العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 07-04-2012, 04:26 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عار عليكى يامصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/احمد الالفي مشاهدة المشاركة

عبد المقصود: والدة ابو إسماعيل ليست أمريكية‎

الجمعة, 06 أبريل 2012 20:57
5

حسين أنسى

وأضاف "عادل" إن رغبة أي مواطن في الحصول على جنسية أخرى مع الإحتفاظ بالجنسية المصرية لابد له من إذن وتصريح من وزارة الداخلية، وهو ما لم تثبته الوزارة على والدة "ابو إسماعيل".

وتابع "عادل" قائلاً.. "لا يصح قانونا الإستعلام عن جنسية مواطن من دولة أخرى حتى مع افتراض أن تعلن جهة أمريكية أنها "مواطنة" فشهادتها مجروحة وغير معتبرة قانونا لآن الطرف الآخر في العقد غير موجود" .

مع احترامى للأخ الاستاذ الدكتور احمد
كاتب الموضوع او صاحب الموضوع ان صح التعبير
هذا الكلام غير صحيح ,,انا شخصيا من مزدوجى الجنسية
منذ حصولى على الجنسية الهولندية منذ حوالى 18 عام وانا محتفظ
بالجنسية المصرية بدون الحصول على اذن او تصريح من الداخلية المصرية
ولا الخارجية المصرية ولا حتى السفارة الهولندية فى دنهاخ....
هذا ما اردت قولة فيما يخص هذة الجزئية..
فى سياق اخر انا منزعج جدا من عنوان الموضوع
اى عار تتحدث عنة يا اخى ولماذا نصعب الأمور على انفسنا على هذا النحو؟
زيارة بسيطة للسفارة الامريكية فى القاهرة وانتهى الأمر..!!
هناك معلومة اخرى
ليس كل من يملك جواز سفر اجنبى يستخدمة عند دخولة وخروجة من والى مصر
انا شخصيا كنت افضل دائما الدخول بالجواز المصري ولكن ..
وعندما وجدت ان هناك معاملة مختلفة فى المطار من الجميع بدون استثناء تجاة
من يحمل جواز اجنبى فضلت بعدها الدخول بالجواز الأجنبى ..
فقط من منطلق احترامى لنفسى ولأولادى واغلبية المقربين لي
لا يعرفون انى مزدوج الجنسية
شكرا على الموضوع واتمنى ان تتقبل
الرأى الأخر بصدر رحب...

قديم 07-04-2012, 05:12 PM
الصورة الرمزية silverlite
silverlite silverlite غير متواجد حالياً
من انا؟: بحاول اعيشها صح !
التخصص العملى: اداره اعمال
هواياتي: القراءه -المتاجره- السينما الجيده وخاصه التاريخيه-الافلام التسجيليه - السيارات

silverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond repute

مش لازم حازم !!

قديم 07-04-2012, 05:46 PM
الصورة الرمزية silverlite
silverlite silverlite غير متواجد حالياً
من انا؟: بحاول اعيشها صح !
التخصص العملى: اداره اعمال
هواياتي: القراءه -المتاجره- السينما الجيده وخاصه التاريخيه-الافلام التسجيليه - السيارات

silverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond repute

وللخرافات سحرها الفتان

وائل عبد الفتاح

الحازمون غاضبون

يشتمون.

هذا قبل أن أسأل: لماذا كذب؟

كنت لا أزال أسأل: هل كذب؟

إنهم فى صدمة… يغيب العقل أو يُمنح إجازة أو توكيلا حصريا ليتوحد الحازمى فى حازم.

حالة ليست جديدة فى تاريخ البشرية… الوله بالأشخاص وتقديسهم والتوحد فيهم بعد صنع صورة خيالية ترسمهم أبطالا وقديسين.

وهنا تأتى الصدمة عندما يكتشف الممسوسون فى الشخص أنه مجرد أنسان عادى، أرضى، يأكل ويشرب، ويتحايل مثل كل الناس عندما يفاجأ بقوانين الدولة.

لا فرق هنا بين أتباع مغنٍّ أو نجم كرة قدم وأتباع شيخ، كلهم سيحركون ماكينة الشتائم، وجرب مثلا أن تنقد شيكابالا أو الخطيب عند الممسوسين بهما، ستجد شتائم متشابهة ومتطابقة بالنص مع تلك التى أتحفنى بها «الحازمون» لمجرد سؤال: هل كذب الشيخ؟

لا يفكرون.

يشغّلون ماكينة الشتائم إذا لم يُذكر اسم الشيخ مقرونا بالتبجيل أو الاحترام، ولن أقول التقديس.

