترول.
وطبعا انت ليك حق مطالبة الضمان فى قطع الغيار الكهربائية انك تغيرها على الضمان ودة لازم التوكيل عندك يخاطب كولالمبور.

- وعامة البيجو فى الخليج مش منتشرة اوى لذلك الواحد بيسمع حجات غريبة عن التوكيلات عندكو وغالبا المهندس الفنى بيبقى هندى ولا حاجة وبعدين ايه موضوع ان كل شوية يكلمو كولالمبور دة امال هما بيعملو ايه؟؟؟؟؟؟؟
وتمنياتى لك بالتوفيق وربنا معاك
ا يه ياترى السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - هل معني ذلك ان السيارة من الوكيل المصري تختلف عن السيارة من الخليج فيما يتعلق ب بلد المنشأ !؟ أرجو التوضيح وجزاك الله خيرا.واذا كان الامر كذلك فما هي الفروق الاخري:balloon s71:
قديم 27-11-2011, 08:53 PM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magdy m.s مشاهدة المشاركة

ا يه ياترى السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - هل معني ذلك ان السيارة من الوكيل المصري تختلف عن السيارة من الخليج فيما يتعلق ب بلد المنشأ !؟ أرجو التوضيح وجزاك الله خيرا.واذا كان الامر كذلك فما هي الفروق الاخري:balloon s71:
لا طبعا بلد المنشأ واحد ولكن الى بيختلف بعض مواصفات السيارة وبالذات فى قدرة كباس التكييف لان الجو فى الخليج بيبقى رطوبة عالية عن مصر

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668
قديم 28-11-2011, 02:25 AM

magdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to all

لا طبعا بلد المنشأ واحد ولكن الى بيختلف بعض مواصفات السيارة وبالذات فى قدرة كباس التكييف لان الجو فى الخليج بيبقى رطوبة عالية عن مصر
أنا اسف يا باشمهندس اذا كنت بتقل عليك - بس انا مش قادر افهم كيف ان بلد المنشا واحد وحضرتك قلت في المشاركة الاولي ان بلد المنشأ فرنسا - في حين في المشاركة الثانية تم الافادة بالاتي ((وبعدين ايه موضوع ان كل شوية يكلمو كولالمبور دة امال هما بيعملو ايه؟؟؟؟؟؟؟))
وكوالالمبور عاصمة ماليزيا بما يفهم منه ان بلد المنشا هنا هي ماليزيا - ومن هنا حصل اللبس عندي - المهم عندي السيارة بيتم تقفيلها في اي بلد؟؟ واذا كانت فرنسا فما دخل كوالالمبور في الموضوع - وجزاك الله خيرا.
قديم 28-11-2011, 07:52 AM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magdy m.s مشاهدة المشاركة

أنا اسف يا باشمهندس اذا كنت بتقل عليك - بس انا مش قادر افهم كيف ان بلد المنشا واحد وحضرتك قلت في المشاركة الاولي ان بلد المنشأ فرنسا - في حين في المشاركة الثانية تم الافادة بالاتي ((وبعدين ايه موضوع ان كل شوية يكلمو كولالمبور دة امال هما بيعملو ايه؟؟؟؟؟؟؟))
وكوالالمبور عاصمة ماليزيا بما يفهم منه ان بلد المنشا هنا هي ماليزيا - ومن هنا حصل اللبس عندي - المهم عندي السيارة بيتم تقفيلها في اي بلد؟؟ واذا كانت فرنسا فما دخل كوالالمبور في الموضوع - وجزاك الله خيرا.
بلد المنشأ واحد وهو فرنسا.....
ولكن المحطة الأولى فى المساعدات الفنية هى كولالمبور

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668
قديم 29-11-2011, 04:07 AM

بلد المنشأ واحد وهو فرنسا.....
ولكن المحطة الأولى فى المساعدات الفنية هى كولالمبور
:GR OWIN~12::GROWI N~12: جزاكم الله خيرا