العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 02-06-2010, 11:00 PM
dr.Emma dr.Emma غير متواجد حالياً

dr.Emma is on a distinguished road
إن شاء الله حاشترى ماروتى..تنصحونى ب إيه وأنا بامضى العقد و أطَمن على إيه فى العربية

إن شاء الله ربنا ييسر و أشتريها زيرو
أنا ماعرفش المفروض الواحد يعمل إيه و إيه الإجراءات و الضمانات
غالباً حاشتريها كاش ..أعمل إيه فى العقد و أتأكد من إيه
إيه نظام المرور و بادفع كام علشان أرَخصها
أفحصها إزاى ..هو ممكن معرض يديهانى ناقصة؟ أو فيها حاجة بايظة؟

أفيدونى أفادكم الله
قديم 03-06-2010, 02:27 AM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إن شاء الله حاشترى ماروتى..تنصحونى ب إيه وأنا بامضى العقد و أطَمن على إيه فى العربية

الف الف مبروك
وربنا يديك خيرها ويكفيك شرها
فيه مواضيع تحت اسم كيفيه استلام السيارة
وعلي العموم
اهم حاجه لازم يكون المعرض ثقه
الاوراق
المعرض بيكتبلك عقد بيع بلعربيه
بتاخد جواب موجه للمرور اللي انت تابع ليه مثبت فيه رقم الشاسيه والماتور ولون العربيه
بتاخد صورة من الافراج الجمركي بتاع العربيه
العربيه
تبص علي العربيه كلها كويس من بره علشان ممكن تكون مخبوطه ورشينها او يكون فيها خرابيش ولو عليها لزق ابيض شيله كله ليكونو مداريين بيه خباطات او خرابيش ولو العربيه فيها خرابيش متستلمهاش
اركب العربيه ودورها مرتين ثلاثها دور وثواني وبطلها ودورها تاني
شغل كل حاجه فيها اشارت يمين وشمال وانتظار النور العالي واواطي نور الصالون جرب المساحت والميه بتاعة الازاز وجرب المساحه الخلفيه والميه بتاعة الازاز
جرب الابواب في الفتح والقفل اكتر من مره
العربيه بيجي معاها جنط استبن في الشنطه وكوريك عصي كورك وكيس طويل فيه عده (مفك بيتقلب عاده وصليبه - مفتاح 10-11 ومفتاع 12-13 مفتاح 17 لفك صواميل الجل كماشه مفتاح خماسي الاضلاع للبوجيهات ) وبعد كده جرب تطلع بالعربيه ممكن تختبر الدبريج بانك تدي العربيه الثالث وتشد فرامل اليد علي الاخر وتمشي بالعربيه وانت شداد فرامل اليد لو العربيه بطلت يبقي الدبرياج سليم
وربنا يوفققك في الاستم ويا ريت يكون حد معك وخلي الراجل صاحب المعرض يسبك براحتك لان العربيه لو استلمتها ومشيت لو العربيه خربانه بعد كده ملهوش دعوه هيقولك روح التوكيل
فلازم تقلب في العربيه كويس قبل الاستلام والف مبروك وعاوزين نشوف صورتها علي الموقع

قديم 03-06-2010, 08:48 AM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold
افتراضي رد: إن شاء الله حاشترى ماروتى..تنصحونى ب إيه وأنا بامضى العقد و أطَمن على إيه فى العربية

بس حضرتك استخرت ربنا قبل شراها ولا حضرتك عايز جديد في مستعمل بس اهم حاجة الحالة وحالة جيدة بنفس السعر متهيأللي 35000 دلوقت عندك مثلا فيات اونو سيات ايبيزا جولف2 فيات تيبو كيا برايد هاتشباك يعني دول اكبرواوسع ويشيلو وزن اكتر والصاج اقوي ويستحملوا السفر ويوفروا في البنزين يعني بس لو الماروتي تناسبك واستخرت ربنا توكللي علي الله

دخولي منقطع للأمتحانات