العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 12-06-2013, 02:19 AM
الصورة الرمزية medhat3377
medhat3377 medhat3377 غير متواجد حالياً

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold
للاهمية حراره الموتور و الصيف الساخن جدا اتحلت بالنسبه لى ويا رب تجيب نتيجه معاكم

طبعا اللى متابع معى انا ليسه عامل عمره كامله للموتور و هى الاولى بالنسبه للموتور على 307333 كيلو هى نوبيرا 2 مو 2003 شهر يوليو نيجى للموضوع بعد عمل العمره فى نقطه عملتها وكانت جميله اللى هى جيبت شنمر يابانى فى علبه صفراء NPR جيبت مقاس اكبر من المطلوب و بردته على يادى لكى لا يكون هناك فارق كبير و خليت الفرق ورقه شفاف وبعدين لما تم تقفيل الموتور حطيت مياه ترعه ايوه مياه ترعه لان وانا واقف اتى شخص ووضع امامى مياه ترعه فى البطاريه لعربيته ولما سالته قال لى انا متعود على كده و مريحانى و مفيش مشكله فهى على حسب قوله مساويه بل افضل من المقطره سالت الكهربائى اللى فى المنطقه قال لى انا اللى قولت له يعمل كده و بنعمل دايما كده رحت انا جبت اربع زجاجات مياه ترعه لانها فى نهايه الشارع اللى بعمل فيه العربيه لان انا بعمل العمره فى الطابيه اللى هى نهايه الاسكندريهبعد وضع مياه الترعه كنت رحت لبنزينه اللى باجيب منها الزيت للموتور انا متهود انى اضع زيت فيسكو رقم 5000 قولت للرجل هناك وهو عارفنى عايز زيت علشان امشى بيه 1000 كيلو تلين قال لى خد الزيت ده ب70 جنيه جركل لونه اصفر مخضر قولت له ده مكتوب للسيارات التى تعمل بالغاز و البنزين 50-20 W قال لى ده 70 جنيه رخيص و كويس ولزوجته تقلل الحتكاكات و كده كده الدنيا حر اليومين دوول امشى بيه و بعدين غيره قولت ماشى وبعدين نيجى للنقطه التالته و هى انى وضعت مغناطيس حوالين فلتر البنزين 2 مغناطيس واحد يمين و التانى شمال و ربطه بافيزبلاستيك مع مقياس الزيت لانه جنب الفلتر مباشره على يمين الفلتر ده وظيفته ايه المغناطيس حيلم الرايش اللى خارج مع الزيت نيجه احتكاكه الشنمبر بالشوميز و باقى قطع الموتور اللى بتحتك ببعضها فلما الرايش ده يتلم باستمرار حيقلل السخونيه طبعا و تقل السنفره لان فى رايش دقيق جدا جدا بيعدى من اجدع فلتر فهو ناعم جدا جدا طبعا المغناطيس لما يلم اول باول حيطول عمر الموتور لان مفيش سنفره بعد كده سخونه اقل لان الرايش بيتلم باستمرار الزيت انضف و نقى نوعا مامش حيتفصل غيرالكربون فى الزيت و هو ده اللى انا عملته فقط النتيجه كله مع كله االمغناطيس مع مياه الترعه مع زيت الغاز بتاع فيسكو لان طبعا انتو عارفين ان الغاز حامى اكتر من البنزين و نسبه الكبريت اعلى فهو مخصص لنظافه الموتور من اثار الغاز الضاره كل اللى فات ده عمل تظبيت لدرجه الحراره الموتور و اللى حصل معى ان لما بشغل التكييف درجه حراره الموتور بتنزل اقل من الطبيعى بحوالى 3 اشرط طبعا انتو عارفين ان النوبيرا 2 درجه الحراره الطبيعه فيها اقل من علامه النصف بشرطتين رفيعين عندى قلت عن كده 3 اشرط اى فوق الربع بشرطتين رفيعين و لما ابطل التكييف تقل عن المعدل الطبيعى بشرطه طبعا اللى ناوىيعمل التجربه دى و نجحت معاه يبقى يقول علشان باقى الاعضاء تتاكد و تستفيد اكتر و متنسونيش فى الدعاء و شكرا
قديم 12-06-2013, 08:21 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حراره الموتور و الصيف الساخن جدا اتحلت بالنسبه لى ويا رب تجيب نتيجه معاكم

بسم الله ما شاء الله
يا رب يمتعك بخيرها و يبعد عنك شرها

بس موضوع ميه الترعه ده غريب شويه

قديم 19-10-2013, 11:12 PM
sasao sasao غير متواجد حالياً
من انا؟: Sayed essa
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: البرمجيات

sasao is a jewel in the roughsasao is a jewel in the roughsasao is a jewel in the rough
افتراضي رد: حراره الموتور و الصيف الساخن جدا اتحلت بالنسبه لى ويا رب تجيب نتيجه معاكم

جرى التجربة وشكراا على طرح الفكرة
قديم 20-12-2013, 11:54 PM
tameromarw tameromarw غير متواجد حالياً

tameromarw will become famous soon enoughtameromarw will become famous soon enough

ربنا يجزيك خير ويباركلك علي موضوعاتك وافادتك للناس
وموضوع مياه الترعه كنت سمعته من تاجر قطع غيار فعلا بس مهتمتش بكلامه وقال انه كويس للريداتير بدل الميه الخضراء

:GR OWIN~12: