العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 22-11-2010, 01:27 AM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هو الواحد مش ممكن يطلب من التوكيل يجيبله أوكتافيا مانيوال ومن ضمن الكماليات فتحة السقف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصيداح مشاهدة المشاركة

أولا أنا ممتن جدا للمشاركة الفعالة هذه
شكرا جزيلا لكم
لكن هناك مشكلة
وهي أني عايز السيارة تكون جاية ستوك كدة من بلد المنشأ
يعني موضوع الجنوط ده بسيطة أكيد هدفع فرق السعر وهيوفروهم مش معضلة
لكن هل ممكن أني أخليهم يعملوا فتحة سقف وهنا في مصر معتقدش أني يجيلي قلب أخليهم يعملوها
بس أنا أقصد أنها تكون جاية بهذا الوضع الذي أريده من بلد المنشأ
باختصار عايزهم يستوردوا لي عربية بهذه المواصفات كطلب خاص

ما رأيكم؟؟
شوف ياباشا على شان التوكيل يعملك الطلب الخاص ده فيه 3 حلول فقط لا غير
الحل الاول هوا اما ان التوكيل يعملك اعاده بناء للسياره فى الورش الخاصه بالتوكيل بدون اى تغير فى الضمان مع زياده السعر
الحل الثانى هوا اما يستوردلك العربيه دى بنفس المواصفات من بره لو العربيه دى بتنزل كده فى الاسواق الاوروبيه ومابتنزلش فى السوق المصرى بالمواصفات دى يعنى هيجيبهالك بدون اى زيادات فى السعر لانه ماغيرش فيها حاجه
الحل الثالث والاخير هوا انه يعملك طلب خاص من المصنع للعربيه بالمواصفات المطلوبه لو العربيه ما بتصنعش اصلا بالمواصافات المطلوبه فى خطوط الانتاج ولم تطرح فى الاسواق بالمواصافات دى فى الحاله دى بقى هتبقى مكلفه اوى لانها هتبقى طلب خاص
بس موجوده فى السوق الاوربى والاسواق الاخرى نفس المواصفات لانه طبيعى ان اى عربيه ما نيوال لازم يكون نازل منها بفتحه سقف او بدون فتحه سقف وده طبيعى فى اى موديل الكلام ده عندنا فى المانيا بس مش عارف بقى مصر توكيلاتها بتطلب موديلاتها بمواصفات معينه ومختلفه عن الاسواق الاخرى ولا لاه
وربنا يوفقك
قديم 22-11-2010, 02:11 AM
الصورة الرمزية الصيداح
الصيداح الصيداح غير متواجد حالياً

الصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to all
افتراضي رد: هو الواحد مش ممكن يطلب من التوكيل يجيبله أوكتافيا مانيوال ومن ضمن الكماليات فتحة السقف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mainz مشاهدة المشاركة

شوف ياباشا على شان التوكيل يعملك الطلب الخاص ده فيه 3 حلول فقط لا غير
الحل الاول هوا اما ان التوكيل يعملك اعاده بناء للسياره فى الورش الخاصه بالتوكيل بدون اى تغير فى الضمان مع زياده السعر
الحل الثانى هوا اما يستوردلك العربيه دى بنفس المواصفات من بره لو العربيه دى بتنزل كده فى الاسواق الاوروبيه ومابتنزلش فى السوق المصرى بالمواصفات دى يعنى هيجيبهالك بدون اى زيادات فى السعر لانه ماغيرش فيها حاجه
الحل الثالث والاخير هوا انه يعملك طلب خاص من المصنع للعربيه بالمواصفات المطلوبه لو العربيه ما بتصنعش اصلا بالمواصافات المطلوبه فى خطوط الانتاج ولم تطرح فى الاسواق بالمواصافات دى فى الحاله دى بقى هتبقى مكلفه اوى لانها هتبقى طلب خاص
بس موجوده فى السوق الاوربى والاسواق الاخرى نفس المواصفات لانه طبيعى ان اى عربيه ما نيوال لازم يكون نازل منها بفتحه سقف او بدون فتحه سقف وده طبيعى فى اى موديل الكلام ده عندنا فى المانيا بس مش عارف بقى مصر توكيلاتها بتطلب موديلاتها بمواصفات معينه ومختلفه عن الاسواق الاخرى ولا لاه
وربنا يوفقك
تسلم أنت كدة جبت من الأخر
ألف ألف شكر يا غالي
وبالفعل الموضوع مش معضلة لأن طلبي هو زيادة الجنوط الأصلية وفتحة السقف فقط فأكيد برة بتنزل بالمواصفات دي
عموما شكرا لمتابعتك وجزاك الله كل خير
قديم 22-11-2010, 08:28 AM
الصورة الرمزية side view
side view side view غير متواجد حالياً
هواياتي: Internet surfing

side view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant future

تكمله لكلام الاخوه
الزياده فى السعر مش هتقل عن 20 او 30 الف جنيه
الجنوط ال 16 لوحدها ثمنها فوق ال 10 الاف جنيه ( نفس سعر الجنوط ال 16 للباسات - وهى الشقيقه الكبرى من فولكس فاجن )

لو انت تقدر تستغنى عن فتحه السقف او لو التوكيل رفض الطلب الخاص
انت ممكن تغير الجنوط بنفسك فى التوكيل
قديم 22-11-2010, 02:19 PM
الصورة الرمزية الصيداح
الصيداح الصيداح غير متواجد حالياً

الصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة side view مشاهدة المشاركة

تكمله لكلام الاخوه
الزياده فى السعر مش هتقل عن 20 او 30 الف جنيه
الجنوط ال 16 لوحدها ثمنها فوق ال 10 الاف جنيه ( نفس سعر الجنوط ال 16 للباسات - وهى الشقيقه الكبرى من فولكس فاجن )

لو انت تقدر تستغنى عن فتحه السقف او لو التوكيل رفض الطلب الخاص
انت ممكن تغير الجنوط بنفسك فى التوكيل
تمام شكرا لمتابعتك أخي الغالي لكن
طيب بلاش فتحة السقف
طيب لو أنا عايز أركب جنوط أصلية
هأطلبهم ساعة الإستلام وأركبهم وأكيد هيبقوا موجودين
بس الجنوط العادية اللي هي جاية مع العربية هوديها فين
مش ممكن هما يأخذوها وأدفع أنا فرق السعر عن الجنوط الرياضية
وتبقى العملية مريحة شوية في السعر
ولا ايه رأيكم
قديم 23-11-2010, 08:35 AM
الصورة الرمزية side view
side view side view غير متواجد حالياً
هواياتي: Internet surfing

side view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصيداح مشاهدة المشاركة

تمام شكرا لمتابعتك أخي الغالي لكن
طيب بلاش فتحة السقف
طيب لو أنا عايز أركب جنوط أصلية
هأطلبهم ساعة الإستلام وأركبهم وأكيد هيبقوا موجودين
بس الجنوط العادية اللي هي جاية مع العربية هوديها فين
مش ممكن هما يأخذوها وأدفع أنا فرق السعر عن الجنوط الرياضية
وتبقى العملية مريحة شوية في السعر
ولا ايه رأيكم

انا شايف انه حل مناسب بس غالبا ده هيبقى بعد استلام العربيه
لان المعرض مش بيبقى فيه قطع غيار
ممكن تتصل بمراكز الصيانه تسألهم على الجنوط ال 16 وسعرها وسعر الكاوتش 16
وفرق السعر هيبقى كام
ولو عايز رأيى اسألهم عن الجنوط ال 17 العريضه ( مش فاكر المقاس بالظبط )
الجنط ال 17 شكله اشيك بكتير