العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 12-04-2011, 03:39 PM
الصورة الرمزية ابوسهيلة
ابوسهيلة ابوسهيلة غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدني

ابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عندما يعتصم أغلبية من البلطجية والباعة الجائلين والمجرمين في التحرير بداية من 9 ابريل (أقول للجيش دوس وطهر الميدان بالقوة لو لزم الأمر)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بصوا يا جماعة علي الرغم من اعتراضي الشخصي علي فكرة الاعتصام من الاساس لأن ده مش وقته
ولازم كلنا نتفق علي طرق التصعيد ويكون المطالب واضحة ومحددة
وده تقريبا اللي بيحصل في الجمع المليونية واللي متفق اصلا انه لايتبعها اعتصام

ولكن خلينا نقول ان في ناس عايزة تعتصم وشايفة ان ده حقها
مفيش مشكلة تعتصم
ولكن الاعتصام يكون له مكان محدد ميقفلش الميدان يعني
وله مطالب محدده ميكونش اعتصام للاعتصام
وميكونش فيه خارجين عن القانون
يعني مينفعش كام واحد يلبسوا ملابس عسكرية ويشتموا في الجيش وبعد كده نحميهم من غير ما نعرف هما مين ومين اللي وراهم
لو كانوا مش في الجيش او حتي مفصولين من الجيش
ميلبسوش ملابس عسكرية ولو لبسوها يتحاكموا علشان ده شئ القانون بيجرمه
طيب لو هما عسكريين فعلا بردوا يتحاكموا محاكمة عسكرية
وبعدين احنا كنا في الميدان لمدة اسبوعين ماشوفناش من العسكر غير اتنين اضامنوا معانا
واحد منهم معروف الرائد احمد شومان وده اتحاكم وخذ عفو
والتاني معرفش حصلوا ايه
دول طلعين دلوقتي ليه
وليه مش رجالة وعايزيين الناس تحميهم

انا بس عايز اقول لاخويا عماد احنا كنا في الميدان
لغاية يوم الاربعاء الدامي محدش فينا كان بيمنع حد من دخول الميدان ولا حطينا اسلاك شائكة
ولا كنا بنوقف حراسة وتفتيش لغاية اللي حصل يوم الاربعاء

وكلنا عايزيين مبارك يتحاكم لكن ده غير ان كلنا كنا عايزيين مبارك يغور
لكل حادث حديث ووسيلة للضغط
يعني منبهدلش كل حاجة علشان مجموعة الله اعلم ايه مطالبها

يعني ببساطة في استفتاء اتعمل لكن لسه مجموعة عايز تفرض مطالبها بالقوة وكأن الاستفتاء محصلش
وعايزيين مجلس رئاسي وتأجيل الانتخابات وغيره بعيدا عن نتيجة الاستفتاء ودول اللي بيقفوا ويأيدوا الاعتصام مش علشان مطالب الاعتصام الغير معروفه ولكن علشان يفرضوا حلول علي ارض الواقع

اسف علي الاطالة
ومعرفش قدرت اوصل فكرتي ولا لأ

"وَاتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ"
قديم 12-04-2011, 04:21 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عندما يعتصم أغلبية من البلطجية والباعة الجائلين والمجرمين في التحرير بداية من 9 ابريل (أقول للجيش دوس وطهر الميدان بالقوة لو لزم الأمر)

انا مش مشارك في الاعتصام
بس و لاول مرة اقول ان اللي في التحرير حاليا ليست نفس الوجوه التي كانت موجودة سابقا
1- اختفت وجوه المثقفين
2- اختفى التنظيم و الابتسامة
3- اختفت المعاملة الحسنة
4- اختفى التأييد الشعبي
5- اختفى الفكر الهادف
6- 99% بيقولوا ان اي صدام مع الجيش خطأ دلوقتي

انا رايي ان مفيش مشاكل ندخل في صدام مع الجيش لان طنطاوي فاسد
و لكن ما هي العواقب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟
حد يرد عليا- اديني سيناريو للنتائج و يا ريت ميبقاش متفائل من بلاد الهلوسة
قديم 12-04-2011, 04:40 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute

أستاذ عماد
أنا كتبت شهادتي من ميدان التحرير
وهي شهادة بإسمي
حضرتك تقدر تنزل وتشوف بنفسك وتكتب شهادتك الخاصة
وبالنسبة للصور لن أقوم بتحميلها لأسباب لن أذكرها واللي عايز يشوف ينزل يشوف
قديم 12-04-2011, 05:08 PM
الصورة الرمزية emad7759
emad7759 emad7759 غير متواجد حالياً

emad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond repute

اولا ابو سهيله ولله انا فاهم كلامك جدا وانا على فكره بروح كل جمعه

والحمد لله انا من اول المظاهعرات وانا والحمد لله مشارك فيها ولم اذهب الى بيتى الا

لما غار فى دهيه الحستى ده وان معاكم انى ضض الاعتصام ووقفل الطرق

لان كدا احنا بنوقف حال الناس والبلد بس المجلس الاعلى لم يتخز اى خطوه الا لما بيجد

الناس طلعت ووقفت من تانى

وان قلت فى كلامى ان مفيش حد يزعل منى لان احنا اخوات والمنتد ده بيتنا التانى

وياخى احمد انا مش مكدبك ولا حاجه بس انتا لما تنزل لو صوره وحده

هتقطع الشك باليقين من اللى ممكن يشككه فى كلامك

وانا والاخوه فى الميدان كل جمعه ينمشى على اخر اليوم

وصدمت من اللى انتا نقلته لان لو الوضع كده يبقى اللى احنا بنعمله بيضيع هدر

واحنا بنختار يوم الجمعه لان ده يوم اجازه يعنى مفيش حد بيغيب من عمله

ولم نعطل احد لان جميع المصالح الحكوميه اللى فى الميدان يوم الجمعه دة عطله

وانا بقول تانى ليكم احنا اخوات واوعه حد يزعل منى ولله العظيم انا بحترم الجميع

وانا من المعجبين بيك ياخى احمد ويارب يدوم الخير والود بنا

قديم 12-04-2011, 06:01 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute

ربنا يكرمك يا أستاذ عماد
وربنا يكتب الخير والنصر لمصر
ويعز الشرفاء ويذل الفاسدين ويحاكمهم

الكلمات الدليلية
التحرير, إعتصام