العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 15-10-2014, 11:53 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اغيثونا يا ولاد البندر فى جوان وش السلندر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marlborooo مشاهدة المشاركة

كلام 100 100 سيبك من الميكانيكي القديم هيصلحها بس بعد عناء وصدقني هيبوظ حاجات تانية وهتدفع مصاريف اكتر انا جربت الحوار ده قبل كده

رايي شوف حد تاني محترم وسلم امرك لله زي الاسطي حمدي

وربنا يعينك
و انا بضم صوتى لصوت استاذنا مالبورو ...
الاسطى حمدى كويس جدا و بيفهم و صنايعى نضيف

قديم 16-10-2014, 09:05 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اخر المستجدات ، امبارح نزلت اخر النهار دورت العربيه وزودت مية ع الاخر ومشيت بيها واحدة واحدة لحد الزتون واحد كويس اوى فى شارع ترعة الجبل فى اولة من ناحية قصر القبة هو فنى ريداتير وجمبية محل بيع قطع غيار ريداتير وريدراتيرات نفسها طبعاً

المهم رحلته وكان فاضى وحكيتله القصة واتفقنا يغسل دورة المية والقربة طبعاً بس غسيل الدورة خارجى بمعنى انه مش هينفع يحل الريتاتير علشان حسب كلامة انه حته واحدة ملوش قواعد فيبر تتفك !

انا كنت اسمع ان القواعد الفيبر ديه مشكلة وكانت دائماً تبوظ فى البى ام e60 وكنت معتبرها مشكلة وعيب كدة طلعت ميزة لانة فى حالة الريداتير بتاعى لو فيه حاجة بايظة من جوة ييتفك ويركب واحد جديد مفيش تصليح .. والعهدة على الراوى طبعاً

المهم اول ملاحظة بعد ما بداء يفك ودورت العربيه ان لسه فيه فواران من الريداتير فقالى المفروض لو الميكانيكى عامل شغلة صح ميبقاش فيه الفواران ده بس خلينا نشوف

المهم فى بحر نص ساعة كنا عملنا غسيل للدورة والقربة وزود مية وسحب هواء وكله تمام

حسابك كام يا عمنا قالى 50 جنية دفعتهم ومشيت

طلعت على اقرب بتاع زيت اعرفه وسقط يا عم الزيت وحط واحد تانى وخد بالك العربية سخنة وخد بالك فيه تسريب زيت ونبهت عليه اكتر من مرة علشان طبعاً مش ناقصة اصابات تحت العربيه العربية مفقورة خلقة الراجل نزل تحت العربيه واكد كلامى بخصوص التسريب وحاول يحل الطبة ومعرفش وطلع قالى عقل الطبة مفوت وطبعاً لازم يتحل الاول بمعرفة ميكانيكى وبعدين نبققى نشوف قصة الزيت

كده لينا وقفة احكيكلو فيه نبذة سريعة عن قصة الزيت
اولاً فى الفترة الاخيرة ديه زى ما قولتلكو كنت بفنش تقارير وتجارب منها تجربة استخدام زيوت xado فى العربيه ديه وعربيات تانية قبل كدة على مدى حوالى سنة فاتت
وبالتالى موضوع تغيير الزيت بالنسبالى كان ماشى بجدول وعارف ان اخر تغيير زيت كان من اقل من شهرين وفى نفس المكان ده برضو ومابين المرتين فى نفس المكان الايد الوحيدة اللى اتمدت على الطبة كانت ايد الميكانيكى

وهنا افتكرت ليه استهبل على وقالى ابقى اغير زيت بره ومرضاش يفهمنى ليه مسقطش الزيت هو

ماهى اصلها حاجة تجنن انا جايبلك الزيت والفلتر ومادة لمعالجة الموتور من زادو برضو وقايلك هتغير زيت وفلتر وتحط المادة الاقيه يركب الفلتر وميغيرش زيت طب ليه يعنى !!

