العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 30-08-2011, 08:28 PM
الصورة الرمزية misho777
misho777 misho777 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: مهندس زراعى ومدرب رياضى
هواياتي: الغطس والصيد

misho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nice
افتراضي رد: كرهت السيارات بسبب التيجو 1600

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.Mostafa veto مشاهدة المشاركة

كلام جميل بس لما يكون راى شخصى و غير معلن
اما لو اعلنتة يبقى لازم تقول اسباب و اضحة و عملية
علشان وجة الاستفادة منه مش احباط و خلاص
و على فكرة اكتر واحد يحكم على العربية هو من مقتنيها
و كل عام وانت بخير و المنتدى و الامة الاسلامية جميعا
شكرا يا صديقى وكل عام وانت بخير وعيد فطر سعيد يا صديقى نحن لم نختلف انت قلت اكثر واحد يحكم على السيارة هو مقتنيها والسيارة معى لأكثر من عام ونصف ماذا تريد منى ان اشكر فى السيارة واخدع الناس انا رفضت ان ابيعها لصديق لى مع انه مغرم بالسيارة وقلت له انا لا احب ان اعطى لك مشكلة جديدة لو شخص غيرى لتخلص من السيارة وانتهى ألأمر لكن ضميرى منعنى من غشنا فليس منا والله الموفق
قديم 30-08-2011, 08:35 PM
الصورة الرمزية misho777

misho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nice

والله يا جماعة انا فرحان جدا انى معاكو فى المنتدى الاكثر من رائع
و بجد فى نخبة اكثر من رائعة من الاعضاء و الادارة
و وجة الاستفادة فى المنتدى كبير جدا جدا جدا
و الاراء العاقلة و البنائة كتيرة للغاية
و على فكرة انا من عشاق التيجو و باقلى حوالى 6 اشهر باخد اراء الاصدقاء و المعارف الذين يملكون الخبرة فى مجال السيارات
و كانت الاراء سلبية دون اسباب مقنعة و السبب الوحيد الذى يتردد على الالسنة هو واحد الصينى وحدش وبيخسر كتير فى اعادة البيع
و ده بالنسبالى سبب مش كافى للاقناع
لانة يفتقد لناحية العملية
المهم ان شاء الله هاجيب العربية التيجو بس محتاج اعرف الشكل الجديد هاينزل و لأ اجيب الشكل الحالى
ولثانى مرة اشكركم جدا على هذا المجهود الرائع و الاراء المفيدة جدا
انا احترم رأيك وكل عام وانت بخير عيد فطر سعيد نحن هنا لتبادل ألأراء بأحترام وليس لفرض الرأى وتهميش ألأخر وانا قد استفيد من ألأخرين وهذا هو التحضر الذى نبغيه لبلدنا الحبيبة مصر وانا احب بلدى بالرغم من الصعوبات ونحن معا على قلب رجل واحد سنكون ارقى ألأمم وسنتغير الى ألأحسن وشكرا
قديم 15-09-2011, 08:00 AM
الصورة الرمزية Mr.Mostafa veto
Mr.Mostafa veto Mr.Mostafa veto غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تكرير البترول و تجهيز البنزين
هواياتي: Computer&cars

Mr.Mostafa veto is a name known to allMr.Mostafa veto is a name known to allMr.Mostafa veto is a name known to allMr.Mostafa veto is a name known to allMr.Mostafa veto is a name known to allMr.Mostafa veto is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة misho777 مشاهدة المشاركة

انا احترم رأيك وكل عام وانت بخير عيد فطر سعيد نحن هنا لتبادل ألأراء بأحترام وليس لفرض الرأى وتهميش ألأخر وانا قد استفيد من ألأخرين وهذا هو التحضر الذى نبغيه لبلدنا الحبيبة مصر وانا احب بلدى بالرغم من الصعوبات ونحن معا على قلب رجل واحد سنكون ارقى ألأمم وسنتغير الى ألأحسن وشكرا

أخى الفاضل / تحية طيب لك
اشكرك بشدة لذوقك رفيع المستوى
ارجو ان تكون مشاكل السيارة معك انتهت على خير
من الوارد جدا ان يوجد اخطاء فى اى منتج بشكل فردى او ثنائى او اكثر عددا بشكل قليل ولاكن ليس عام او متكرر
وان تكررت شكوى من عيب معين مع اكثر من شخص اكيد هيكون عيب صناعة
او عدم استخدام بشكل صحيح لفقر المعلومات لدى المستخدم
(انا طبعا مش بقول ان حضرتك السبب او خلافة ماعازا الله)
انا معك فى ان التوكيل غير جدير بثقة العميل من حيث الصيانة لانة بيفتقر الخبرة
وواضح جدا ان المشكلة دى تنحصر فى ان الصيانة مش عارف تحل مشكلة بسيطة
زاى عضة الفتيس و سحب العربية مع ان المشكلة دى بسمع عنها من اصدقاءى فى عربيتهم وبيحلوها عند اى مكانيكى خبرة وانا كان معاية عربية مش بترضا تنزل من التالت على التانى يعنى لازم اجيب الاول والاول كان بيعض و اطلع تانى و اتحلت عند مكانيكى و على فكرة يوجد صديق معاه التيجو 1600 و سالتة على السحب و العضة
قلى العضة كانت موجوده و راحت لوحدها و السحب قلى انا اصلا غيرت رشاشات العربية(من دماغة من غير عيب) وجبت نوع انا مش فاكر اسمه و قال ان السحب معاه كان كويس و مرضى جدا و على فكرة الراجل ده معه العربية دة زيرو موديل 2011 و عامل بيها 65.000 كيلو يعنى مشقيها جدا بقلها معاه 14 شهر و مابيعملش حاجة فيها غير تغييرالزيت و يحط بنزين ومعملش غير صيانة ال 1000 ولا حتى بيغسلها غير مرة فى العيد اللى فات
وبيشكرجدا فى العربية ودى مش اول عربية ليه
و طبعا حضرتك عارف ان اى ماركة ممكن يحصل ان يوجد فى منتج من منتاجتها عيب سواء صناعة او تقفيل وده وارد جدا
و فى النهاية ربنا يوفقك الى ما هو خيرا لك

