العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل ممكن تشتري عربية صيني
موافق بشده 37 27.41%
غير موافق بشده 34 25.19%
هفكر و اختار بس الارجح اه 38 28.15%
هفكر و اختار بس الارجح لا 26 19.26%
المصوتون: 135. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 19-05-2011, 10:17 AM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل ممكن تركب عربية صيني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook مشاهدة المشاركة

انا مقدرش افكر فى موضوع الصينى ده لانى راكب سياره المانى مستحيل انزل منها اركب سياره صينى عاشق BMW
كلامك دا ينطبق على أى ماركه تانيه غير الصينى . طالما انت عاشق للـ BMW . واللا انت بتستعر من كلمة صينى وبس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عموما السيارات الصينيه . زلزلت الصناعه فى كل مكان بما فى ذلك امريكا وأوروبا . وأكيد انت لو متابع جيدا حاتعرف ان كلامى مظبوط .

Saif El Deen
قديم 19-05-2011, 04:45 PM
الصورة الرمزية tarbook
tarbook tarbook غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد صلاح الدين سمير
التخصص العملى: Computer Science
هواياتي: السيارات واسماك البحار

tarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond repute
رأى رد: هل ممكن تركب عربية صيني

السلام عليكم ورحمته الله وبركاته

كلامك دا ينطبق على أى ماركه تانيه غير الصينى . طالما انت عاشق للـ BMW . واللا انت بتستعر من كلمة صينى وبس

لا انا عمرى ما استعر من الصينى لانى بتعامل بيه بس مش بتاع مصر الدرجه 3 بتاع امريكا انا بشترى منتجات كتير جدا من امريكا كلها صينى بس صينى نضيف مبينزلش مصر اولا ده يبين انى مش بستعر من كلمه صينى وتخيل ان فى تجهيز احواض الماء المالح افضل المنتجات الصينى مثل الاسكيمر وvu
البوارات ليدات النور للاحواض كل دول صينى وانا بشتريهم وناس كتير جدا بتتعامل بالمنتجات دى .
بس للاسف مش موجوده فى مصر نهائى مع العلم انها صينى .

عموما السيارات الصينيه . زلزلت الصناعه فى كل مكان بما فى ذلك امريكا وأوروبا . وأكيد انت لو متابع جيدا حاتعرف ان كلامى مظبوط .

يا استاذ سيف الدين سعيد الصين دول متقدمه جدا فى الصناعه ليها كتير من المنتجات بس للاسف درجات مصر ليها خط انتاج لوحده وامريكا ليها برده خط انتا اكيد هتعرف الفرق اكيد انتا عارف الفرق دى المشكله فى الصين فرق الجوده .

اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمد رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

قديم 20-05-2011, 12:56 AM
الصورة الرمزية سيف الدين سعيد
سيف الدين سعيد سيف الدين سعيد غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان بسيط
التخصص العملى: مهندس ديكور . ومدير اداره بالتليفزيون المصرى .
هواياتي: الفن

سيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond reputeسيف الدين سعيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarbook مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمته الله وبركاته

يا استاذ سيف الدين سعيد الصين دول متقدمه جدا فى الصناعه ليها كتير من المنتجات بس للاسف درجات مصر ليها خط انتاج لوحده وامريكا ليها برده خط انتا اكيد هتعرف الفرق اكيد انتا عارف الفرق دى المشكله فى الصين فرق الجوده .
انا متفق جدا معاك فى كل كلامك ماعدا الجمله الأخيره لأن المشكله دى مش فى الصين . المشكله فى مصر . لأن المستورد اللى بيروح يتعاقد على منتج صينى هو اللى بيسترخص عشان يحقق أعلى نسبة ربح . ودا طبعا على حساب جودة المنتج وخامته ومواصفاته .

Saif El Deen
قديم 20-05-2011, 01:28 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيف الدين سعيد مشاهدة المشاركة

وبعدين لو خامة البلاستيك فى الكورى اللى لسه حالا بنقارن بينه وبين الصينى طريه زى ما بتقول فالمفروض انه مايتكسرش بسهوله . لأنها خامه مرنه . ودا البعض بيعتبره ميزه مش عيب .

اولا دى حرية رأى يعنى مينفعش اقول لحد انت مش بتفهم فى كذا هو حر إن شاء الله غلط,ثانيا حضرتك خلطت بين مرونة البلاستيك فى الخامات الداخلية ومرونة الصاج بتاع السيارات الحديثة ودخلت الأثنين فى بعض,المرونة لها ميزة وعيوبها اكتر بمعنى انا بسيب العربية تخلص ساعة الحادثة بشرط خروج السائق وده منطق صناع السيارات مينفعش بقى اطبق القانون ده على خامات العربية كلها,يعنى مينفعش اروح أشترى عربية ألاقى درجها يتكسر فى أيدى اقول ياحلاوة مرونة صح ولا كلامى غلط
.حضرتك السيارات الصينى وانا آسف لكلامى لكن معروف إنها بتصنع من مخلفات مصانع السيارات الكبرى وأكتب على النت وشوف النتائج,
مينفعش اقارن الصينى باليابانى او الألمانى ده سعر وده سعر ودى فئة ودى فئة ودى تكنولوجيا ودى تكنولوجيا ,يبقى عادى لما أركب صينى مفيش مشكلة لكن المشكلة لو حاولت اكبرها أكبر من حجمها الطبيعى

قديم 20-05-2011, 01:28 AM
الصورة الرمزية tarbook
tarbook tarbook غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد صلاح الدين سمير
التخصص العملى: Computer Science
هواياتي: السيارات واسماك البحار

tarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond repute

كده انتا فهمتنى وده المطلوب

لأن المستورد اللى بيروح يتعاقد على منتج صينى هو اللى بيسترخص عشان يحقق أعلى نسبة ربح . ودا طبعا على حساب جودة المنتج وخامته ومواصفاته .

ده صحيح جوده المنتج الصينى بتفرق على طلب التاجر .
عشان احنى فى مصر مشكله .

اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمد رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين