العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 28-07-2010, 06:51 PM
السيد العيسوى السيد العيسوى غير متواجد حالياً

السيد العيسوى has a spectacular aura aboutالسيد العيسوى has a spectacular aura about
افتراضي رد: أعرف معدل إستهلاك البنزين لأى عربية جديدة

شكرا لكم 000 افاده مهمه
قديم 19-09-2010, 03:35 PM
crazy_beau_88 crazy_beau_88 غير متواجد حالياً

crazy_beau_88 is on a distinguished road

مشكور على موضوعك بس يا جميل كنت عاوز استفسر عن حاجه ويارب تكون لسه متابع الموضوع بصراحه انا عاوز اشترى عربيه بس بصراحه السوق المصرى مش عاجبنى اسعار العربيات الجديده غاليه جدا يعنى عربيه البيزك بتاعها بستين الف والف وتلتميه سى سى حرام يعنى فكرت اجيب عربيه موديل تسعينيات زى الكورولا والبيجو 405 او اجيب لانسر مكوه لكن شوفت على موقع سيارات مستعمله عربيه ليبرتى موديل 2005 ب 80 الف وعامله حادثه ومحتاجه قطع غيار بحوالى 10 اكصدام وكبود وبنفس اللون يعنى العربيه تعتبر فبريكه مفيهاش اى سمكره لون اسود وقررت انى اعمل اى حاجه عشان اشترى العربيه دى بس وقفت قدامى حاجتين مهمين
الحاجه الاولى ضريبتها والحاجه التانيه معدل استهلاكها للبنزين لكل 100 كيلو متر
مع العلم انها 2400 سى سى
يعنى البيجو 505 وال 504 وعربيات كتير 2000 سى سى ومعدل استهلاكها مش جامد ب
يعنى بالمقارنه بالعربيات دى اقدر اقول ان العربيه هتسحبلها حوالى من 12 ل 15 لتر لكل 100 كيلو
كمان سمعت ان الضريبه غاليه على الليبرتى الجديد ال 3700 سى سى فانا محتاج كل المعلومات عن العربيه دى يا جميل
قديم 19-09-2010, 11:03 PM
الصورة الرمزية mido_4up
mido_4up mido_4up غير متواجد حالياً

mido_4up is a jewel in the roughmido_4up is a jewel in the roughmido_4up is a jewel in the rough

نيو اكسنت ...؟؟؟؟؟

اللهم ولى أمورنا خيارنا و لا تولى أمورنا شرارنا
قديم 08-11-2010, 01:18 AM
كريم الأنتيمو كريم الأنتيمو غير متواجد حالياً

كريم الأنتيمو is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيكم أتمنى تكونوا بخير
كنت عاوز أعرف الجيب الشيروكى مو 97 والسعة اللترية لها 4100 cc بتعمل كام كيلو فى الصفيحة وياريت تفيدونى بسرعة ولكم منى جزيل الشكر والاحترام
قديم 08-11-2010, 01:43 AM
الصورة الرمزية الدملاوي
الدملاوي الدملاوي غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: إدارة فندقية
هواياتي: القراءة والتحليل

الدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond reputeالدملاوي has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Devill Blood مشاهدة المشاركة

الموضوع ده ياخونا أنا عمله تجريبى معرفش إذا كان حد هايتفاعل معى ولا ptmnlo123per1106
لا لأنه بعتبره أول موضوع ليه لكن إن شاء الله هايخدم ناس كتير لأنه بيلقى الضوء على نقطة
مهمة الكل بينساها"إستهلاك الوقود"لأن الناس بتقول طيب ما أشترى
عربية غالية وبعد كده يبقى يحلها ألف حلptmnlo123per1147 لكن بينسوا أن العربية

دى أكيد غالية وإستهلاك الوقود عالى جدا فيها يعنى من الأخر خراب بيوت مستعجل ptmnlo123per154
لأن أنا أعرف ناس كان معاها جيب ليبرتى بتحط بنزين 95 وكل يومين التانك يفض

أنا مش خبير بس يدوبك أنا بعرف من مصادر خاصة وبجاوب هنا لازم تكون العربية جديدة مش قديمة وإستهلاك البنزين هايكون لكل 100 كيلو ويجب ذكر الموديل الخاص بالعربية بالظبط

طيب برضه لو حد طلب مقارنة بين عربيتين هاجيب له كل المعلومات عن الأثنين وأترك له الخيار من غير أى تدخل لكن برضه يرجى ذكر المويل يعنى GL ولا GLS ولا غيرهptmnlo123per122

رينو لوجان 2010

طيب تحية

لوجي الجميلة

أنضموا لحملة المليار صلاة على الرسول صلى الله عليه وسلم