العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 27-01-2010, 07:40 PM
hisham853 hisham853 غير متواجد حالياً

hisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud of
افتراضي رد: التقسيط ,,, و الحرام و الحلال موضوع عايز تتكلموا معايا فيه ...

انا مش معاك و انا رايي في الموضوع ده استفتي قلبك و لو افتوك و انا بصراحة مش مطمن لموضوع تقسيط العربيات ده لان الفوايد باي شكل و اي صورة اعتقد انها ربا و المفتي يقول اللي هو عاوزه .
اه انا عارف ان العربيات دلوقتي من اساسيات الحياه مش منظرة و لا شكل اجتماعي و ده طبعا نظرا لطبيعة المواصلات العامة الغير ادمية و علشان تقعد تجمع ثمن عربية كاش هتقعد طول عمرك تحوش(وده بسبب الجمارك طبعا) او تشتري عربية مستعملة و في الحالة دي هتتعلم الادب من اول و جديد بسبب جهل و غش الصنايعية و بتوع قطع الغيار .
و مع ذلك برضه اعتقد انه حرام .حرام لما ادفع في عربية تمنها بره مصر60 الف مثلا الالنترا 106 الف و كمان بالفوايد توصل الي حوالي 150 الف جنية بفوايدها و اعتقد انك لو متأكد من رايك مكنتش سألت و علي العموم هذا رايي الشخصي و شكرا ليكم
قديم 27-01-2010, 09:29 PM
MaXx MaXx غير متواجد حالياً

MaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisham853 مشاهدة المشاركة

انا مش معاك و انا رايي في الموضوع ده استفتي قلبك و لو افتوك و انا بصراحة مش مطمن لموضوع تقسيط العربيات ده لان الفوايد باي شكل و اي صورة اعتقد انها ربا و المفتي يقول اللي هو عاوزه .
اه انا عارف ان العربيات دلوقتي من اساسيات الحياه مش منظرة و لا شكل اجتماعي و ده طبعا نظرا لطبيعة المواصلات العامة الغير ادمية و علشان تقعد تجمع ثمن عربية كاش هتقعد طول عمرك تحوش(وده بسبب الجمارك طبعا) او تشتري عربية مستعملة و في الحالة دي هتتعلم الادب من اول و جديد بسبب جهل و غش الصنايعية و بتوع قطع الغيار .
و مع ذلك برضه اعتقد انه حرام .حرام لما ادفع في عربية تمنها بره مصر60 الف مثلا الالنترا 106 الف و كمان بالفوايد توصل الي حوالي 150 الف جنية بفوايدها و اعتقد انك لو متأكد من رايك مكنتش سألت و علي العموم هذا رايي الشخصي و شكرا ليكم
متشكر لردك و رأيك ,, ما انا علشان مش متأكد بسأل ,,,

و لسه برضو حدش قالي ان مفيش فرق بين اللي بياخد قرض علشان يشتري اصل ,,, و اللي بياخد قرض علشان يعلاج نفسه او يبني بيت بدل اللي وقع ...

انا حاسس ان في فرق كبير اوي بين واحد مضطر و مسئلة ما يقدرش يعيش بدونها ,,, و واحد تاني رايح يشتري شقة تمليك و هو مفيش معاه فلوسها اصلا ,,, و واحد تاني عايز يشتري عربية و مش معاه فلوسها ,,,

عارف طبعا موضوع الجمارك و مش بس كده المستعمل و النصب اللي فيه ,,, الدنيا عمرها ما كانت مكان سهل ,,,

بس برضو ما انت مش مضطر ,,, في مواصلات و لو كانت غير ادمية ,,, ما هو علي الكل ... و هو ده حال بلدنا ,,, و لازم نستحمله ,,, و مش هتموت ,,, ولا مش هتوصل ,,,

....................

مش عارف ,,,

مش قادر احس ان الاتنين زي بعض ,,, اللي بيسد حاجة اساسية ,,, و اللي عايز يزود اصوله او يستثمر !