الف شكر على الموعيدة

ان الله
يقيم دولة العدل و ان كانت كافرة
و يهدم دولة الظلم و ان كانت مؤمنة
قديم 16-09-2011, 06:35 PM
الصورة الرمزية misho777

أخى الفاضل / تحية طيب لك
اشكرك بشدة لذوقك رفيع المستوى
ارجو ان تكون مشاكل السيارة معك انتهت على خير
من الوارد جدا ان يوجد اخطاء فى اى منتج بشكل فردى او ثنائى او اكثر عددا بشكل قليل ولاكن ليس عام او متكرر
وان تكررت شكوى من عيب معين مع اكثر من شخص اكيد هيكون عيب صناعة
او عدم استخدام بشكل صحيح لفقر المعلومات لدى المستخدم
(انا طبعا مش بقول ان حضرتك السبب او خلافة ماعازا الله)
انا معك فى ان التوكيل غير جدير بثقة العميل من حيث الصيانة لانة بيفتقر الخبرة
وواضح جدا ان المشكلة دى تنحصر فى ان الصيانة مش عارف تحل مشكلة بسيطة
زاى عضة الفتيس و سحب العربية مع ان المشكلة دى بسمع عنها من اصدقاءى فى عربيتهم وبيحلوها عند اى مكانيكى خبرة وانا كان معاية عربية مش بترضا تنزل من التالت على التانى يعنى لازم اجيب الاول والاول كان بيعض و اطلع تانى و اتحلت عند مكانيكى و على فكرة يوجد صديق معاه التيجو 1600 و سالتة على السحب و العضة
قلى العضة كانت موجوده و راحت لوحدها و السحب قلى انا اصلا غيرت رشاشات العربية(من دماغة من غير عيب) وجبت نوع انا مش فاكر اسمه و قال ان السحب معاه كان كويس و مرضى جدا و على فكرة الراجل ده معه العربية دة زيرو موديل 2011 و عامل بيها 65.000 كيلو يعنى مشقيها جدا بقلها معاه 14 شهر و مابيعملش حاجة فيها غير تغييرالزيت و يحط بنزين ومعملش غير صيانة ال 1000 ولا حتى بيغسلها غير مرة فى العيد اللى فات
وبيشكرجدا فى العربية ودى مش اول عربية ليه
و طبعا حضرتك عارف ان اى ماركة ممكن يحصل ان يوجد فى منتج من منتاجتها عيب سواء صناعة او تقفيل وده وارد جدا
و فى النهاية ربنا يوفقك الى ما هو خيرا لك

الف شكر على الموعيدة
السلام عليكم كلامك منطقى ورائع ويدل علة خبراتك العملية لكن ما ذنبى انا ان مركز الخدمة غير جدير بثقةالعملاء انا كنت هناك منذ اسبوع وكتب المهندس المسئول على امر الشغل شكوى متكررة وكنت هناك منذ التاسعة ونصف صباحا حتى الثالثة بعد الظهر وخرجت من المركز بنفس العيب والله يا اخى استعمالى للسيارة بمنتهى الرقى بشهادة الشهود حتى مهندس التوكيل اشاد بهذا انا استلمت السيارة بتاريخ 28-10-2009 والسيارة لم اكمل بها 13000 كم اى تكاد لا استخدمها وسأذهب مجددا للمركز ألأسبوع القادم وعرضت السيارة للبيع وجاء اكثر من مشترى لكن ضميرى يمنعنى من بيعها وانا اعلم انها معيوبة من غشنا فليس منا ولا اريد ان ادخل جهنم من اجل التيجو منك لله يا ابو الفتوح حسبى الله ونعم الوكيل
قديم 17-09-2011, 12:57 AM
osa92003 osa92003 غير متواجد حالياً

osa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة misho777 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم كلامك منطقى ورائع ويدل علة خبراتك العملية لكن ما ذنبى انا ان مركز الخدمة غير جدير بثقةالعملاء انا كنت هناك منذ اسبوع وكتب المهندس المسئول على امر الشغل شكوى متكررة وكنت هناك منذ التاسعة ونصف صباحا حتى الثالثة بعد الظهر وخرجت من المركز بنفس العيب والله يا اخى استعمالى للسيارة بمنتهى الرقى بشهادة الشهود حتى مهندس التوكيل اشاد بهذا انا استلمت السيارة بتاريخ 28-10-2009 والسيارة لم اكمل بها 13000 كم اى تكاد لا استخدمها وسأذهب مجددا للمركز ألأسبوع القادم وعرضت السيارة للبيع وجاء اكثر من مشترى لكن ضميرى يمنعنى من بيعها وانا اعلم انها معيوبة من غشنا فليس منا ولا اريد ان ادخل جهنم من اجل التيجو منك لله يا ابو الفتوح حسبى الله ونعم الوكيل

معهلش انا ليا اقتراح هو حضرتك فى اسكندريه ولا القاهره انا باقترح عليك مركز حدمه ابو رواش فى اول الصحراوى فى القاهره دة اكتر مركز فاهم شويه