العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 01-03-2012, 12:58 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اكسسوارات اللانوس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shur3000 مشاهدة المشاركة

لما العربية مش عجباك بيها وبتمنها ممكن تجيب هوندا تانية زى اللى معاك وبعدين الانوس مش عربية سيئة جداللدرجة دى وبعدين لما تفارنها بالاند كروزر انت بتظلمها دى اية ودى اية والسحب مش وحش اوى كدة ممكن الفرامل ضعيفة بس نصيحة اى عفشجى محترم ممكن يظبطها . وحاول تغير بوجيهات وتهتم بالعربية كأساس مش اكسسوار
انا معيش تمن الهوندا اولا واللى معايا قديمة جدا من 84
ثانيا انا مقارنتيش اللاندكروزر بسياره اخرى انا برد على اللى بيقول مفيش غير الالمانى من ناحية التماسك فرديت علية مش فى كل الحالات والفئات وشبهت اللاندكروزر بالمرسيدس الجيب واللاندروفر
حاول انت بس تقرا بتانى علش ما يحصلش لبس عندك وللمتابع
العربية اللانوس من اسوأ سيارات اللى موجودة دة كفاية لو بتلف ملف بسيط على سرعة عشرين والله كل الركاب اللى فى العربية بتميل
برنامج التوب جير فى التسعينات قال بالحرف انها من اسوأ السيارات وغير امنة بالمرة يعنى المشاكل اللى فيها تخليها غير امنة مش عارف لية انتم بتزعلوا وبتتكلموا عن العربية كانها شخص بيتهان واقترحات بالبيع يعنى انا لو عايز ابيع مستنى حد يقولى بيع وشكرا
قديم 02-03-2012, 02:14 PM
الصقر_الجارح الصقر_الجارح غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص حبوب ومُتسامح..أحب الخير لكل الناس..وأحب معرفة الناس
هواياتي: السيارات, الكمبيوتر والإنترنت

الصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

انا معيش تمن الهوندا اولا واللى معايا قديمة جدا من 84
ثانيا انا مقارنتيش اللاندكروزر بسياره اخرى انا برد على اللى بيقول مفيش غير الالمانى من ناحية التماسك فرديت علية مش فى كل الحالات والفئات وشبهت اللاندكروزر بالمرسيدس الجيب واللاندروفر
حاول انت بس تقرا بتانى علش ما يحصلش لبس عندك وللمتابع
العربية اللانوس من اسوأ سيارات اللى موجودة دة كفاية لو بتلف ملف بسيط على سرعة عشرين والله كل الركاب اللى فى العربية بتميل
برنامج التوب جير فى التسعينات قال بالحرف انها من اسوأ السيارات وغير امنة بالمرة يعنى المشاكل اللى فيها تخليها غير امنة مش عارف لية انتم بتزعلوا وبتتكلموا عن العربية كانها شخص بيتهان واقترحات بالبيع يعنى انا لو عايز ابيع مستنى حد يقولى بيع وشكرا
يا سيدي الفاضل أنا مش عارف انت متدايق أوي كده ليه من اللانوس؟؟؟

بالنسبة للفرامل أنا معاك اه انها ضعيفة بس بيتعمل لها تعديل كده زي ما الأستاذ عصام عامل وبتبقى 10/10

وبعدين حرام عليك على سرعة 20 ايه بس اقسم بالله باخد بيها ملفات على 120 كيلو وزي الفل

وبالنسبة للسحب اللي مش عاجب حضرتك فأحب أقولك اننا جايب بيها 190 كيلو وكنت بشد مع واحد ومرضيتش أزود عن كده لأن الطريق ميسمحش.

وبالنسبة للثبات والتماسك أنا شايف انو معقول لحد 120/140 كيلو..وممكن تركب جنوط اكبر وتخلي الثبات أحسن.

وعموما أنا شايف إن اللانوس الأفضل في فئتها من ناحية الكماليات وسعر اعادة البيع وتوافر قطع الغيار وإقتصادية في البنزين ومصر كلها مليانة لانوس مستحل تمشي في شارع متلاقيش فيه لانوس سواء تاكسي أو ملاكي.

وبعدين ليه متقارنهاش بالفيرنا مثلا تماسك وثبات اللانوس أفضل بكتير من الفيرنا, الفيرنا متورها شديد على البودي بتعها وفراملها سيئة جدا وبتعوم على الطريق, وممكن تسأل اللي معاهم الفيرنا.

وأي عربية في العالم عايزة انك تهتم بيها+ وتعملها الصيانات الأولية بانتظام من تغيير فلاتر وسيور ونظافة ووووو وهتلاقي العربية معاك زي الفل.

