العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > أوبترا

أوبترا chevy gold logo

قديم 18-05-2013, 11:33 PM
yasser2012 yasser2012 غير متواجد حالياً

yasser2012 is on a distinguished road
افتراضي رد: إستهلاك البنزين فى اوبترا 2013

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.emadhosni مشاهدة المشاركة

انا معايا اوبترا 2012 وبيتهيألي مش هتفرق حاجة عن 2013
انا بسافر بالعربية 425 كيلو متر بتاخد بالظبط 36 لتر مع تشغيل التكييف طول المسافة
بالنسبة لإستهلاك البنزين في الزحام و الطرق العادية يكون المتوسط ان 60 لتر تمشيني بالمتوسط من 560 ل 600 كيلو متر وانا بفول دايما للزور و في الحالة دة التانك بيشيل 72 لتر

وممكن تحسبها انك تدخل تفول اول ما لمبة البنزين تنور على طول لأنه ساعتها التانك يكون فيه 7.5 لتر بالضبط وعند التفويل هتلاقي المسدس هيفصل على 52.5 لتر بالضبط بعدها العربية هتاخد 12 لتر تقريبا هتلاقي المجموع كله 7.5+52.5+12 = 72
بعد العربية ما مشيت 1250ك أقدر أقول إن العربية بتعمل 200ك فى الصفيحة وأنا جربت ده 3 مرات وفى كل مرة بيكون فى حدود كده ياترى الإستهلاك كده ومعقول ولا زيادة وهل بعد ما تمشى 5000 الإستهلاك ها يقل ولا هيفضل كده
قديم 19-05-2013, 03:05 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة svneleven مشاهدة المشاركة

عن تجربة أهم حاجة طريقة السواقة. طبعا أوتوماتيك يتستهلك أكتر و السواقة في الزحمة بتستهلك أكتر و طبعا التكييف و الحمولة بتستهلك أكتر لكن صدقني طريقة سواقتك هي أهم حاجة. أنا معايا الانترا 2012 فيه ناس بتعمل 100كم لكل 6 لتر أو 7 لتر أنا بقي و بعون الله بعمل 100 كم لكي 11 لتر و ساعات 12 لتر كمان!! طبعا فرق عالمي و ده بسبب أني علي طول بجري و الموتور علي طول أعلي من 3500 أو 4000 لفة و عادي أني أجيب 6000 لفة كل شوية و لما باجي علي نفسي و أمشي هادي شوية أو أطلع طريق سفر و أثبت سرعة علي عدد لفات قليل الاستهلاك بيختلف تماما.
كلامك صح جدا انا معايا فيرنا بمشى بسرعة وبحرق وبلاقى معدلى عالى شوية ولما بكون على سفر والجو حر مبرضاش احرق عليها بخليها على 100 ك
واستوب بلاقى المعدل فرق كتتيير بس فعلا البنزين سواقة
قديم 05-09-2013, 10:31 PM
alishabaka alishabaka غير متواجد حالياً

alishabaka is on a distinguished road

هتلاقى متوسط الاستخدام حوالى 10كم لكل لتر بنزين . ده متوسط للاستهلاك العام ما بين مشى فى المدينة والطرق السريعة. ولو عايز توفر يبقى متعليش ار بى ام عن 3 خالص..يعنى متدوسش بنزين وبعدين تدوس فرامل فى الزحام يعنى يبقى يا دوب لمسة خفيفة كده...علشان متكبسش بنزين وبعدين تكبس فرامل ده اللى بيضيع استهلاك الابنزين والفرامل كمان