العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 06-06-2010, 01:35 AM
K Osman K Osman غير متواجد حالياً

K Osman is on a distinguished road
ما هي مميزات و عيوب ال suzuki swift hatchback mo. .93

1000 سي سي automatic *

التعديل الأخير تم بواسطة K Osman ; 06-06-2010 الساعة 02:18 AM
قديم 06-06-2010, 06:11 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما هي مميزات و عيوب ال suzuki swift hatchback mo. .93

سيارة من هذا الموديل فى هذا الوقت طبعا كل المعايير والمفاهييم تغييرت المهم اية حاله العربية لان اللى كان ميزة ايامها الان لا يصبح ميزة ممكن يكون ماخذ عليها هى سيارة صغيرة تعتبر مينى لكن بمفهوم كاريسما خاصة اذا انها رغم صغرها ليست كباقى السيارات الصغيرة صعبة القيادة بالعكس تتميز بسهوله القيادة والرونة ليست سريعة ولكن فى الوقت نفسة ليست بطيئة وهذا نسبى فى فيئتها محرك الواحد لتر يصل لتسارع المئة كيلو فى غصون 16 ثانية ايام ما كانت جديدة وهذا ليس سيىء فى حد ذاتة طبعا شكلها الان اصبح قديم الطراز كذلك الامر بالنسبة للوحة الداخلية للبيانات كانت جيدة فى عصرها لكن الان مع ازدياد التصميم الحديثة ابهارا وتغيير انواع الخامات اصبحت ذات مواد لا تعزز نفسها لكن هذا فية ظلم ونوع من الاجحاف فنحن فى 2010 لكن فى وقتها حققت افضل نسبة مبيعات وكانت ممتعة وناعمة بالرغم من صغر سعة محركها وهو امر غريب فى هذة الفئة ولكنة الاسلوب اليابانى البديع كلفة تشغيل منخفضة جدا المكان فى الخلف ضيق باختصار هى ذات اداء افضل ما تتوقعة فى سيارة صغيرة لكن لو كانت بحالتها انا جربت وسوقت العربية دى سنة 1994 وكان عليها شعار شيفرولية طبعا كانت فى وقتها محدش ولا صانع يقدر ينافس السوزكى فى هذة الفئة وهى ذات الباع الطويل لدرجة انتج منها سوبارو نفس الشكل لكن ذات دفع رباعى وشيفرولية لان جنرال موتورز كانت لها اسهم فى جميع تلك الشركات الثلاث ولكنها خرجت من عباءة السوزكى من ابداعها اسف لو مقدرتش افيدك لانى مش عارف حال السيارة وخصوصا فى ناس كتير مش محافظين عليها
قديم 06-06-2010, 07:34 PM
I_AM_LEGEND I_AM_LEGEND غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مسؤل مبيعات بشركة "عربيات"..موزع معتمد كيا ورينو

I_AM_LEGEND is a jewel in the roughI_AM_LEGEND is a jewel in the roughI_AM_LEGEND is a jewel in the roughI_AM_LEGEND is a jewel in the rough

عربية جميلة جداااا

وسعرها فى حدود 23 25 وهى اسمها شيفرولية اسبرينت..........
قديم 06-06-2010, 09:41 PM

رد: ما هي مميزات و عيوب ال suzuki swift hatchback mo. .93

شكرا يا luckman انتا افدتيني كتير بس كنت عاوز اعرف ال 1000 cc منها و automatic و a/c داه مش كيتييلر على الموتور ??
قديم 06-06-2010, 09:48 PM

رد: ما هي مميزات و عيوب ال suzuki swift hatchback mo. .93
شكرا يا luckman انتا افدتيني كتير بس كنت عاوز اعرف ال 1000 cc منها و automatic و a/c داه مش كيتييلر على الموتور ?