أنا مثلا في عربيتي اللانوس بقالها معايا 7 شهور لحد دلوقتي والحمد لله عمري ما اشتكيت منها مريحاناي على الاخر وعملية جدا جدا وتكيف وكل حاجة ماشاء الله.

دايما بعملها الصيانات الأولية بانتظام من تغيير فلاتر وبوجيهات واسلاك البوجيهات والزيوت في مواعيدها والسيور وتنظيف سواء للمنافولد أو........الخ

وعمري ما عبيت بنزين غير الــ 92, يمكن ساعات قليلة جدا لو اضريت اعبي 90 وعمري ما عبيت الــ 80 أبدا.

وصدقني هتلاقي العربية معاك زي الفل والله.

وممكن بردو زي ما قولت لحضرتك في أول الموضوع انك ممكن تعمل تعديل للفرامل مثلا وتركب جنوط هتلاقي العربية بقت حاجة تانية خالص.

وفي النهاية لو العربية مغلباك وقرفاك زي ما بتقول ممكن تبيعها وتجيب اي حاجة تانية.

وأرجو انك متزعلش من كلامي ان مقصدش الإساءة لحضرتك ولا حاجة أنا بس حبيت أوضح لحضرتك حاجة معينة.
قديم 02-03-2012, 03:14 PM
الصورة الرمزية luckyman

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

شكرا لكم انا فعلا كنت مقرر اجنط العربية علشان تمسك فى الارض شوية بس من ناحية الفرامل مش عارف ومش عايز العب فيها
من ناحية السرعة انا مقلتيش ان العربية بطيئة لكن هى امنة بطريقة خطيره شفت التعبير دة
بقولك الفرامل مش ضعيفة الفراكل ضايعة يمكن الناس مجربيتش قبل كدة فرامل زى الناس ! انا اسف والله مش اقصد الفرامل لوحدها عيب قاتل
على العموم انا فعلا ناوى ابيعها
كانت بتيجى ليا طلبات بيع وانا فى البيت قبل ما اسفر هى مطلوبة جدا جدا لان عربيتى بحاله الزير تعتبر زيرو لانها موديل 2004 بس كانت مركونة نتيجة السفر انا برة مصر بشتغل شهرين وبنزل شهر ولما كنت بنزل بستخدم عربيتى التانية وفعلا انا عايز ابيع انا فكرت اديها لمراتى بس قلت اجيب حاجة اتوماتيك علشان تبقى احسن وافضل فى ظروف شوارع مصر
على العموم شكرا على الاقتراحات القيمة ياريت اللى عايز يشترى يبعتلى رساله العربية تعتبر زيرو مفيش فيها الهوا الابواب اللى ورا ولاه مرة اتفتحت يمكن العربية جديدة حتى الكاوتش بتاعها الاصلى والاحتياطى لم يلمس الارض وشكرا جزيلا
قديم 02-03-2012, 03:55 PM
الصقر_الجارح الصقر_الجارح غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص حبوب ومُتسامح..أحب الخير لكل الناس..وأحب معرفة الناس
هواياتي: السيارات, الكمبيوتر والإنترنت

الصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

شكرا لكم انا فعلا كنت مقرر اجنط العربية علشان تمسك فى الارض شوية بس من ناحية الفرامل مش عارف ومش عايز العب فيها
من ناحية السرعة انا مقلتيش ان العربية بطيئة لكن هى امنة بطريقة خطيره شفت التعبير دة
بقولك الفرامل مش ضعيفة الفراكل ضايعة يمكن الناس مجربيتش قبل كدة فرامل زى الناس ! انا اسف والله مش اقصد الفرامل لوحدها عيب قاتل
على العموم انا فعلا ناوى ابيعها
كانت بتيجى ليا طلبات بيع وانا فى البيت قبل ما اسفر هى مطلوبة جدا جدا لان عربيتى بحاله الزير تعتبر زيرو لانها موديل 2004 بس كانت مركونة نتيجة السفر انا برة مصر بشتغل شهرين وبنزل شهر ولما كنت بنزل بستخدم عربيتى التانية وفعلا انا عايز ابيع انا فكرت اديها لمراتى بس قلت اجيب حاجة اتوماتيك علشان تبقى احسن وافضل فى ظروف شوارع مصر
على العموم شكرا على الاقتراحات القيمة ياريت اللى عايز يشترى يبعتلى رساله العربية تعتبر زيرو مفيش فيها الهوا الابواب اللى ورا ولاه مرة اتفتحت يمكن العربية جديدة حتى الكاوتش بتاعها الاصلى والاحتياطى لم يلمس الارض وشكرا جزيلا

