العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > فى رحــاب شهر رمضان

فى رحــاب شهر رمضان قسم خاص للموضوعات عن الشهر الكريم والانشطة الخيرية فى رمضان

قديم 28-11-2008, 10:32 PM
agamy_apc agamy_apc غير متواجد حالياً
من انا؟: خير الناس انفعهم للناس
التخصص العملى: مهندس كهرباء - رئيس قسم الصيانة
هواياتي: القراءة - الكمبيوتر - القيادة

agamy_apc is on a distinguished road
هل خطر في بالك توصل رجل مسن لا تعرفه الى وجهنه

احب ان اطرح على حضراتكم فكرة
هلى فكرت في مساعدة شخص مسن تعرفه أو لا تعرفه و توصله الى اقرب مكان لوجهته؟
1- لا اعتقد انها فكرة سليمة
2- فكرة جميلة و سوف احاول تطبيقها
3-اخاف ان يكون هذا الشخص ينتمي الى تشكيل ارهابي و يخطفني انا و سيارتي .
4- عمري ما فكرت و لا ح افكر في الموضوع ده

احبائي... اخواني المحترمين اعضاء هذا المنتدى العظيم
فكرة بسيطة ... مش ح تكلف سيادتك سوى القليل من وقتك ... سوف تلقى ثواب كبير ... ويبارك الله لك في سيارتك .
حاول مرة تنقل او حتى تقرب المسافة بسيارتك....لأحد كبار السن الذين يقفون لساعات في انتظار المواصلات و لا يجدون الا البهدلة ... يا ريت نفكر في غيرنا ولو شوية و ربنا يوفق الجميع لعمل الخير ... ان شاء اللله

<!-- / message --><!-- sig -->

خير الناس انفعهم للناس
لا تنسوا غزة بدعائكم
قديم 28-11-2008, 11:10 PM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل خطر في بالك توصل رجل مسن لا تعرفه الى وجهنه

بالطبع فكرة جيدة و إن كان تعبير فكرة غير صحيح
اعتقد ان من حقوقهم علينا ان نفعل ذلك فقد يكون والدك أحدهم و فى يوم من الايام سوف تكون مكان هذا المسن فافعل ذلك عسى ان يسخر الله لك شاب صالح يساعدك فى شيبتك
و سوف تكون زكاة على السيارة ( لست مفتى و لكنى اعتقد ذلك )
شكرا على روحك الجميلة
و ارجو ان يهتم الشباب ملاك السيارات للمسنيين فى الشارع

شارك دافع عن أفكارك
قديم 28-11-2008, 11:24 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

انا بصراحه فكرت فى الموضوع ده كتير وببقى نفسى اعمله مع الكبار والصغيرين كمان
لكن المشكله الوحيده بالنسبه ليا انى بخاف حد يفكر فيا تفكير مش كويس
يعنى لو راجل كبير يقولك ده حرامى ولا عايز ولا عايز
ونفس الكلام منطبق على الست الكبيره
اما الشباب ببقى محرج بصراحه انى اعمل معاهم الموقف ده
اختصار الموقف انى بخاف من الاحراج
ولو الانسان (كبير او صغير) اعرفه بعرض عليه اوصله او اخده لاقرب حته

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 29-11-2008, 12:31 AM
الصورة الرمزية koky_90
koky_90 koky_90 غير متواجد حالياً
من انا؟: لاتحسب البسمه على وجهى فرحا فاالطير يرقص مذبوحا من شده الالم
التخصص العملى: طالب
هواياتي: car وبس

koky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond repute

انا نفسى اعمل كده مع اى حد واقف على محطه اتوبيس مثلاا !!!!
لكن سوء الظن من الطرفين يغلب في هذه المساله الاسف

ممكن مع حد اعرفه لكن غريب صعب بس ........مش مستحيل

والدنيا لسه فيها خير يعنى
قديم 29-11-2008, 12:38 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

بصراحه انا عملت الموضوع ده ايام الكليه ... و كنت فرحان جدا ... لأني كنت بوصل واحد في طريقي ... يعني تقريبا معملتش حاجه ... لكن اكيد فرق معاه
بس كان لينا واحده قريبتنا بتدرس في الجامعه و هي راجعه بيتها وقفت في ميدان التحرير ... واحد دخل العربيه وراها و حط مطوه على رقبتها و خد كل اللي في الشنطه ( محقظه... موبايل .... ) طبعا هي رابطه الحزام مش قادره تتحرك .... وقافله الازاز و مشغله التكييف ...المشكله انوا كان عايزها تمشي بالعربيه .... يعني كان ناوي يخطفها .. بس هي قامت خبطه العربيه في عربيه تانيه .... و طبعا نزل يجري
تخيلوا في ميدان التحرير ... و تستغربوا اكتر لو قلتلكم كانت لسه بتروح من الجامعه الامريكيه وفي عز النهار!!!!!
الموضوع ده خلاني افكر كتير و ابص للناس اللي بتشاور بنظره مختلفه
و لما اقرا في الجرايد الحوادث اللي بتحصل لسواقين التاكسي ... و ان حد يحط مطوه في جنب السواق او تتسرق عربيته ... بطلت الموضوع ده ... ولما اشوف حد واقف يشاور لي بقيت اشاور في الاتجاه التاني كأنه مش في طريقي ..... طبعا بابقى متضايق .... بس مبقاش فيه امان .... وللاسف اللي معرفوش مربكبهوش
مش قصدي اقولكم متعملوش كده.... لأ طبعا .....الحذر لا يمنع القدر .... لكن نكون حريصين ... وياريت الناس اللي بتعمل الموضوع ده تقول علشان تشجع غيرها وتشجعني تاني ....
وكويس ان حضرتك حددت المسنين ... لأنهم فعلا لا حول لهم ولا قوه .... بس برضو ناخد بالنا من المكان اللي احنا فيه و اللي رايحينه..... للأسف احنا في زمن !!!!! مفيش فيه حاجه مضمونه ptmnlo123per144ptmnlo123p er144ptmnlo123per123