هي نفس الفكرة برضو بتقولي انا هنا ,,, فكرة اني ما استغلتش حاجة الرجال و انه لازم يستلف مني علشان يقدر يعيش ... هو استفاد مني و استثمر ,,,

يعني لو واحد جاب شقة من واحد و قله هدفعلك تمنها اقساط ( بدون فوائد ) دفع اقساط سنةو باعها بعدها و سدد الباقي اللي عليه دفعه واحدة ولا حتي كملها كأنها اقساط ,,, او باعها و خلي اللي بعده يكمل الاقساط و يبقي كسب علي حساب الراجل اللي قسطله ,,

,,,,

بعيد بقي عن الموضوع ده ,,, طيب ما كده كل الناس اللي حاطه فلوسها في البنوك حرام !!!

و الحكومة بتاخد ضرائب من الكابريهات و بتدفع منها مرتبات للناس ,,,,,,,

,,,

طيب اسيب البلد ؟ و اروح فين ؟ ما كله كده !

توهتوني بصراحة

,,,

اللي وصلتله بقي ,,,

لو انا فكرتي صح ,,, ما علينا

لو التانية بقي اللي كله بيقول عليها و ده الغالب لان اغلب الناس بتقول كده ( و لو اني برضو مش اقتنعت و عايز اعد مع حد يفهمني بس يلا مش مشكلة دلوقتي مش وقتها )

يبقي انا مع الناس اللي بتقول ان زيادة سعر البيع عند البيع بالتقسيط يبقي ربا ... علشان ده في نظرى تحايل ,,,

متشكر ليكم يا جماعة جدا ,,, و هبقي ادور علي الموضوع مع اكتر عدد من الشيوخ بس المشكلة ان مش عارف ليه اغلبهم مش بيتناقش !

متشكر مرة تانية علي اهتمامكم

السيارة التي قيل انها قادمة ,,, لن تأتي ,,, ptmnlo123per111
[/CENTER]
قديم 28-01-2010, 02:29 AM
assoma79 assoma79 غير متواجد حالياً

assoma79 is on a distinguished road
افتراضي رد: هل يوجد بمصر تقسيط سيارات حلال شرعا وليس ربا ؟؟!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sp!deR_MaN مشاهدة المشاركة

شكرا جزيلا يا جماعه

على محاولة التوضيح

لكن أقدر افهم من كده ان مفيش طريقه ان الواحد يشترى عربيه قسط وتكون حلال

لازم الواحد يحوش حقها كله وبعدين يروح يشتريها

اصلى بصراحه مش مستريح للمستعمل

ربنا يسهل الحال
غبور و منصور بيقسطوا مباشر من غير بنوك فى النصptmnlo123per122
قديم 28-01-2010, 09:09 AM
وائل محمد وائل محمد غير متواجد حالياً

وائل محمد is a jewel in the roughوائل محمد is a jewel in the roughوائل محمد is a jewel in the rough

اجتنبوا السبع الموبقات قالوا : وما هي يا رسول الله قال . : الشرك بالله ( والسحر ) وقتل النفس التي حرم الله إلا بالحق وأكل الربا وأكل مال اليتيم والتولي يوم الزحف وقذف المحصنات الغافلات المؤمنات " متفق عليه )
لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم آكل الربا ومؤكله
عن علي ، أن النبي : لعن آكل الربا وموكله وشاهديه ،
عن جابر قال : لعن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- آكل الربا ومؤكله وكاتبه وشاهديه قال : هم سواء

قديم 30-01-2010, 12:21 AM
الصورة الرمزية abo-salama
abo-salama abo-salama غير متواجد حالياً

abo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud of
افتراضي رد: هل يوجد بمصر تقسيط سيارات حلال شرعا وليس ربا ؟؟!!

يا رب يهدنى دايما للحلال