العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 07-04-2010, 09:39 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنواع البنزين وعلاقتها بنسبة إنضغاط المحرك = Gasoline Octane number And Engine CR

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelnasr78 مشاهدة المشاركة

طيب لو حطيت ال 80 يعمل حاجه وايه تأثيره بالضبط وايه اللى حصل من مشاكل
لو إتأكدت إن مفيش صوت تكتكة أو تصفيق يبى مش هيحصل حاجة
لو فيه صوت تسقيف يبقى الموتور هيبوظ كمان شوية لو إستمريت
قديم 15-05-2010, 04:07 AM
night-rider night-rider غير متواجد حالياً

night-rider is on a distinguished road
افتراضي رد: أنواع البنزين وعلاقتها بنسبة إنضغاط المحرك = Gasoline Octane number And Engine CR

الحقيقة ان المنتدي هنا فية معلومات حقيقي بتثري الواحد والموضوع دا من الموضوعات الحلوة
بس بشمهندس احمد انا ليا استفسار
انا عندي 128 وعارف دلوقتي انهم بيقفشوا اللي راكبيين 128 ربنا يوعدنا يا اما بالكيا سيراتوا او اسبيرانزا
بشمهندس احمد ندخل في السؤال انا زيي ماقولت لحضرتك انا راكب 128 العربية ديا احنا مشرينها زيرو علي ايامها بقي
وبتاخد رعاية طيبة
المهم طبعا كنا زمان بنحط بنزين 80 وبعدين انا غيرت للتسعين لما كان بقي ايام زمان ب 110 قرش انما لما ركب المجري رجعت تاني للتمانين
ولكن بعد فترة غيرت لاني بسافر بالعربية
اغلب المشوار مشوار سفر
فرجعت املي 90 وادفع في الليتر 175 قرش حرام بجد وهاقولك انا عملت كدا لية
لما كنت بملي 80 صوت الموتور بيبقي عالي اكتر من اللازم
وبحس كمان ان الاداء علي الطريق الطوالي مش حلو وبحس ان عزم العربية ضعيف غير اني بستهلك كمية كبيرة من ال 80 انا مش عارف اد اية باللتر في مشوار سفر حوالي 100 كيلو
ولكن بالاحساس كدا
انما مع ال 90 صوت المتور اهدا والاداء اعلي
ارجوك الافادة لاني محتاج اعرف لان بصراحة الفرق المالي كبير ما بين ال 80 وال 90
منتظر اجابتك الكريمة
قديم 15-05-2010, 11:45 PM
الصورة الرمزية ahmed1981

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة night-rider مشاهدة المشاركة

الحقيقة ان المنتدي هنا فية معلومات حقيقي بتثري الواحد والموضوع دا من الموضوعات الحلوة

بس بشمهندس احمد انا ليا استفسار
انا عندي 128 وعارف دلوقتي انهم بيقفشوا اللي راكبيين 128 ربنا يوعدنا يا اما بالكيا سيراتوا او اسبيرانزا
بشمهندس احمد ندخل في السؤال انا زيي ماقولت لحضرتك انا راكب 128 العربية ديا احنا مشرينها زيرو علي ايامها بقي
وبتاخد رعاية طيبة
المهم طبعا كنا زمان بنحط بنزين 80 وبعدين انا غيرت للتسعين لما كان بقي ايام زمان ب 110 قرش انما لما ركب المجري رجعت تاني للتمانين
ولكن بعد فترة غيرت لاني بسافر بالعربية
اغلب المشوار مشوار سفر
فرجعت املي 90 وادفع في الليتر 175 قرش حرام بجد وهاقولك انا عملت كدا لية
لما كنت بملي 80 صوت الموتور بيبقي عالي اكتر من اللازم
وبحس كمان ان الاداء علي الطريق الطوالي مش حلو وبحس ان عزم العربية ضعيف غير اني بستهلك كمية كبيرة من ال 80 انا مش عارف اد اية باللتر في مشوار سفر حوالي 100 كيلو
ولكن بالاحساس كدا
انما مع ال 90 صوت المتور اهدا والاداء اعلي
ارجوك الافادة لاني محتاج اعرف لان بصراحة الفرق المالي كبير ما بين ال 80 وال 90
منتظر اجابتك الكريمة
إرجع لبنزين 80 مرة تانية وفول التانك
إمشي بيه شوية يوم مثلاً
إطلع على ميكانيكي وقل له: إظبطلي كهربة الموتور على بنزين 80

وبس
قديم 16-05-2010, 01:58 AM
night-rider night-rider غير متواجد حالياً

night-rider is on a distinguished road

اوكية بس انا علي فكرا دايما ببقي مظبط كهربة الموتور علي التمانين تعرف حضرتك انا لما بملي تسعين الفترة اللي فاتت كنت مظبط الموتور كهربة الموتر علي بنزين ال 80 وبحط تسعين شوفت بقي
انا طبعا نصيحتك عندي قيمة جدا جدا
ولكن انا عاوز اعرف لية صوت الموتور بيبقي عالي مع التمانين زبطة كهربة متور يعني العلو دا
ولية بحس اني في مشوار سفر حوالي 100 كيلو متر
بستهلك كمية اقل مع التسعيين ومع التمانين كمية اكتر مش قادر اقولك كام لتر بالظبط انما بالاحساس صدقني
انا اكاد اكون متاكد مكن الاحساس دا
وخصوصا تعرف حضرتك انا بملي ال 90 لية لاني لما بروح المكان اللي انا مسافر لية ال 80 مش متوفر بسهولة انما التسعين تدخل اي محطة
انما في بلدي ال 80 موجود وبسهولة صدقني انا عاوز ارجع للتمانين لانة الحقيقية الفرق في السعر كبير بالنسبة ليا
واية راي حضرتك كمان في موضوع محسنات البنزين واضافتها كل فترة مع البنزين
انتظر ردك الكريم
قديم 16-05-2010, 08:24 PM
الصورة الرمزية ahmed1981

ولكن انا عاوز اعرف لية صوت الموتور بيبقي عالي مع التمانين زبطة كهربة متور يعني العلو دا
ولية بحس اني في مشوار سفر حوالي 100 كيلو متر

بستهلك كمية اقل مع التسعيين ومع التمانين كمية اكتر مش قادر اقولك كام لتر بالظبط انما بالاحساس صدقني

انا اكاد اكون متاكد مكن الاحساس دا

فعلاً ممكن الصوت يعلى بسيط مع البنزين الأقل في رقم الأوكتان

بالنسبة لأن الإستهلاك في ال 80 أكثر من ال 90 هذا أيضاً ممكن ولكن فرق بسيط جداً

واية راي حضرتك كمان في موضوع محسنات البنزين واضافتها كل فترة مع البنزين
تقصد بالمحسنات رافعات الأوكتان
تجربتي معها توحي بأنها نصب ولا تقدم ولا تؤخر

التعديل الأخير تم بواسطة ahmed1981 ; 16-05-2010 الساعة 08:32 PM