العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 03-03-2013, 09:40 PM
cmatcho cmatcho غير متواجد حالياً

cmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا فى دوامة بقالى 3 سنين (بخصوص نقل ملكية)

طبعا اللي عملته في الشهر العقاري
عقد مسجل اصلي
اما الضابط الله اعلم ممكن يكون مش عارف
اما الضرائب دي هاترجع لضمير الواد اللي اشتري
قديم 04-03-2013, 06:30 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute

حضرتك عملت عقد مسجل في الشهر العقاري و الا توكيل بالبيع للنفس و الغير؟ لأن التوكيل بردو بيتعمل في الشهر العقاري.
قديم 04-03-2013, 01:17 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

بس متأكد انك بعت بعقد مسجل لان لو بعقد مسجل من غير توكيل مكنش هيعرف يجدد باسمك

قديم 04-03-2013, 04:19 PM
الصورة الرمزية طارق ابوذيد
طارق ابوذيد طارق ابوذيد غير متواجد حالياً
من انا؟: الشيخ طارق ابوذيد
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سيارات استيراد فيات وكورى
هواياتي: السيارات

طارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond repute

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .
أخى العزيز حل مشكلتك يتلخص فى الاتى .
التأمينات تريد منك شهاده بيانات من المرور موجهه اليها مثبوت فيها نقل ملكيه السياره .
فالحل هو إقناع مشترى السياره بعمل بدل فاقد للعقد المسجل الذى تم بينك وبينه فى الشهر العقارى ثم الذهاب به الى المرور المسجل به اليباره المباعه ووضعه فى الملف ثم أطلب من موظف المرور عمل شهاده بيانات مثبوت فيه ملكيه السياره للمشترى الجديد بموجد العقد المسجل الذى وضعته فى الملف وهذا هو الطريق القانونى الوحيد وايضا لن يضر هذا العمل المشترى لانه باع السياره الى أخر

تم حذف بيانات الاتصال بناء على الشكاوى المقدمة ضد صاحب العضوية فى الموضوع التالى :
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=121431
قديم 04-03-2013, 09:50 PM
mazen110m mazen110m غير متواجد حالياً

mazen110m is on a distinguished road

اشكركم على سرعة الرد ربنا يجعلها فى ميزان حسناتكم
اللى تم كالاتى
اولا روحت امس للبعتلو العربية (قال لى انه باع العربية بعقد من المكتبة ) خت منه العقد اللى انا سجلتهولو وعقد الابتدائى اللى هو باع به
وروحت المرور وخفيت عقد الابتدائى لان قانونا ملوش لازمة
اديتهم العقد البيع المثبت بالشهر العقارى (نسخة اصليا)
وقلتلهم عايز انقل ملكية طلب الملف وقال لى لازم تجيب العربية ترخص لانه لسه مرخص بقالو 3 سنين
المهم حاولت بجميع الطرق منفعش روحت للمشترى تانى اتصل باللى بعلو بعقد ابتدائى وجبناه المفجأة ان طلع العربية مسروقة منه من تاريخ 15/12/2012 وعمل محضر وهو ناسى رقم المحضر(قمت خت منه وصل سحب الرخصة لان الرخصة كانت مسحوبة قبل لما العربية تتسرق) )مع العقدين وخت اللى انا بعتله فى الشهر العقارى واللى باعلو بعقد ابتدائ ورحنا القسم عملنا محضر (مش مقتنع بيع انه هايفيدنى)قولتلهم انا عايز انقل ملكية والعربيه بعتها والرخصة انتهت والعربية اتسرقت وأخذ نسخة من العقود ومضينا احنا الثلاثة

الشكوى غير الله مزلا انا بطلب استشارتكم