شوف موضوع تعديل الفرامل ده للأستاذ عصام وأقرأه كويس وقولي رأيك

تعديل فرامل الانوس كامل( امامى + خلفى ) مكونات+اسعار+تجربه

ايه الفرق بين قبل وبعد ؟

قبل
1 - انا معايا العربيه زيرو ومفيهاش مشاكل بس على سرعة 140 كيلو فيما فوق لوطلعت وقفت فوق الدواسة العربيه هتهدى لاكن مش هتقف يعنى العجل مش هيكلبش الا لما تهدى وبراحتها اوى
2 - العربية بتاكل تيل جامد والطنابير بتقفع بسرعه من السخونة الذايده ( يعنى لما تدوس فرامل تحس برعشه فى الدركسيون )
3 - لو انت جراى وبتفرمل كتير هتشم ريحة شياط من كتر سخونة الطنابير والتيل دة غير ان قوة الفرامل هتنخفض بمقدار 40%
4 - لو دوست فرملة جامدة على سرعه هتلاقى وش العربيه نزل فى الارض والشنطه عومت معاك لان الفرامل بتعتمد بنسبه كبيره على العجل قدام وبخاصه لو رجلاش العجل اللى وراء مهوى
5 - بتحتاج كل فترة تعمل تنظيف ورجلاش للعجل الخلفى عند ذيادة مشوار فرملة اليد لان اليد والفرامل الخلفى على تيل واحد ( انخفاض دواسة الفرامل مع الوقت )

بعد التعديل
1 - دوست فرامل جامد من 140 كيلوالاربع عجلات كلبشو وطلعو دخان والعربية وقفت فى خط مستقيم
2 - مفيش السخونه الزايدة والتيل مش بيتاكل بسرعه
3 - مفيش ريحة الشياط ومفيش انخفاض فى قوة الفرمله مع كتر الاستخدام
4 - ثبات العربيه مع الفرامل المفاجئة لان الاربع عجلات بيمسكو فى وقت واحد ذى الالمانى
5 - مش بتحتاج تعمل رجلاش لان الفرامل وراء بقت سكينه يعنى بتعمل رجلاش لنفسها اوتوماتيك ( ارتفاع دواسة الفرامل ثابت مع الوقت )

على فكرة:

اللانوس اللي بتنزل مصر بس هي اللي بتبقى فراملها ضعيفة ومن غير فلتر تكييف والله أعلم تاني..

كل ده عشان جشع التوكيلات عشان يكسبو بيجيبولنا الحاجة فرز عاشر حسبي الله ونعم الوكيل فيهم.

عموما أنا أنصحك انك تراجع نفسك كويس قبل ما تبيعها لأنو على كلامك العربية اللي معاك كأنها زيرو(يعني نضيفة)

واذا كان على الفرامل والكلام ده دي كلها حاجت بسيطة وتتعدل للأحسن ان شاء الله زي موضوع الفرامل كده.

فخسارة تبيع العربية إلا بقى لو هتجيب حاجة أحسن دي قصة تانية.

وربنا يوفقك ويوفقنا للأحسن.

والسلام عليكم ورحمة الله,,
قديم 02-03-2012, 04:19 PM
الصورة الرمزية luckyman

اشكرك على اهتمامك انا كنت قرات موضوع التعديل وفاهم كويس الكلام بس انا كان نفسى تكون الفرامل الخلفية كمان ديسكات من غير ما اعمل لحمات او العب فى المنظومة الخلفية لانى حسب ما اتذكر ان اليه الربط لفرامل الديسك فى الخلف غير متوفره
هى بسيطة انا ممكن اجيب فرامل الاربع فرد اوبل استرا حيكون قطرها اكبر ومفيش مشاكل لانى حغير كدة كدة الجنط لكن طالما اعدل فى الفرامل كان نفسى تبقى بالمرة خلفية كمان ديسكات ياريت لو تعرف حد فنى كويس تدلنى علية ويكون عمل الفكرة دى قبل كدة يعنى متمرس مش يجرب فيا وخصوصا الفرامل الخلفية انا عارف ان اهم حاجة الامامى بس مش معقول برضة ما بعد بقت حتى الاسبرانزا تقريبا كل موديلاتها بتنزل كتجهيز اساسى ديسكات للاربع عجلات وكل ما اشوف شكل الديسكات للاربع عجلات والقطر الكبير احس بالخيبة بتاعة اللانوس