العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 03-08-2009, 09:58 PM
elkomi15 elkomi15 غير متواجد حالياً

elkomi15 will become famous soon enoughelkomi15 will become famous soon enough
ارجو النصيحة من خبراء المنتدى قبل الشراء غداا

بدايتااا انا تصفحت المنتدى بدون تسجيل وماشاء الله الروح جميلة والمنتدى رائع وبة معلومات قيمة انا استفادت منها كثيرا

عندى صلب نصيحة للخبراء وارجو المساعدة لأنى غدا الساعة الخامسة مساءا بعد الشغل متجة الى المصرية للسيارات لشراء احد السيارات الأتية انا هادفع النص واقسط النص التانى ان شاء الله وعاوز سيارة تتراوح من ال 80 الى 85 الف ------

انا اول مرة ذهبت الى هناك اختارت نيو ماتريكس الشكل الجديد بعد مالفيت فى المعرض 4 ساعات لدرجة ان اصدقائى نامو على الطربيزة ------
واتفرجت على التيجو ال 1600 وهى العربية ايلى كنت رايح عليها لأنى قبلها بأسبوع صديق لية اشترى ال 2000 سىسى وبيقول سيارة كويسة وعالية وهتتحمل الشوراع بتاعتنا----------

المهم اختارت الماتريكس والبنك عمل اجرائاتة على الماتريكس الجديدة بعدها فكرت شوية وللصدفة تحت العمارة عندى كانت واقفة ماتريكس وتيجو قولت لأ التيجو افضل فى الشكل واجمل بكتير الماتريكس عاملة زى الميكروباص لأ انا هاروح اعدل السيارة وبالفعل ذهبت الى المصرية للسيارات تانى وقولتلة انا عاوز ال تيجو واستقريت على كدة وطبعا العربية عليها سحب جامد جدا خصوصا ال 1600 وزود علية 2000ج قالى علشان تستلمها بسرعة المهم بصيت عليها تانى وقولت خلاص نتوكل على الله ونجيبهااااااااااا

المهم بئة دخلت المنتدى واتفرجت على تعليقات القرأ وجدت رفض تام وقاطع للصينى برغم ان البرلينس صينى بس اعتقد اثبتت كفاءة والبروتون ماليزى واثبت كفأة فى التسعينات اول مانزل الكورى مصر كانت الناس كلها بتقول دة سىء ومش حلو ومش مضمون وخصوصا الهونداى اكسيل كان كلة بيقول دى عربية ورق ---------------

المهم انا رايح بكرة المفروض على اختيار سيارة انا عاوز عربية تعيش معاية 10 سنين وتستحمل ومتقرفنيش انا محافظ جدا واستعمالى متوسط
احنا عندنا فى البيت النترا خليجى اتوماتيك 2009 الصراحة ممتازة وادائها جيد ونعمة عن الانسر ومش متعبة بقالها معانا 6 شهور وزى الفل بس علشان والدى واختى بيستخدموها فالضغط عليها لوحدهااا كتير فقررت اشترى انا واحدة تانية --------تنصحونى بأية انا ادامى 5 عربيات دلؤتى

نيو اكسنت
نيو ماتريكس
كيا ريو
شيفورلية افيو
تيجو 1600 (وعينى عليها جدا وهى الأقرب لشكلها وفخامتها بس قلقان متعمرش معاية وتبدأ تتعبنى) لأنى مش عاوز اغير عربيات تانى كفاية الأبيزا طلعت عنية قبل ماابيعها برغم انها اسبانى بس قرفتنى وكرهتنى فى المستعمل
بروتون جين تو

وياريت ايلى جرب التيجو 1600 ومعاة بقالها فترة يقولى رائية لأنى العربية عليها سحب فى المعارض وبتتباع اغلى من سعرها ولو طلعت مش كويسة يبئة كدة رمينا فلوسنا فى الأرض
مع العلم انا كلمة صينى وكورى وماليزى انا عندى كلة زى بعضة المهم هل فعلا التيجو حسنت من ادائها واصبحت عربية تتحمل ونازلة علشان تضرب السوق وتستمر وتعمل اسم جيد وتغير نظرة الصينى ولا ------------
وللعلم الكورى كان كدة فى التسعينات كلة خايف منة ومش عاوز يشترية

ارجو المساعدة وشكرا ليكم جميعاا مقدما وياريت الردود قبل ماانزل اتعاقد وادفع بكرة ان شاء الله
قديم 03-08-2009, 10:28 PM
الصورة الرمزية Semsem999999
Semsem999999 Semsem999999 غير متواجد حالياً

Semsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو النصيحة من خبراء المنتدى قبل الشراء غداا

ربنا يوفقك لاختيار المناسب أولا

ثانيا أنا معرفش حاجه عن التيجوا ديه ومابحبش شكل الكشك بتاع الماتريكس ومن القايمة اللي إنت كاتبها أختار حاجه واحدة بس أثبتت كفاءة عالية جدا وعربية حكاية الصراحة أنا ركبتها وسوقتها وهي البروتون جين 2 بصراحة هيا ديه وبس

