العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > السيارات التجارية

السيارات التجارية كل ما يتعلق بعالم السيارات التجارية و يشمل سيارات النقل و الميكروباص و الأتوبييس

قديم 23-10-2010, 08:30 PM
الصورة الرمزية johnny161094
johnny161094 johnny161094 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكلية اداب جامعة عين شمس
هواياتي: القراءة و كورة القدم و قيادة السيارات

johnny161094 has a spectacular aura aboutjohnny161094 has a spectacular aura aboutjohnny161094 has a spectacular aura about
افتراضي تخريد كل المقطورات المصنوعة قبل 1990

المقطورات إلى زوال
أعلن المهندس علاء فهمي، وزير النقل، أن نحو 13 ألفاً و390 مقطورة تم تصنيعها عام 1990 أو قبله سيتم تخريدها واستبدالها بأخرى جديدة، في إطار خطة إحلال وتجديد المقطورات.

وقال فهمي لصحيفة "المصري اليوم" السبت إن المقطورات موديل 1991 وما بعده سيتم بحث إمكانية تعديلها من قبل الشركات المرخص لها بذلك، أما سيارات "اللوري" فسيتم تعديلها إلى رؤوس جرارات، بغض النظر عن سنة الصنع.

وأوضح وزير النقل أن عمليات الإحلال والتجديد ستبدأ نهاية هذا العام، مشيراً إلى أن الوزارة انتهت من إعداد دليل تعديل المقطورات، ويمكن لأصحاب السيارات الحصول عليه لسرعة وتسهيل عمليات التعديل من خلال صندوق التمويل التابع لوزارة المالية والذي يبلغ رأسماله مليار جنيه.

وكشف فهمي عن خطة يتم إعدادها بالتعاون مع وزارة الداخلية وإدارات المرور لتنظيم نقل البضائع على الطرق، من أهم بنودها إعداد دورات تدريبية لإعادة تأهيل سائقي سيارات النقل الثقيل، وإصدار شهادات تأهيل لضمان التزامهم بأسلوب القيادة الآمنة وآداب المرور للحد من الحوادث على الطرق، والارتقاء بمنظومة نقل البضائع على الطرق المصرية طبقاً لمعايير ومواصفات الاتحاد الدولي للنقل على الطرق "IRU"
منقول
قديم 23-10-2010, 08:49 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تخريد كل المقطورات المصنوعة قبل 1990

المشروع كان المفروض يطبق في شهر ابريل الماضي لكن تم ارجاؤه لاسباب غير معروفه
عموما اتمني ان يكون السائقين اكثر ادبا و تحضرا

حـازم خـضـر

قديم 23-10-2010, 09:06 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
رأى رد: تخريد كل المقطورات المصنوعة قبل 1990

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اللى انا أعرفه أن القرار كان بالغاء المقطورات العادية اللى احنا كلنا عارفينها -اللى هى مش التريللا- و أن يتم احلالها بالتريلات بس اللى هى بالانجليزى الtrailer بس السواقين اعترضوا و هاجوا و ماجوا و ادوهم فرصة سنتين تقريبا , اللى أنا فهمته دلوقتى أن المقطورات دى , ترخيصها هيتوقف تماما , طاب و العربيات النقل اللى هى بصندوق , مش رأس التريلا اللى هى الTractor هتعمل ايه , طبعا مش هتقدر تمشى لوحدها لأن كده تبقى الشغلانة و النقلة واقفة عليها بخسارة , فبالتالى , قرروا انهم يعدلوا العربيات النقل أم صندوق دى الى أنها تبقى عربيات جرار بس , رؤوس تريلا يعنى و لا يكون ملحق بيها صندوق , صح كده و لا أنا غلطان ؟؟؟؟

ده اللى أنا فهمته و لو كان فى تصحيح للكلام ده , يا ريت حد يقولى , و يبقى جزاه الله كل خيييييييييييييير .

الموضوع هنا ليه شقين :

الأول , كويس أن الحكومة فكرت ازاى تطبق القانون من غير ماتخبط السواقين -اللى عندهم عربيات نقل بالنظام القديم و بياكلوا منها عيش و فاتحة بيوتهم- فى حيطة أو أنها ترميهم فى البحر , رغم أننا مش متعودين من الحكومة على كده , غريبة و الله .

الشق التانى , أن هل هناك أيد خفية وراء استخراج القانون ده , اللى بيلغى المقطورات القديمة , يعنى هل فيه شركة تصنيع مقطورات مصرية ضخمة , عاوزه تعمل سوق ليها و هى اللى ورا تنفيد القانون ده , لأنه بالعقل كده , القانون لما يتطبق , كل المقطورات القديمة هتتخرد و كل العربيات أم صندوق القديمة هتتعدل و تبقى جرار بس Tractor و مش هيبقى عليها صندوق و لا حاجة و بالتالى كله هيشتغل بالنظام الجديد للمقطورات اللى هى المقطورة الطويلة اللى هى الtrailer و بالتالى الطلب على المقطورات دى هيزيد .

MERCEDES S320

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم
قديم 23-10-2010, 09:12 PM
الصورة الرمزية ابو جودة
ابو جودة ابو جودة غير متواجد حالياً
من انا؟: متواضع لله
التخصص العملى: احدى شركات الغاز
هواياتي: قيادة السيارات

ابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant future

مع السلامه دول خربين البلد من حوادث وتلف طرق
قديم 23-10-2010, 09:30 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

لا يا مرسيدس
القانون دا اتاجل قبل كده علشان فيه ناس كبار في البلد عندهم اسطول عربيات نقل
و بدأو يشوفوا حل لهم علشان ما يخسرووش و طبعا خسارتهم بتصعب علي الحكومه.
اما بالنسبه للسواقين بأطمئن اي واحد معاه رخصه درجه اولي بيتخطف خطف
و ما فيش اي واحد من اللي بتشوفهم راكب عربيه ملكيتها تعود اليه
كلهم سواقين عند الحيتان الكبار

حـازم خـضـر