العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 22-05-2010, 12:15 PM
الصورة الرمزية dr_youssifomar
dr_youssifomar dr_youssifomar غير متواجد حالياً

dr_youssifomar has a spectacular aura aboutdr_youssifomar has a spectacular aura aboutdr_youssifomar has a spectacular aura about
افتراضي رد: حمى الكيا سيراتو الجديدة

لا الة الا اللة
الا بذكر اللة تطمئن القلوب
اخواتى الغاليين انا اتفق تماما مع رأى حكيم هذا المنتدى د بلبولان
واللى فيما معناة على قد لحافك مد رجيلك
وبصراحة انا مش بحب السيراتو لانها عربية ورق
انا بفضل الالنترا ارخص واكثر عملية
قديم 23-05-2010, 09:16 PM
Masterpiece Masterpiece غير متواجد حالياً

Masterpiece is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

بطلت أحلل يا دكتور ... بعمل أشعه مقطعيه على طول
عموما هي المقدره برضو ساعات بتقرص الواحد وتخليه يهرش ptmnlo123per1127

عندك حق طبعا يا هندسه ...
وكله بيسوق العربيه تبعا لاحتياجات السوق .. زي الباسات ال 1600 و المرسيدس سي 180 اللي نزلت لينا مخصوص 1600 سي سي و قام كريم نجار منزل الاودي 1800 سي سي من 425 الف ل 300 الف معرفش ازاي !!!
بس الاوروبي على الأقل بيحترم الاساسيات ..
يعني ميقدرش ينزلك عربيه منزوعه مواصفات الامان مثلا ..
مش خوفا علينا او تقدير لادميتنا ... لااا .. احتراما لاسمه و سمعته ptmnlo123per195

للأسف الأسيوي ممكن يعمل كده بمنتهى البساطه و ضمير مستريح تماما ...
وتلاقي حتى خامات التابلوه و الطاره مختلفه .. حتى البلاستك و الفيبر درجات ...
لكن في النهايه مقدرش أقول انها خامات ضايعه او دون المستوى ... ممكن تكون أقل جوده بدرجه ملحوظه .. لكن مش سيئه ... والنتيجه سعر منافس

للأسف كل العربيات دي هاتشباك ...
والبولو السيدان صيني ... و الكليو السيدان نفس عينه السيينا و الباراتي
حتى الكوردوبا بقالها كذا سنه ... فالناس ملتها .. برغم ان مواصفاتها و سعرها هايل ..
و اللينيا اللي تعبر السيدان للجراند بونتو مش ماشيه ...
ودي أنا معاك فيها ... الناس في الفئه السعريه دي بتدور على الاكبر و الاقوى والسعه اللتريه الاعلا ...و مقدرش اقول الاحلى ... لأن اللينيا شكلها جميل جدا ... لكن موتورها 1400 و هورس باور اقل من 100 حصان ... علشان انت عارف العربيه لازم تبقى أكتر من 100 حصان يسلو بعض في زحمه الاشارات !!!

لكن إحنا بنحسبها بالكيلو ... و لما نيجي نبيع منخسرش ..
علشان كده الغالبيه بتسيب العربيات اللي انت قلت عليها ويجيبو الالنترا و الصني و الانسر و السيراتو
ويسيبو البرافو و الليون و يجيبو الشارك و الكورولا برغم شكلها الممل .. لكن عربيه ليها سمعتها و بتحافظ على سعر كويس في إعاده البيع
عموما .. الغربال الجديد له شده ( من غير حشرات اهه علشان خاطرك يا دكتور )
والسيراتو سنه و لا اتنين و تقدم وتيجي عربيه تاخد مكانها ... فهي مش طفره و لا إعجاز .. لكنها عربيه جديده و العين عليها

لاحظ انك متلاقيش في مصر عربيات زي الاكورد او الكامري او الجالنت او الليكزس ..
وده لأن الاسيوي حدوده عندنا 150 الف (بأسعار اليومين دول ) .. فوق كده تلاقي كل الاتجاه للاوروبي ...
يعني احنا بنقدر الاوروبي .. و بنشتري اللي نقدر عليه .... ptmnlo123per1127