وربنا معاك

ملحوظة : ليه ما دخلتش الكيا السيراتو الجديدة في الاختيارات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قديم 03-08-2009, 10:28 PM
الصورة الرمزية Semsem999999
Semsem999999 Semsem999999 غير متواجد حالياً

Semsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond repute

ربنا يوفقك لاختيار المناسب أولا

ثانيا أنا معرفش حاجه عن التيجوا ديه ومابحبش شكل الكشك بتاع الماتريكس ومن القايمة اللي إنت كاتبها أختار حاجه واحدة بس أثبتت كفاءة عالية جدا وعربية حكاية الصراحة أنا ركبتها وسوقتها وهي البروتون جين 2 بصراحة هيا ديه وبس

وربنا معاك

ملحوظة : ليه ما دخلتش الكيا السيراتو الجديدة في الاختيارات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قديم 03-08-2009, 10:37 PM
الصورة الرمزية islam_galal
islam_galal islam_galal غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: Mechanical Engineer

islam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond repute

حضرتك لم تضع الأسس التي علي أساسها تختار السيارة
يعني حضرتك حاطط نيو اكسنت و ماتريكس و كيا ريو و شيفروليه أفيو و تيجو و جن2 ptmnlo123per1127

مفيش أي علاقة بينهم تقريبا

طب نعمل مقارنة سريعه
الاكسنت 1600 و كوري 78,000 شبابي و سيدان و الأسهل في الصيانة و قطع الغيار
ماتريكس 1600 كوري 86,000 عائلية و شبه الـ suv سهلة في الصيانة و قطع الغيار
الريو 1400 كوري 81,000 شبابي و سيدان
الأفيو 1500 مصري 78,000 كلاسيك نسبيا و سيدان
تيجو 1600 صيني 80,000 شبه الـ SUV
جن2 1600 ماليزي 84,000 شبابية رياضية نسبيا

بصراحة مقدرش أنصحك بالتيجو لأن موتور 1600 حيبقي أداءه غير مرضي علي الشاسيه الضخم ده
يا ريت تحدد احتياجاتك علشان نفكر معاك في الأنسب

مقولة مأثورة (اللَّهُ يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الْعَادِلَةَ وَإِنْ كَانَتْ كَافِرَةً وَلَا يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الظَّالِمَةَ وَإِنْ كَانَتْ مُؤْمِنَةً)
قديم 03-08-2009, 10:50 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

كل عربية من اللى حضرتك قولت عليهم دول ليها مميزاتها و ليها عيوبها
و كلهم متجربين و ماشين كويس فى الشوارع
ما عدا التيجو 1600 محدش هيقدر يفيدك قوى عنها لإن أقدم واحد عنده تيجو 1600 مستلمها من شهرين على الأكثر فبالتالى لسه مفيش أى حاجه بانت عليها
بالمناسبة أنا عندى إسبرانزا 516 من أربع شهور يعنى برضه لسه العربية بالنسبة لى جديدة لكن لغاية دلوقتى مفيش مشاكل و الحمد لله لكن طبعا دى ترة قصيرة برضه للحكم على عربية .

أنا متوقع إن التيجو هتكون أحسن عربية ممكن تتجاب بالسعر ده ... لكن الكلام ده محتاج تأكيد من اللى إستخدموها .

عموما تقييمى المبدئى لغاية دلوقتى و بناء على أراء متعدده و تجارب قيادة للأكسنت و الريو و الماتركس و الجين تو

النيو أكسنت رقم واحد لكن فيه اللى بيقول إن قطع غيارها غالية شوية مع إنى شايف إن كل العربيات قطع غيارها غالية
الكيا ريو رقم 2 عن تجربة شخصية عربية ممتازة مع العلم إن كان عندى ريو أمريكانى أتوماتيك موديل 2002 و كانت أكثر من رائعة بصراحه و لا يعيبها غير صغر حجمها و عدم إنتشارها

الماتريكس رقم 3 برضه عربية ممتازة و محرك قوى لكن أنا شخصيا مش عاجبنى موضوع العدادات اللى فى منتصف التابلوة من رأيى إن الكنبة الخلفية غير مريحة

شيفرولية أفيو عربية كويسة و توكيل معقول لكن أعتقد إنها أوفر برايس يعنى سعرها مبالغ فيه و ما تسواش السعر ده
الجين تو موتور جيد جدا و لو إنت بتتكلم عن الفول أوبشن يبقى مش هتلاقى عربية فيها كل الكماليات دى بالسعر ده خالص لكن يعيبها إن عز العرب مش عاملها دعم كويس يعنى مركزين بس للصيانة و لا تلاتة و قطع الغيار فى التوكيل فقط.
أرجو إنك ما تعتبرش كلامى ده نهائى و إستنى أراء اللى إمتلكوا العربيات دى فعلا