علماً بانى قايلة برضو ان اخر تغييرة زيت كانت من اقل من شهرين ومغير فيها الفلتر طب ليه مكنتش قادر افهم وكانت التبرير الوحيد بالنسبالى هو الكسل والخيابة وبس

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 16-10-2014, 09:05 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اخر المستجدات ، امبارح نزلت اخر النهار دورت العربيه وزودت مية ع الاخر ومشيت بيها واحدة واحدة لحد الزتون واحد كويس اوى فى شارع ترعة الجبل فى اولة من ناحية قصر القبة هو فنى ريداتير وجمبية محل بيع قطع غيار ريداتير وريدراتيرات نفسها طبعاً

المهم رحلته وكان فاضى وحكيتله القصة واتفقنا يغسل دورة المية والقربة طبعاً بس غسيل الدورة خارجى بمعنى انه مش هينفع يحل الريتاتير علشان حسب كلامة انه حته واحدة ملوش قواعد فيبر تتفك !

انا كنت اسمع ان القواعد الفيبر ديه مشكلة وكانت دائماً تبوظ فى البى ام e60 وكنت معتبرها مشكلة وعيب كدة طلعت ميزة لانة فى حالة الريداتير بتاعى لو فيه حاجة بايظة من جوة ييتفك ويركب واحد جديد مفيش تصليح .. والعهدة على الراوى طبعاً

المهم اول ملاحظة بعد ما بداء يفك ودورت العربيه ان لسه فيه فواران من الريداتير فقالى المفروض لو الميكانيكى عامل شغلة صح ميبقاش فيه الفواران ده بس خلينا نشوف

المهم فى بحر نص ساعة كنا عملنا غسيل للدورة والقربة وزود مية وسحب هواء وكله تمام

حسابك كام يا عمنا قالى 50 جنية دفعتهم ومشيت

طلعت على اقرب بتاع زيت اعرفه وسقط يا عم الزيت وحط واحد تانى وخد بالك العربية سخنة وخد بالك فيه تسريب زيت ونبهت عليه اكتر من مرة علشان طبعاً مش ناقصة اصابات تحت العربيه العربية مفقورة خلقة الراجل نزل تحت العربيه واكد كلامى بخصوص التسريب وحاول يحل الطبة ومعرفش وطلع قالى عقل الطبة مفوت وطبعاً لازم يتحل الاول بمعرفة ميكانيكى وبعدين نبققى نشوف قصة الزيت

كده لينا وقفة احكيكلو فيه نبذة سريعة عن قصة الزيت
اولاً فى الفترة الاخيرة ديه زى ما قولتلكو كنت بفنش تقارير وتجارب منها تجربة استخدام زيوت xado فى العربيه ديه وعربيات تانية قبل كدة على مدى حوالى سنة فاتت
وبالتالى موضوع تغيير الزيت بالنسبالى كان ماشى بجدول وعارف ان اخر تغيير زيت كان من اقل من شهرين وفى نفس المكان ده برضو ومابين المرتين فى نفس المكان الايد الوحيدة اللى اتمدت على الطبة كانت ايد الميكانيكى

وهنا افتكرت ليه استهبل على وقالى ابقى اغير زيت بره ومرضاش يفهمنى ليه مسقطش الزيت هو

ماهى اصلها حاجة تجنن انا جايبلك الزيت والفلتر ومادة لمعالجة الموتور من زادو برضو وقايلك هتغير زيت وفلتر وتحط المادة الاقيه يركب الفلتر وميغيرش زيت طب ليه يعنى !!

علماً بانى قايلة برضو ان اخر تغييرة زيت كانت من اقل من شهرين ومغير فيها الفلتر طب ليه مكنتش قادر افهم وكانت التبرير الوحيد بالنسبالى هو الكسل والخيابة وبس

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 16-10-2014, 10:32 AM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of

صاحبك صاحب الورشة تاخده معاك المشاوير دي وتوريه اللي بيحصل من تصليح لاخطاء الميكانيكي اللي تبعه

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S
قديم 16-10-2014, 03:57 PM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute

طب لما جيت تغير الزيت والطبة مفوتة ليه مسحبتش الزيت بطريقة الشفط مؤقتا علي بال ما تشوف صرفة

الكلمات الدليلية
جوان وش السلندر