يقسمون العالم إلى «حازمون» و«أعداء».

ماكينات الشتائم لا تحتاج إلى مجهود، فى الحقيقة إنها ردود الضعيف أو المنفعل أو الممسوس بلا عقل… تصيب بالقرف والغثيان.. لكنهم معذورون أنهم ممسوسون بشيخهم.

الشيخ هنا لم يعد فردا عاديا لكنه «جسد جماعى» يتحرك على الأرض.

الحازمون هم الكتلة الموازية لحزب الكنبة.

كل منهما يلتقى عند «الخوف من الحرية» أو «الخوف من التفكير».

والتوحد مع شخص أو زعيم أو شيخ يعبر عن شعور جبار بالضعف والعجز، يبحث فيه ساكن الكنبة أو الحازمى عن سلطة يخاف الابتعاد عنها ويتوحد معها إلى درجة تلغى العقل والوجود وتحول الشخص إلى رد فعل هستيرى تجاه كل من يجرؤ على الخروج عن هذه الرواية.

الخروج عن الرواية إرادة باتجاه الحرية يخاف منها سكان الكنبة والسائرون فى مواكب حازم وبينهم تواصل غريب وتبادل أعضاء مثير للتأمل.

الشيخ حازم مثالى للعب هذا الدور، هو شيخ وله كاريزما فى الخطابة تلعب فى منطقة مختلفة عن الشيخ كشك، لكنها تملك قدرات فى أداء العروض العامة، تنسى معه ما يقوله، لا تفكر فيه، ويتحوله كلامه إلى امتداد للوجود الشخصى، لا يعنى المستمع أن يفكر فى تناقضات أو يحلل أصول الكلام فيصبح كلامه عن البيبسى أو جوزة الطيب علميا، وسيجد من يخترع أسانيد علمية ويصمم مواقع لإثبات نظريته.

الثورة فتحت المجال ليخرج من مسجده إلى الميدان، ويقابل جمهورا واسعا يبحث عن شخص لا يعبر عن اختيار محدد، فالشيخ لا إخوانى صرف ولا سلفى تماما، لا ينتمى إلى تنظيم محدد، كما أن ملامحه مختلفة عن جهامة السلفيين (أو المشهور منهم) وخطابه أكثر نعومة، يقلل فيه من التحذيرات متحدثا عن التكيف مع الحياة الحديثة بلغة واثقة رغم افتقارها أحيانا إلى العلم.

لا شىء سيبذله الشخص لتتغير مصر فتتحول إلى دولة عظمى إلا انتخاب الشيخ حازم، الذى تصنع له صورة «الأسد» فى مواجهة «وحش السلطة»، رغم أنه كان ينسحب من المواجهة إذا تجاوزت الخطبة أو حرب الألفاظ.

بطولة الحنجرة تَفوَّق فيها الشيخ حازم، وأكمل بها صورته الخرافية عند مريديه، وهم ليسوا أكثر من مريدين يريدون خلطة من كل شىء لا يدفعون فيها إلا تأييد الحازم. والشيخ بانفعاله وتلقائيته شىء، ومحاولته فى التحايل على حقائق الأوراق شىء آخر. لكن الأول يستخدم الآخر ليرسل إلى اتباعه رسالة: «إننا مضطهدون، نواجه حربا من السلطة»، وهكذا تكتمل الدائرة فى صنع الخرافة، خصوصا أن الجمهور الجديد على السياسة وجد نفسه فى حرب خرافات، تستعصى فيها الأحداث على التفكير لمن لم يشغل باله بالسياسة يوما.

فالدولة تلاعب الشيخ بالأوراق، تسرب لدى جيشها الإعلامى ما لديها، لتبتزّ المرشح وتستهلك جمهوره فى حرب فارغة مع من يريدون كشف الحقيقة.

والمرشحون الآخرون يقيمون خرافاتهم على حسب هواهم، فالمهندس خيرت الشاطر يتحول إلى «النبى يوسف» أو «مهندس النهضة» لمجرد أنه «شاطر» فى الحصول على توكيلات محلات تجارية، وعمرو موسى أو أحمد شفيق هما رمز الاستقرار لأنهما أبناء الدولة، والخرافة ليست فى الموسى ولا الشفيق، لكنها فى الدولة، فلم تكن هناك دولة أساسا، كانت عصابة تقهر الجميع… فقط.

قديم 07-04-2012, 08:19 PM
ابو فاروق ابو فاروق غير متواجد حالياً
التخصص العملى: رجل اعمال
هواياتي: الصبر !

ابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond reputeابو فاروق has a reputation beyond repute

بسم الله الرحمن الرحيم

الاستاذ بيقول

لا هو بالتاكيد انت مش واخد بالك من حاجة خالص لان الرجل يتكلم في تخصصه وانت تتكلم فيما لا تفهم بل وتسب ايضا وهي خاصية لا نراها الا في مصر

ولا حول ولا قوة الا بالله

كيف فهمت كلام الحمار؟اظن لغته لا يفهمها البشر برافو انك فهمتها

انا لا استعمي يا استاذ ولكن حضرتك تهذي بكلام غير مفهوم

اولا الاستاذ الفاضل حازم صلاح ابو اسماعيل رجل محترم من اصل طيب معلوم النسب والسيرة

شهد له الاعداء قبل الاصدقاء كون حضرتك عندك مشاكل نفسية من الاسلام واهله فهذا امر لا يعيبه بل يعيبك

هذا اولا

ثانيا واضح انك مش فاهم حاجة اصلا ان يرسل الشيخ حازم للاستعلام من امريكا فهذا هو الطبيعي طالما ان السلطات المصرية لا تمتلك رد وهو امر يعيب السلطات المصرية وهو فضيحة الا تعرف

جنسية المقيمين علي ارض بلدك

اما ان ترسل مصر لتستعلم فهذه كارثة

رايك ما يهمناش طالما افتي اصحاب الخبرة في الموضوع
رئيس مصلحة الجوازات والجنسية الأسبق يتحدث في موضوع خاص بالجنسية مش بيتكلم في الطبيخ

لوبيتكلم في الطبيخ كنا اخدنا بكلام حضرتك ورمينا بكلامه عرض الحائط

انا من التابعين له ولست من الجهلاء بل واحاضر في الجامعة ومعي دكتوراه فارجو ان تخبرنا حضرتك من انت وماذا تعلمت وما هي علاقتك بدين الاسلام؟

وكم تحفظ من كتاب الله

وما هي الاجازات التي حصلت عليها ومن من؟

وما هي
مؤلفاتك العلمية والشرعية
هدي اعصابك واشرب واحد ليمون علي حسابي .

واضح انك لسا واقف علي منصة المحاضرة
معتقدش اني لازم اقلك انا مين وشغال اية لاني دة ميهمكش في حاجة

ولو علي فهم كلام الحمار فالبركة فحضرتك ترجمتو لينا هنا

لكن ألي مستغرب منة أية الي جاب موضوع حافظ اد اية من كتاب الله ؟
هي بتفرق لو حافظ ربع مثلا مينفعش انتقدو ؟!

ثانياً : حضرتك بتلف وتدور وواضح انك سلفي اخوانجي . او تاية بينهم .

زي ما قلتلك قبل كدا لو مبعتناش هيتقال دية مؤامرة ولو بعتنا هيطلع شخص حمار زي ألي انت جيبو ويقول لية يسئلو

المهم فالنهاية بلاش تلهي الناس وتضللهم النهاااااية اية ؟
طلعت امريكية ؟ ولا مطلعتش ؟

هي امريكية وارهنك ب 10 دولار انها امريكة

وتحداك لو حازم ابو سماعين يفقة شىء بالسياسة او بالاقتصاد
او حتي يفقة شىء فيما يفعل بمصر

يا بية 250 مليون جنية تكلفة تقريبية لبوسترات حازم جابهم منين ؟ ولا أقلك بلاش تجاوب . لاني زي ما قلتلك حضرتك مستعمي عن الحق وتصور لنفسك وللأخرين اني الباطل حق .

ياخي يا دكتور يا جليل اتقي الله فيما تكتب او تنقل او تأمن بة حتي

حفظني الكلام ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يلا مش مشكلة

ايه هو حضرتك معاك فتوي شرعية ان حصول الام علي الجرين كارد بيمنع الابن من تطبيق الشرع والصلاة والصوم ؟
ولا الجرين كارد للام بيكفر الابن ؟

لا مش عارف منكم نستفيد يا ريت حضرتك تعرفنا يعني ايه؟اتفضل الميكروفون معاك

هو الجرين كارد معناه ان امه امريكية؟

لا جديدة دي

دي بقي من تاليفك وتلحينك

تصدق فعلا هما شوفوهولي عادي وهو مش عادي

يا خبر ابيض طيب وبعدين هنعمل في المصيبة دي ؟

وهنعمل ايه مع الحمار والمنافقين والجهلاء والتابعين للجهلاء في وجود الكلام اللي زي الزفت ؟