لكن يا وااو .. الكوري مش سيء أوي كده ... و السيراتو او الالنترا او غيرهم عربيات جيده أداءا و خامات و مواصفات .. ومعتقدش انهم السبب في تلوث البيئه ..
المشكله مش في العربيات و اننا كشعب معندناش وعي بيئي ...
المشكله إننا عندنا عربيات كبده و سجق و زيزو نتاته و طعميه بزيت عربيات و عيش بالعلف الحيواني وملح بيارات و فاكهه محقونه و خضار بالمبيدات المسرطنه...
و خطوط مياه تغذيه مفتوحه على خطوط الصرف و صرف مفتوح على البحر ..
وبدل ما نلعب رياضه في النادي و لا نمشي حتى نص ساعه بنلعب ماتشات الكوره قصاد حجر خوخ او كنتلوب في الكافيه !!

تفتكر ليه الشركات العالميه بتتهافت على شراء مصانع و شركات الاسمنت في مصر ؟؟
لأنه محرم في بلادهم لتأثيره المدمر للبيئه !!!
وسلم لي على وزاره البيئه و المواصفات المصريه وقانون المرور الجديد ptmnlo123per1147

Sam Ram..I really appreciate each & every single word u have said!
Thank u.
قديم 23-05-2010, 09:58 PM
الصورة الرمزية khaled al sharif
khaled al sharif khaled al sharif غير متواجد حالياً
من انا؟: عابر سبيل في الدنيا شوية أكعبل فيها وشوية أكعبلها
التخصص العملى: دبلومة إدارة مالية و بكارليوس محاسبة
هواياتي: السباحة وصيد السمك والقراءة ورياضة المشي

khaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond reputekhaled al sharif has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

او نزود 200 الف ونجيب بي ام
هههههههههههههه.... حلوه يا سموحptmnlo123per154

قديم 29-05-2010, 09:26 PM
الصورة الرمزية ابو جودة
ابو جودة ابو جودة غير متواجد حالياً
من انا؟: متواضع لله
التخصص العملى: احدى شركات الغاز
هواياتي: قيادة السيارات

ابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant future

شكرا على الموضوع وعلى فكرة سعر السيارات فى المحروسة مبالغ فية جدا الحمد للة كنت فى عمرة رايت تاكسى تويوتا كامرى وgmc ولاند لاكروزر وسيارات كثيرة فارهة وطبعا سالت على الاسعار وكانت صدمة لاقتها مقاربة اسعار الصينى عندنا فى المحروسة وسلملى على الجمارك والضرائب ومش عاوز اقولكم سعر البنزين كام
قديم 30-05-2010, 01:17 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

حضرت لو لحظت الي بيشترو العربيه لاما ناس عاديه جدا ميعرفوش بمركات السياراتو العربيه دي شكلها حلو و امكانياتها كويسه
لاما شابا بردو عاديين بيدورو علي الشكل و الامكانيات و بمعني اصح ملهمشي في السواقه
لكن مع موجود كيا سياراتو كل الفتره دي في اسلوق مشفتش شاب معاه العربيه بيجري بيها ولا بيغرز ولا شفت اي شاب من الي بيلعبو كتير باع عربيته و جاب سيراتو! انا بشوف الي بيجيب الانترا و جينط و يهبط لكن مشفتش سيراتو بدا
لان الانترا و عرفنا عبها مفيش ثبات اوك جري في خط مستقيم بس و محدش هيسد معايا
لكن عربيه فيها حدفه و بتنزل بجنط 15 و 16 و17 فدي مش مقبوله و كمان في بدايه ظهوروها عملت حوادث كتير و اغلب قلبها علي سرعه مش عاليه بسبب كسر مقص و بتتقلب علي وشها و خددها شهره

اي هي سياره لفئه معينه لا يهتمو بالمركه ولا الصناعه ولا اي شئ هي عربيه حلوه و خلاص!!!!!!!(ولكل قاعه شواز عشان الناس متزعلشي)ptmnlo123per122

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

الكلمات الدليلية
كيا سيراتو