العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 03-03-2012, 02:17 PM
shur3000 shur3000 غير متواجد حالياً

shur3000 has a spectacular aura aboutshur3000 has a spectacular aura about
افتراضي رد: اكسسوارات اللانوس

يا سيدى مفيش مشاكل بس الانوس وخاصة الدايو لحد قبل 2006 من العربيات الجميلة جداوسعرها منساسب وامكانية التعديل عليها ممكن تبقى لللاحسن ممكن اى عفشجى وميكانيكى يظبطهالك على مزاجك ومش مكلفة وعند الحاجة مرمية جديد واستيراد. والعربية معايا بقالها فترة ومفيش مشاكل تذكر
وربنا يوفقك بس حاول تحب عربيتك عشان هى كمان تحبك وتديك اللى انت عايزة منها
قديم 03-03-2012, 04:16 PM
الصقر_الجارح الصقر_الجارح غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص حبوب ومُتسامح..أحب الخير لكل الناس..وأحب معرفة الناس
هواياتي: السيارات, الكمبيوتر والإنترنت

الصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zmzm0000 مشاهدة المشاركة

طب انا بقي اشتريت من فتره لانوس1 96 وفيها موتور 1600 بتاع نوبيرا 1 وتضاربت الاراء علي انها متعدله او بتنزل استوك كده وايضا الفرامل نوبيرا 1 برضه

بس ايه وحش بتقفل العداد بسهوله جدا وتماسكها 100% وسحب وشد مش معقول وجنوط 14 وفرامل 100% قويه واعتماديه جدا
وزعلت قوي لما بعتها بس هي دي الدنيا معايا اصلي تاجر عربيات المهم خلاصه التجربه انا اشتريت خلال ال6 شهور اللي فاتو اكتر من 40عربيه منهم مش اقل من 20 لانوس ما بين 1 و 2 بصراحه مافيش وجه مقارنه بين ايا منهم وبين العربيه اللانوس 96 اللي حكيت ليكم عليها
: 010104~171:

: CONGRA~238:

قديم 03-03-2012, 04:36 PM
الصورة الرمزية santaclose
santaclose santaclose غير متواجد حالياً

santaclose is just really nicesantaclose is just really nicesantaclose is just really nicesantaclose is just really nicesantaclose is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

لية مش فى غير الالمانى عندك الهوندا ثبات بدون مبالغة ممكن تقول علية الثبات العظيم مقارنة بوزن واداء السياره انا سيارتى موديل 84 الهوندا القديمة مختفظ بها لسة زى الزيرو حالاتها من جوة وبرة لكن المكنة محتاجة عمره بس اسال اى واحد معاه الموديل دة عن الثبات والاداء مش ممكن عربية كانت سابقة وقتها ب 30 سنة
جرب فى سيارات الدفع الرباعى الاندكروزر تعتبر افضل عربية على وجه البسيطة من ناحية الاداء وعبور اصعب المناطق فى العالم وتتفوق على الالمانى واحسن من المرسيدس فى الثبات وعبور المنحدرات والميلان الخ مش شرط الالمانى نعم الالمانى هو الرائد عالميا لكن لسة فى ماركات تغلبات عليهم وان كانت هذه الماركة استنبطت جميع موديلاتها من الالمان لكن مش شرط ممكن تتفوق جيب مثلا لاندرروفر ومرسيدس وتويوتا ونيسان اعرق شركات فى مجال الدفع الرباعى وخبره وسيب نفس السيارات تعمل فى شركة تنقيب عن البترول سنة فى مناطق وعرة وتعال نشوف مين اللى لسة شغال ومين اللى اتعطل دة عن تجربة مش تلاقى حول العالم كله حتى الشركات المانى حد بيستخدم سيارات المانى مثلا فى مجال الشاحنات الخفيفة فى مجال التنقيب والاستكشاف اقصد مش شرط انا اسف للاطاله بس مش شرط لكن كلامك صح من ناحية الالمانى لكن يعيبة ارتفاع الاسعار التشغيل والسعر السايرة وقطع الغيار وصعوبتها الخ كمجمل قيمة اليابانى ممتاز
معايا جوليت 99cc 1500 و كان عندي قبلها بيجو 305 1300و مع ما فيها من عبر كنت احس انها دكر عن الجوليت
قديم 05-03-2012, 03:50 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

لكن العيب الخطير الفرامل بكل تاكيد فى عنصر مش مناسب فى فرامل اللانوس انا مغير التيل ثلاث مرات وكشفت فى التوكيل الدائره سليمة لكن العربية بتزحف حتى لو الفرامل مش سخنة كذا مرة بستر ربنا العربية تقف على اخر مللى رغم ان سرعتى متوسطة
بص يا محمد باشا
انا سمعت و الله اعلم ان ابو افتوح كان بينزل اللانوس بديسكات ماتيز اماميه علشان يوفر في التكاليف!!!!!
و الفرامل علشان تظبط تغير الديسكات الاماميه لنوبيرا و ماستر فرامل نوبيرا و هتبقي كويسه

حـازم خـضـر

قديم 05-03-2012, 01:34 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

بص يا محمد باشا
انا سمعت و الله اعلم ان ابو افتوح كان بينزل اللانوس بديسكات ماتيز اماميه علشان يوفر في التكاليف!!!!!
و الفرامل علشان تظبط تغير الديسكات الاماميه لنوبيرا و ماستر فرامل نوبيرا و هتبقي كويسه
حازم باشا اشكرك جزيل الشكر على الاهتمام والرد انا فعلا ناوى ان شاء الله تعالى انى اشوف موضوع الفرامل دة واغير الدائره بتاعة الفرامل وبالمرة الجنوط وان شاء الله تظبط المسائل وشكرا لك