انا عاوز حل جذري يا جناب المفتي
انا مش مفتي . ولي امرك حازم هو ألي مفتي

شوف يا استاذ هتجنب اسلوبك الساذج والساخر فالحوار وهعتبر نفسي بكلم ابني فاروق وهشرحلك الموضوع

اساس الملك هو ؟
العدل
واساس العدل هو الصدق
واساس الصدق هو التبين فيما نقول

الراجل دة جي يطلب ملك . يكون رئيس جمهورية مصر العربية
ما علينا كبيرة علية ولا مقاسو مش دية المشكلة المشكلة هوة جي مع اني تيار وبأي اسلوب

قال . انا جي اطبق شرع الله
فقد احسن قولاً ومن منا لا يريد تطبيق شرع الله .
لكن السؤال من انت حتي تستأمن علي تطبيق شرع الله ؟
شيخ جليل . من عائلة عريقة " لا اعرفة فالحقيقة " لم نسمع عنة سوي في محطة تلفزيون كشيخ بيسترزق من قناة وطالع بيقول قال الله وقال الرسول
والصبح بدري بيشوف قضايا الاخوان المسلمين
بس .
دة حازم ابو اسماعيل بتاعك
وإذ فجئتاً يطلع لينا حازم مع ترليون بوستر " كمية الدعاية هيا ألي خلتو مشهور شوية من غيرها لن يذكر حتي "
ولما سئلنا عنة اكتر طلعت امة امريكية وانا واثق انها امريكية
لكن خلينا نقول انها جرين كارد واختو بس الي امريكية .
ماااشي
نيجي بقا نوضح امريكا لينا تعتبر اية
امريكا لينا تعتبر عدو قاطع فهيا بتتحكم في السياسة الداخلية لبلدنا
امريكا لينا تعتبر عدو قاطع فهيا التمويل الاول لبلد الياهود قاتلين اخوتنا المسلمين
امريكا لينا تعتبر عدو قاطع فيما فعلتو بالعراق وافغانستان

وبمناسبة افغانستان . احب اقلك اني الشيخ مش معترض علي حركة طالبان " الارهابية " امام القانون والشرع .

امك بقا يا عم سماعين تطلع امريكية او حاصلة علي جرين كارد ألي تعتبر زي الهجرة بالظبط ومدتها 5 سنين وبعد كدا بتاخد الجنسية .
طب ازاي ومنين وبكام ؟
ازاي امك عايشة في امريكا ؟ وانت جي تقول انا شيخ وهطبق شرع الله
عمرك سمعت عن خليفة مسلمين سابقاً كان معيش ولدتو في دولة الكفرة والمشركين وبيتولي ؟ لو سمعت قلي اسمو اية ؟

روح كدا يا دكتور يا شاطر قدم علي الجرين كارد . بيطلب منك سيرة ذاتية وسيرة عن حياتك انت وامك وابوك وزوجتك واولادك .
واول الشروط للموافقة انك تكون قلبا وقالبا بشكل مباشر او غير مباشر مع السياسة الامريكية في بلدك او في بلدهم . المهم انت بتعمل مشاكل انت وعيالك ولا ماشي جمب الحيط ومنافق وحلو كدا ؟

عارف المشكلة فين انك فاهم انا قاصد اية لكن انت بتحاول تداري الموضوع لكن مش مشكلة
انا بالنسبالي حزوم واحد عبيط وطار وقصتو انتهت
لكن تيجي هنا وتقول عار علي مصر
انت مين عشان تقول عار علي مصر ؟
سواء انت بقا او الراجل ألي انت تبعو دة ؟؟

بعدين انت زعلان اوي كدا لية علي حازم ؟
مش هو لو المبدء واحد ؟ والهدف والغاية كانت
تطبيق شرع الله

فمحدش يزعل علي حازم لانو مش نبي مرسل !
ابو الفتوح مهو راجل مسلم واخواني سابقاً وسياسي بارع ! لية مدعمتوش ؟

ولا هوة عرق التعند المصري لازم ينضح علينا من اشكالكم وخلاص

. معلش كلامي مش مترتب بكرا هعملهولك في اسكتش واقدمهولك بس خلي بالك من ا لتقدير
قديم 07-04-2012, 08:30 PM
الصورة الرمزية tacker
tacker tacker غير متواجد حالياً

tacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond reputetacker has a reputation beyond repute

أنا عاوز رئيس مش على راسه بطحه ....
الأستاذ حازم ان احبه جدا.. ولكن لو بقى رئيس.. سوف يضع نفسة تحت ضرس الأمريكان بالحكاية دى.. وأكيد سوف يبتزونه ..وهى دى لعبتهم .. ومين يرضيه كده؟؟؟

Tarek